Martin Blomberg Startet 27.April.2014 Del på Facebook Startet 27.April.2014 Skal kjøpe en snekke på 24 fot. Har to kandidater, samme pris på begge. Den ene behøver mye oppgradering inne og har en ferskvannskjølt Perkins 49 hk fra 1972. Den andre behøver mye mindre av oppgradering inne og har en sjøvannskjølt Yanmar Yanmar 2Qm20 fra 1976. Det er samme pris for begge. Det som er inne klarer jeg selv å ordne. Men motorkyndig er jeg ikke. Hvilken bør jeg gå for om alt annet settes likt, og valget står mellom disse to motoralternativene? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 (redigert) Tja, Perkins 49hk er jo en god motor og den har 4 sylindre som gir en penere gange... 2Qm er vel 2 sylindret, og har i tillegg sjøvannskjøling... Denne er snart 40år gammel, og før eller siden vil det vel ruste hull ett eller annet sted i blokken.. Dog kan det tenkes at en vil få problemer med Perkinsen også.. Den er over 40år gammel.. og sjøvann finnes også her... men da kun i kjølekretsen... Du bør nok kalkulere med et mulig motorbytte en eller annen gang uansett hva du velger.. Begge har nok gjort sin innsats, selv om det kan finnes en del liv igjen Har hatt ei snekke med 3QM motoren som var sjøvannskjølt, men det er 15 år siden nå.. mulig den fortsatt går, men man vet aldri hvor lenge... Redigert 27.April.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
index Svart 27.April.2014 Del på Facebook Svart 27.April.2014 Sjøvannskjølt QM er kjent for sprukne topper pga varmgang, og ny er ikke billig... Ville ha gått for Perkinsen, skuddsikre motorer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martin Blomberg Svart 27.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2014 Perkinsen har hatt varmgangsproblem. Toppakning er bytt. Startet opp og putret på tomgang en time etter byttet. Er det noe jeg kan se etter for å finne ut om varmgangsproblemet har blitt løst iom byttet av toppakningen? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Bytte av toppakning løser ikke problemer med varmgang, så om det ikke er gjort mer så må du regne med at problemet fortsatt er der. Sjekk varmeveksler. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Hvis du ikke kan skru vil jeg anbefale alternativ 3 , som vil si en anne en saltvannskjølt 76 modell eller varmkjørt perkins. Pr nå er ingen av disse ditt problem, og slik ville jeg beholdt det. Hva er prisklassen ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sydvesten Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Vel kjøper en brukt så vet en aldri hva en får.. En må stole på selgers informasjon.. og det er neppe alle som forteller om motoren har vært varmkjørt eller noe annet... Selv om man har "plikt" til det ved salg... Videre så er det noe med kostnaden ved innkjøp av båt, det er ikke alle som er like bemidlet og som kan kjøpe noe bedre og dyrere.. Dermed blir det ofte et kompromiss mellom innkjøpspris, og det man får.. Så må man selv vurdere om man skal ta risikoen når man kjøper det man bestemmer seg for.. Ulempen her med Perkinsen er at det er opplyst at den har vært varmkjørt og skiftet topppakning, dermed blir ikke dette en mangel ved kjøp.. Det opplyses ikke om dette byttet av toppakning har løst problemet, kun at motoren er kjørt på tomgang en time som ikke vil kunne avsløre om motoren går varm eller ikke.. Skal TS kjøpe denne Perkinsen så vil jeg anbefale en tur på en god time med høy motorbelastning for å sjekke dette med varmgang Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Festina Lente IV Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Enig med Sydvesten, og glem saltvannskjøling og to sylindre i forhold til en firesylindret motor. Det er en kjent sak at varmegang kan ødelegge en toppakning, og antagelig er det det som har skjedd her. Varmegang kan være forårsaket av en defekt impeller (forbruksmateriell), eller en "tett" varmeveksler som relativt enkelt kan renses. Termostaten kan også være tett. Disse tingene er noe du absolutt bør kunne gjøre noe med selv, og er ikke vanskelig. Letter å gjøre dette i ro og mak i båthavna, enn å måtte gjøre det i dårlig vær i sjøen (impeller). Som båteier må du kunne skru litt selv, så det er like godt å begynne først som sist... Jeg har hatt gamle Perkinsmotorer i forskjellige størrelser i mange år, og sitter igjen med et veldig godt inntrykk av dem. Det sies at skal de stoppe permanent, så må du skyte dem. Avhengig av kaliber tror jeg kanskje de overlever det også. Samme motor som du snakker om (4. 