Jump to content

Anbefaling av grunning og lakk til båthenger

John_Kr

Recommended Posts

jeg derimot har elendig erfaring med Biltemas sinkspray.

En ting som jeg syns funker bra er Owatrol penetrerende olje , den kan males rett på og kan også blandes i maling.

Lignende produkter jeg har hørt positive ting om er Ferro-Max og Brunox

Sjekk også Ferro-Bet tråden her inne, endel bra tips der

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Støtter bruk av Owatrol.

Alternativt; hvis det er et tynt, men fast rustlag fra før fungerer Biltemas "rustmelk" godt. Denne virker på samme måte som Wurth sin rustmelk, et produkt som brukes av flere innen veteranbilmiljøet (men koster en del mer). Pensles på og forvandler rusta til en stabil, blå-svart metallorganisk forbindelse. Kan gjerne påføres et par-tre ganger for å være sikker på at melka har trengt seg skikkelig inn. Blir dette gjort skikkelig skal det mye til før det begynner å ruste igjen. Bør helst overmales med Hammerite eller lignende, godt mulig Rustoleum også er en god maling her. Har selv brukt denne rustmelka på flere biler, med godt resultat. Viktig at rusta er tørr og "fast", altså ikke løs rust og at overflaten er fri for fett. Litt avfetting med bremserens eller aceton er aldri feil.

Et annet godt alternativ er 2-komponent epoxygrunning av samme type som man bruker før bunnstoff. Det får du også på Biltema, koster ikke all verden. Hvis du tar 2-3 strøk med den tror jeg ikke du trenger noe annet som toppstrøk. Eventuelt så er jo Bengalack (Arcanol nå??) en slitesterk og rimelig maling som toppstrøk. Jeg er imidlertid usikker på hvordan den passer som toppstrøk på epoxygrunning, men det er det kanskje andre her inne som vet?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...