ChrPus Startet 27.April.2014 Link til dette innlegget Startet 27.April.2014 Hei hei. Nå er sesongen i full gang, men desverre for min del går det ikke mer en 15 timer driftstid før noe går galt :( I går så sluttet plutselig dynamoen å lade og turteller sluttet å virke. Innimellom så hoppet den opp og tilbake til 0 igjen. På tomgang så står den å svirrer på rundt 400-900 rpm. Prøvde gi litt gass da datt den rett ned igjen. Det samme problemet hadde jeg når jeg satte ut båten i fjor. Kjøpte ny dynamo. Den er ikke et år enda engang. Å nå er vi igang igjen. Hva kan ha skjedd? Å hva kommer det eventuelt av? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Hei ChrPus. ...mh, for enkle mennesker som meg må du nesten fortelle litt mer. F.eks.: Hva er "2704et" ? Snakker du om spenningen som "hoppet opp og tilbake til 0 igjen", eller er det turtallmåleren som ikke viser ordentlig? Hvis du mener spenninger:hvilke spenninger og hvor måler du spenningene? Hvilket type dynamo hadde du, og hva kjøpte du etterpå? Dette er det minste man må vite. Og så kan du fortelle litt om hvordan ladestrømmen blir fordelt. Jørg Redigert 27.April.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dakota Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Mulig feil et sted i det elektriske systemet? Jeg klarte noe tilsvarende for noen år siden med en slik hovedstrømsbryter 1 all 2 Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 2704 ET er en Ford motor. 25 til 30 år gammel. Tror de normalt ble levert med Lucas dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Takk, dakota. Men da trenger vi jo bare å vente på svar ellers, så er vi i gang. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
VannTro Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Jeg tror rett og slett dette kan ha med ladelampen din å gjøre. Det sitter en ladelampe i dasjbordet ditt, denne skal gi motstand slik at dynamoen din starter å lade. Turtelleren på disse motorene er koblet til dynamo så den vil også slutte å virke om ladingen tar slutt. Det kan også være en dårlig kobling i ledningsnettet til tenningslåsen, om den skrus av under gange(skal ikke gjøres) vil du få samme symptomer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Turtelleren som hoppet opp og ned. Veit ikke hvordan dynamo jeg byttet til. Var hos en som forhandler dynamoer og fikk beskjed om at det var den jeg skulle ha. Har kvitteringen på den hjemme. Er i båten nå. Men hvis det er elektrisk? Den har jo virket i 66 timer? Det var plutslig så ville den ikke mer. Har ladet med 14.1 så lenge den har virket. Nå ligger den på 12.7 ved litt belastning. Å ingen turteller Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Ladelampe har jeg ikke. Da jeg har eksternt voltmeter. Tenning blir ikke skrudd under gange. Det veit jeg at ikke skal gjøres. Så alle ledninger var i orden på dynamo. Får sjekke tenningslåsen hvis det var er forslag :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
VannTro Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Lade lampen har mest sannsynlig tatt kvelden. Det er en lampe som skal lyse rødt i dasjbordet når du setter på tenningen og slukke etter motoren har startet. Skru den ut og finn ut hvilken styrke den har og få tak i ny. 12,7 volt er bare batterispenningen din akkurat nå og du har ingen lading. PS Ladelampa har ingen ting med voltmeter å gjøre, den er der for å gi motstand i lade-kretsen slik at dynamoen starter ladingen. Den kan også erstattes ved å lodde inn en motstand med tilpasset styrke. Redigert 27.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Sjekk denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/91474-kobling-av-ladelampe-og-tenningslaas/ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Ja. Men det finns ingen ladelampe. Det er koblet direkte Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Ja. Men det finns ingen ladelampe. Det er koblet direkte Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
VannTro Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Ett eller annet sted må det nesten sitte en motstand for å magnetisere dynamoen. Kanskje du burde starte med å sjekke alle koblingspunkter. Redigert 27.April.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Alle ledninger å kabler ble byttet i fjor da motor og alt blei tatt ut. Da fantes det ingen ladelampe, å ingen ladelampe blei montert ved nyinstallering. Men som keg beskriver i første innlegg så Hadde jeg samme problemet med den gamle dynamoen. Kjøpte ny å alt har virket perfekt i 66.1 timer. Helt til i går.. Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
