Jump to content

hvor skal pluss og minus ? ( yamaha 75ae motor )

Plumbo6

Recommended Posts

Hei ! klør meg litt i pappen på det her . ja jeg bor lang f inni hedmaks store skoge langt fra vann og sjø , skrur kun bil og traktor, aldi båt :P

men , en kompis trengte litt hjelp med en sånn sjø farkost så jeg svarte ja med den tanken at det ikke kunne være så vansklig :P

motorn er monter i riktig høyde, consol montert osv ... men, hvor skal dissa pluss og minus kabla være ? min tanke gang sier at pluss skal være under den kabelen som går til synelatende til starten , er det da slik at minusen skal på den andre kontakta med en liten rød kabel i fra ? ( eller sier det da pang ? ;) )

håper noen kan forklare meg konkret hvor dette skal . for jeg vet ikke .

takker for svar :)

bilde

om jeg ikke husker helt feil, plusskabel til startrele, minuskabel til startmotor

min 80hk står 1200km unna ellers skulle jeg tatt en titt for å være 100%

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Pluss skal inn på startreleet og minus skal jordes på startmotor.
Hvis du ser på starteren så går det en tjukk (vanligvis rød) ledning til startreleet (solenoid) og på den andre store kontakt/bolten skal du sette pluss fra batteriet.
Så skal minus settes på ett jordingpunkt (som regel på en av boltene som fester starteren) eller på en egnet skrue på blokka på selve motoren.

Her ser du gangen i ledningsnettet.

bilde

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...