kakespiser Startet 28.April.2014 Link til dette innlegget Startet 28.April.2014 Jeg har en Saga 7000 med en Volvo penta MD30 motor. Denne motoren har et gear som jeg tror (ikke helt sikker) heter MS3 Jeg ser i instruksjonsboken at det står avmerket hvor sinkanodene skal være på gearet, men når undersøker der det liksom skal være to plugger, ser jeg bare rør som er tilkoblet der anodene skulle vært. Jeg har sett rundt på nettet at noen har vanlige bolter på dette gearet hvor det da tydelig sitter sinkanode inni, men her ser det annerledes ut siden disse rørene er der hvor boltene normalt er. På dette bildet ser dere hvordan det ser ut på min båt. Betyr dette at det ikke er anoder på mitt gear, eller sitter de inni disse rørene? Jeg vurderer å la være, men det kommer an på om det er anoder her eller ikke. Håper noen har litt erfaring med denne typen gear. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Hei, Det du skal se etter er en 1/2" firkanthode messingbolt. (Som på en skralle I et pipenøkkelsett) På mitt gir var det en slange inn og ut på den ene siden og en sinkanode oppe og need på andre siden. Hos deg ser jeg at du har innløp og utløp I overkant av giret. Da ville jeg sett under begge disse helt nederst. På MS¤ er det ikke sinkanoder så det kan jo være fjernet på denne Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Det går en annen tråd her med MS4 Gir. Her er det et bilde av hvor sinken sitter på MS3. Men her var det brukt messing sekskantmutter Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) Se forskjellen, MS3B til høyre, her ser du sinkboltene: Redigert 28.April.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kakespiser Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Worry II: For meg ser det ut til at jeg har gearet til høyre, men uten de anodene (ihvertfall synlig). Jeg har sett etter denne sekskantbolten, men det er ikke noe sekskantbolt. Istedenfør går det rør inn den ene veien og ut den andre. Både oppe og nede. Jeg tviler litt på at det sitter noe sink inni disse rørene fordi jeg da tenker at det vil blokkere, men har noen vært borti noe tilsvarende? Er det saltvann som går i disse rørene mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Den varianten kjenner jeg ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 De rørene antar jeg er for kjøling av giret. Jeg har bannet over disse rørene (dårlig kvalitet) på et MS2 gir før. Kjølevannet går fra skutesiden, via gearet og til sjøvannspumpa. dvs at det går sjøvann inn på den ene siden og ut på den andre. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
kakespiser Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) De rørene antar jeg er for kjøling av giret. Jeg har bannet over disse rørene (dårlig kvalitet) på et MS2 gir før. Kjølevannet går fra skutesiden, via gearet og til sjøvannspumpa. dvs at det går sjøvann inn på den ene siden og ut på den andre. Kan du huske om det var sinkanoder der? Redigert 28.April.2014 av kakespiser (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 30.April.2014 Link til dette innlegget Svart 30.April.2014 Det er HELT sikkert ingen sinkanoder inni kjølerørene. De eneste sinkanodene på Kornelia sitter på kjølen/akslingen på utsiden av båten. VP MB 2030 har ikke anoder. Ikke giret heller. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.