VannTro Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Vel, da kaster jeg inn håndkledet, men det er vel lite som tyder på at en dynamo som har gått 66 timer ikke skulle virke lengre og da står du igjen med koblingene og ledningene eller tenningslåsen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Ladelampen får 12V spenningnårman slår på tenningen og leverer spenning videre til D+ på dynamo. Hva er spenningen på D+ på dynamoen din? 1 Med tenning på. 2 når motor har startet. På min motor av samme type er det en egen giver til turteller. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Turtelleren som hoppet opp og ned. ... og fikk beskjed om at det var den jeg skulle ha.... Men hvis det er elektrisk? Den har jo virket i 66 timer? Det var plutslig så ville den ikke mer. Har ladet med 14.1 så lenge den har virket. Nå ligger den på 12.7 ved litt belastning. Å slå av tenningslås gjør ikke noe sålenge ikke ladestrømmen går via tenningslås til batteriene. Der har vi sluttet med for ca. 120 år siden. Men hovedbrytere, så sant en har koblet ladeledningen via slik, det skal selvfølgelig ikke brytes siden da diodene kan få knekken. 66 timer betyr ikke noe, noe billiggreie klarte ikke en gang veien inn i båtene. Og det finnes en lang rekke billigdynamoer som bare ikke klarer å lade med påstemplet effekt uten å bli skadet. Men det kan også være regulatoren som gikk, eller kullbørster, en løs kontakt, mm. Og finnes det ikke ladestrøm da finnes det heller ikke noe signal for turtelleren. Omtalt ladelampe. Ladelampen har toveis funksjon. Det ene er at det er en indikator for at dynamospenningen er høyere enn systemspenningen = lading. Det andre er at den hjelper å øke feltstrømmen, som ofte også bidrar til bedre effekt pga. økt spenning. Men det viktigste er at den hjelper å tenne dynamoen i det hele tatt. . Du burde helst ikke begynne å gjette men legg ut ordentlige grunnlag her. Da kan vi prøve å hjelpe uten å gjette, som flest fører til suksess siden BP har så mange kompetente folka som er villig å hjelpe konstruktiv.. Redigert 27.April.2014 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Det får jeg måle på når huet er klart til å henge oppned igjen. :P kan hende formen blir bedre utover dagen :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Nå har jeg startet opp for å ta ei runde i finværet. 30 grader i sola knallblå himmel. Nå står turtelleren på null og ingen lading. akkurat så hoppa den rundt fra 0-4000 rpm uavhengig av motor. Ga 13.3 i lading Har filmet dette men veit ikle om jeg får lastet opp film? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Jeg kan ikke noe om opplasting av filmer, men det trenger du ikke heller.Det vises bare at dynamoen virker av og til. Men det du skriver vises at spenningen ikke stemmer fordi 13,3V er for lite. (hvis ikke batteriene er skikkelig tomme) Samle alle informasjoner, og tar kanskje noen detaljerte bilde om kabel og koblinger, dynamoen bak, etc.Det er effektivere enn underholdningen per film. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Prøv å stramme dynamoremmen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Ladelampe har jeg ikke. Da jeg har eksternt voltmeter. Tenning blir ikke skrudd under gange......................... Så alle ledninger var i orden på dynamo. Får sjekke tenningslåsen hvis det var er forslag :) Du skriver at du ikke har noen ladelampe, men vet du om du har forbindelse fra tenningslås til dynamoens D+ og om den da går via en motstand? En forbindelse uten motstand eller ladelampe vil medføre en voldsom strømgjennomgang i rotorviklingene med påfølgende varme når tenning er påslått uten at dynamoen sviver rundt. Varmgangen kan medføre at du brenner viklingene i rotor!! Uansett, mitt råd er at du monterer en ladelampe. I tillegg til å varsle om ladesvikt (og andre momenter som Joerg henviser til) når motoren sviver, så vil den også vise at magnetiseringskretsen er i orden når motoren står stille og tenningen påslått. At den lyser da viser at du har en normal gjennomgang i rotorviklingene, regulator og børster. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
ChrPus Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 (redigert) Nå tror jeg at feilen er funnet og reparert, fant denne ledningen nedi der (ledningen opp til nøkkel). Har ligget på kjølerør og smeltet. Fikk byttet kabel, startet opp og virket som om ting var normalt igjen, eneste som ikke var som før var ladinga. Har hatt 14.2 i lading hele tia, nå klarte den ikke mer enn 13.8v. Men det holder vel kanskje det? Uansett så vil jeg takke for alle svar og ideer, godt å vite at man kan spørre om noe er galt :) Redigert 27.April.2014 av ChrPus (see edit history) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Joerg Becker Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Kjølerør klarer ikke å bli så varm at den smelter isoleringen. Kabelen ser ut som om det ha vært kortslutning på den og at den derfor har smeltet.Hvilken dynamo har du nå og hvor vær denne kabelen tilkoblet? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.