Jump to content

Steder for service/reparasjon av sprit skipskompass

mmongstad

Recommended Posts

Er på jakt etter et firma som kan gjøre service på et gammelt sprit skipskompass.

Har et skipskompass som pakningen har tørket ut på.. og dermed stått uten sprit over tid..

pga dette har maling invendig begynt å flasse, men mer prekært, fargen på skiven har begynt å falme og flasse.

alder på på kompasset er uvisst men, gradeskiven er merket med johs gulbransen. ( ca 5" skive )

Noen som vet om firmaer/ personer som kan foreta service/ reparasjon på et sånt kompass?

og har også en bronse peileskive, som pga forvitrete skruer og opphold i saltvann også trenger en service, hvis noen vet om et sted dette også kan gjøres?

takker for alle forslag :)

I gamle dager ble spritkompasser gjerne solgt og reparert hos optikere, så jeg ville funnet meg en "god gammeldags" optiker som kanskje har denne kompetansen fremdeles i bakhodet?

Navnet Johs Gulbrandsen kjenner jeg ikke til, men det fantes 2 andre kjente produsenter av slike kompasser på Vestlandet/midtnorge. Bergen Nautik (Neptun kompasser), og i en annen tråd nevnes det at Bergen Nautic Elektro tar service på disse.

En annen var optiker H. Iversen i Trondheim, og etter det jeg har funnet ut så er Krogh Optikk H. Iversen i Trondheim navnet på firmaet i dag. Om det finnes folk der i dag som har denne kompetansen aner jeg ikke.

Et par skudd i blinde, men kanskje til hjelp?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...