Jump to content

Robåt til bruk på havet

Seaeagle

Recommended Posts

Hei,

Jeg trenger tips på stødige robåter (rosjekter) i plast eller glassfiber som egner seg til å bruke på havet. Den skal brukes som turbåt for familien (2-4 personer), opppakning, telt og fiskeutstyr. Ønsker en stødig båt siden små barn skal være med. Det blir nok i all hovedsak roing innaskjærs, men fint om den også kan egne seg på mer åpent hav også. Det er ikke behov for påhengsmotor. Jeg er ute etter en brukt båt og budsjettet er 10 000 - 15 000 kr.

Spennende spørsmål, lurer på om slike båter finnes i den prisklassen? Folk rodde jo over hav allerede for mange hundre år siden, men i dag ser jeg for meg at man bør ha en slags overbygning, gjerne med oppvarming, slik at det er mulig å tørke klær og få seg litt hvile og søvn mellom vaktene.

For våt blir man nok, hvis man skal ro på havet i noe annet enn rolig sjø, milde vinder og oppholdsvær.

kommer ikke på så mange rovennlige plastbåter med litt størrelse på , er vel mest joller beregnet til smulere farvann.. Finnene lager jo robåter i plast, f.eks Suvi men tror de er mest tiltenkt bruk på de tusen sjøer

kanskje en gammel livbåt? f.eks noe ala denne før den ble bygd om til seilskute :lol:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47903316

søk på robåt på finn gir jo også noen artige treff, f.eks denne cabinbåten: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47700331

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har en Suvi 420, grei båt som er ok å ro. Den er ikke den mest stødige båten jeg har hatt men den fungerer greit. Denne båten egner seg ikke til å ha mere enn 3 personer om bord. Det finnes utgaver av den som er lengre, så om en skal være flere enn 3 om bord så bør en velge en som er større. Den største fordelen er at båten kun veier 80 kg så den er lett å handtere alene. Har også en 2,4 hk motor på den som gjør at den klarer kanskje opp i mot 5 knop om det ikke bølger for mye. Er en alene i båten så må den ha ekstra vekt fram i båten, er det ikke det så står baugen "rett opp" under motrordrift med litt turtall på motoren. Oppsummert, mye båt for en billig penge.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...