Roger og Olina Startet 28.April.2014 Link til dette innlegget Startet 28.April.2014 Hei folkens. Har en Summer med en Bedford 100hk motor. Maks o/min er 2600. Spørsmålet mitt er vel, hvor lenge kan jeg la den gå på maks turtall? Eller burde jeg ikke gå så høyt i det hele tatt? Dette er en motor fra 1973. Bruker lite olje og ryker lite. Noen sier at det ikke er nor problem å da den ut på dette turtallet, mens andre sier at det er svaret på motorslakting. Har liten erfaring med disse motorene, så håper jeg kan få noen gode råd her Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 2600 rpm er jo ikke noe høyt turtall i lystbåtmotorsammenheng. Men hvorfor gå på max hvis man kan gå på f.eks. 2400 rpm ? Det blir jo ikke den store forskjellen i hastighet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Møkkalasset Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 2600 rpm er i seg selv ikke høyt turtall. Moderne dieselmotorer har max turtall nærmere 5000 rpm. Så lenge du ikke har problemer med varmgang ville jeg si at det bare er å kjøre. Men forskjellen på forbruk vil neppe stå i forhold til ytelse, i sammenligning med f.eks. 2000 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 teerex er visst også våken ikveld.... (Svar krysset hverandre) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Hvis en motor ikke tåler den belastningen den er bygd for,er den etter min menig ikke i orden. Men å ligge på maksturtall,er neppe noen vits i verken når det gjelder fart,eller forbruk. Er jo heller ikke nødvendig å "plage" den gamle sliteren,og jo høyere turtall jo mer "plaging" Kan jo snu litt på flisa,hadde du ligget å "ridd" på maksturtall med en ny motor? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Roger og Olina Svart 28.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 Fulgte med på tempen og den lå konstant på 90 grader i de få minuttene jeg kjørte på maks. I 2400 så var det mer "støy" enn når jeg lå på 2600... Forstå det den som kan. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.April.2014 Link til dette innlegget Svart 28.April.2014 (redigert) teerex er visst også våken ikveld.... (Svar krysset hverandre) Ja er stadig på alerten Disse gamle "saktegående" sliterne med max. turtall godt under 3000 er jo bygget for å vare nærmest evig, i lastebiler/busser, traktorer, nyttefarkoster osv. Turbo er det vel heller ikke, så når man går på max. på en slik motor tar man som regel egentlig ikke ut så mye av potensialet til selve konstruksjonen. Båtmotorer har jo også som regel en "commercial rating" og en "pleasure craft rating" som sier hvor mange timer eller hvor mange % av tiden man kan gå på max. Altså i forhold til hvilken bruk motoren driftes i, lystbåt eller kommersiell drift (fiske osv.). Redigert 28.April.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Roger og Olina Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Ser den teerex. Den som bare hadde hatt en manual Men takk for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Jeg ville tatt en prat med tidligere eier og forhørt meg om hvordan han pleide å kjøre den. Det er sjelden noe sjakktrekk å endre totalt bruksmønster etter over 40 års drift. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Roger og Olina Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Jeg spurte han om dette og han lå mellom 1500-1800 o/min Han likte seg best i 6-7 knop Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Da ville jeg tatt dette i betraktning, ikke fordi motoren din ikke tåler høyere belastning, men fordi dette er belastningen den er vant med. Som en sammenligning kan jeg nevne motoren vi hadde i vår tidligere båt. Det var en FordSabb 2728T, en 5.9 liter rekke-sekser med 200hk og topp-turtall på 2450rpm. Den motoren var ratet som Heavy duty og kunne kjøres på maks turtall i(mener det var) 24 timer før man måtte gå ned på turtallet en stund. Dette var likevel noe jeg ikke gjorde da jeg viste at tidligere eier stort sett lå på 2000rpm i marsjfart. Det var også et behagelig turtall hvor motoren gikk relativt økonomisk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Festina Lente IV Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Enig med VannTro. Skal du endre bruksmønster, la endringen gå over lang tid. I manualen til de fleste "gamle" motorer står det som regel at en god regel er å ligge 2 - 400 RPM under maksturtall. Om du der omkring finner et turtall hvor motoren sviver lett og med lite leven har du ett bra arbeidsturtall. Perkins sier som regel at du kan godt kjøre på max turtall i en time. Så skal motoren få roe seg på et lavere turtall, for eksempel - 400 RPM fra topp, en halv times tid, før du drar på igjen. Men hav er vitsen, du får en knop for eksempel, og bruker dobbelt så mye diesel... HUSK: Man skal ikke ha det travelt på sjøen, men skal kose seg, se på naturen og nyte livet.... Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Roger jo Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Jeg spurte han om dette og han lå mellom 1500-1800 o/min Han likte seg best i 6-7 knop Helt enig . Mulig du finner noe her http://www.oldmarineengine.com/discus/messages/3457/105156.html http://www.oldmarineengine.com/cgi-bin/discus/search.cgi http://www.marineengine.com/manuals/bedford/index.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lazyjack Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Hadde en Bedford 96hk(B3, 330) for en del år siden. Den hadde maks turtall på 2.400 men anbefalt marsjturtall var 1800-1900 o/min. Sitér dette innlegget Link to post
deepblue Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Det er en lavturtalls motor og skal gå deretter. 2600 er et høyt turtall på denne type motorer og du bør legge marsj iallefall 200-300 ned. Kan ikke sammenlignes med mer moderne motorer bygd med større presisjon, mindre klaringer mindre masse på diverse maskindeler. En grunn til at de er "evigvarende" er jo at man sjelden lar de gå for fullt turtall. Og som noen lenger opp sier, hvilke motorer lar man egentlig gå på maks turtall hele tiden?... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Eneste motorer jeg kan finne på å kjøre på max turtall i mer enn 5 sekund er påhengs, motorsag og kantklipper (bensindreven). Ellers aldri max turtall på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 29.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Takker for alle gode tilbakemeldinger Blir ikke til at en ligger på full trottel, men greit å vite om det ville skade motoren om en gjør det av og til. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.April.2014 Link til dette innlegget Svart 29.April.2014 Om du kjører den på rolige turtall og behandler den fint kan den holde i 30 år til, kjører du på max hele tiden har du kanskje ikke motor neste sesong. I tillegg bruker du unødig mye drivstoff. Enklere kan det vel neppe sies... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.