108 ?, 1,8 liter) er også brukt som industrimotor, traktormotor og annet, og kjent som en skikkelig sliter. Men det er klart, du vet aldri hvor lenge du får deler til en 42 år gammel motor.... Det samme er vel tilfellet med den noe yngre Yanmar motoren, som det hvert øyeblikk kan ruste hull i.. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
rogeri Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Begge motorene er av en slik alder at jeg ville avskrevet motorene for valg av båt. Jeg ville valgt den båten som bar preg av best vedlikehold og tilstand og tatt høyde for at motor må byttes uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Hvis jeg skulle valgt mellom to onder,ville jeg gått for perkinsen,vel og merke etter grundig prøvetur med høy belastning uten problemer som resultat... Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 28.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2014 Var og inspiserte båten i dag igjen. Sitter igjen med inntrykket av en ærlig og redelig selger av båten med Perkins. Han og jeg skrudde løs varmevekslerrørene på utsiden av båten idag og sjekket skroggjennomføringene for disse i dag. Vasket motoren. Han har bytt toppakning. Vannpumpe. Impeller. Og er seriøst interessert av å selge noe som er i så bra stand som han kan få den til å være. Skal starte opp motoren i morgen. (Båten står på land) Yanmar eieren var grei nok men kunne nest til ingenting om båter. Prisklassen er ca 40 000 kr. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Min høyst subjektive mening: Perkinsen kan godt gå i 40 år til. Det er utrolig mange slike motorer som fortsatt er i drift og i god stand, både til lands og til vanns. Ser ingen grunn til at deletilgangen skal tørke ut så lenge det er så mange motorer i drift. Og så lenge det ikke har vært saltvann i motoren, kan det aller meste fikses, det er bare et spørsmål om å gidde å skru. De fleste av dem søler litt olje, det kan man fikse, eller bare akseptere. Oil on the outside = oil on the inside, verdens enkleste oljetrykksmåler:-) Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Martin Blomberg Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Vi startet Perkinsen opp i dag og den gikk i gang, båten fremdeles på land. Etter en liten stunds oppstartsproblem og ujevn gang, så fant den takten og gikk jevnt og fint. Etter ca 20 -30 minutters gangtid, viste termometeren 95 grader. Vi stengte da av motoren. Kjølesløyfen utenpå skroget lå i luft og ikke i vann. Motoren var utenpå litt mer en lunken. Det gikk fint å holde hånden på topplokket. Er motoren ved 95 grader så pass lunken at man kan holde hånden på topplokket uten å brenne seg? (Kan det være tempføleren som er i stykker er jeg vel ute etter) Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Hvis termostaten er i orden så skal den åpne ved 90 - 95'C . Jeg kan kjøre min 4.108 timevis på land ved tomgang da kjøleveska i blokka klarer holde temperaturen nede. Men om vannpumpe og/eller termostat ikke er i orden så vil du selvsagt få kjøleproblemer. Du ser jo enkelt om pumpe/ termostat fungerer ved å se ned i varme veksleren når temp når termostatens åpningstemperatur... Da sirkulerer vannet bra. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
tb55 Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 (redigert) Så lenge kjølesløyfen ligger i luft, får motoren alt for lite kjøling. Kjølesløyfe er ellers den i særklasse beste kjøleanordning for en båtmotor. Få båten på sjøen, og gjør som sydvesten sier : kjør en god tur med god belastning og følg med temp.måler. Det som er viktig er at det er nok kjølevæske på motor, slik at toppen også får nok kjøling. Ellers er jo Perkinsmotoren det klare førstevalg, ja..... Red: Anjuma, han har ikke varmeveksler han kan se ned i. Den ligger under bunnen på skipet.... Redigert 29.April.2014 av tb55 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.