Gabi Startet 28.April.2014 Del på Facebook Startet 28.April.2014 Vi kjøpte båten i fjor og med en ganske ny VHF. Jeg merket i fjor at den liksom ikke mottok på alle kanalene. Hvis feks Tjøme radio sendte varsel om værmelding på kanal 16 hørte jeg varselet mens hvis jeg da valgte kanal 7 for å høre selve værmeldingen var radioen tyst. Mens den håndholdte VHF-en tok imot... Jeg har sjekket litt nærmere antenne og plugg og fant ut at forrige eier vel ikke hadde montert kabel korrekt i pluggen. Så mest ut som om både innerdel og ytterdel var nærmest tvinnet sammen. Iallefall så fikk jeg en ny Glomex antenne av en kamerat og fikk ny kabel med ferdige monterte plugger av en annen kamerat og tenkte at dette gjorde sikkert susen. Men neida-samme greia. Ved oppkall til Tjøme radio via kanal 16 både hørte jeg og mottok. Men når jeg bad om test på kanal 7 hørte de meg men jeg hørte ikke de. Men jeg hørte de på den håndholdte.... Hvis jeg så tok den håndholdte på kanal 7 og kun trykket inn taleknappen et brøkdel av et sekund kunne jeg høre at den stasjonære mottok. Jeg skjønner ikke hva som kan være galt. Kan mottaksdelen være skadet eller kan det være andre ting? Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Jeg har samme apparat. Bqre sånn mellomfornøyd (og knapt nok det), men det går på andre ting enn det du nevner. Det blir kanskje for banalt, men du har selvsagt sjekket at ikke "støyknappen"(squelch) står på maks? Skru i så fall den helt ned til å begynne med. Er det forresten bare kanal 7 du sliter med? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 28.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2014 Jeg har sjekket squelch og den virker å være ofte passelig når den står midtveis. Værmedingene blir også sendt på kanal 21 og 81? men får heller ikke inn de heller.... Hvis vi kjører en tur med jolla og kommuniserer via L-kanalene (feks L3) virker alt fint men da er vi jo ganskr nærme hverandre.... Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Hei Du sier du mottar på ch 16, men ikke på arbeidskanalene våres. Har du sjekekt at radioen er innstilt på å ta i mot på internasjonale kanaler? Bør stå INT i displayet(gjør det på de fleste) Er radioen kjøpt her i Europa, eller kan den være kjøpt i statene? Om kjøpt utenlands så kan den være innstilt på US fra fabrik og må settes til INT av deg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Skal du kunne sende mellom bærbar og stasjonær på arbeidskanal 7 ? Eg trudde at bare kystradio hørte trafikk på 7. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Benji Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Skal du kunne sende mellom bærbar og stasjonær på arbeidskanal 7 ? Eg trudde at bare kystradio hørte trafikk på 7. Du har helt rett Sæbø, det skal IKKE kunne gå. Det er kun Kystradiostasjonen/e som kan ta i mot på arbeidskanaler. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Gabi Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Benji: Jeg vet ikke om den er kjøpt her eller i USA. Det står en U i displayet mener jeg å huske. Det er et oppsett-valg man kan gå inn på å velge dersom man har kabel med programmeringsverktøy men den er ikke tilgjengeligfor meg. Er det slik at hvis det er USA kanaler at man ikke får mottatt på enkelte kanaler da? På kanal 7 og mange flere får jeg opp en "a" utfor kanalen-men det står ikke i brukermanualen hva dette betyr... Jeg ser at jeg mangler kanal 2,3 og 4 på den stasjonære mens disse har jeg på den håndholdte. Gir dette en indikasjon på noe? Sæbø: Tjøme radio hørte meg godt på den stasjonære, mens jeg kun hørte de snakke på den håndholdte. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Hei Om den står innstilt på US så er det helt andre frekvenser på kanal 07, en det er på kanal 07 i innstillingen INT. Hva de to bokstavene står for hos deg er jeg usikker på, var inne på nettet og fant bruksanvisningen til din satsjon, men fant ingen ting om hvordan stille mellom INT/US - dessverre. At den håndholde ikke har alle kanaler er rett så normalt. Ser du oppgir Tønsberg som hjemmehavn, har du testet på arbeidskanal 81, spess om du ligger vest for brua, da er den best. Som sæbø skrev i stad, det skal ikke gå å høre seg selv fra håndholdt til stasjonær på arbeidskanalene. Er du sterk på kanal 16 - og du har reparert antenna, meget bra, ofte feil her - så heller jeg til feil innstilling på din stasjonære VHF. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Lars H. Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 (redigert) Er VHF'n innstilt på US, stemmer det at det skal komme opp 7A. Interasjonall kanal 7 er en duplexkanal der sendefrekvensen er 156,350MHz for skip, og 160,925MHz for kyststasjonen. US kanal 7A er en simplexkanal med frekvensen 156,350MHz både for sending og mottak. Så skal du kunne bruke denne VHF'n til noe særlig annet enn på K16, må du omprogrammere den. Hvordan, vet jeg ikke. Jeg kjenner ikke denne VHF'n. Jeg har laget oversikter for internasjonale og US kanaler som du finner her og her. Redigert 29.April.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 (redigert) Jeg har en gnagende følelse av at dere er innpå noe vesentlig her mht US kanaler.... Jeg søkte på denne siden http://www.navcen.uscg.gov/?pageName=mtvhf og der står beskrevet "a" kanaler som stort sett US bruker. Og kanal 2,3 og 4 mangler....slik som jeg har... Og det finner jwg igjen også i de linkene fra Lars... Note that the letter "A" indicates simplex use of the ship station transmit side of an international duplex channel, and that operations are different than international operations on that channel. Some VHF transceivers are equipped with an "International - U.S." switch for that purpose. "A" channels are generally only used in the United States, and use is normally not recognized or allowed outside the U.S. The letter "B" indicates simplex use of the coast station transmit side of an international duplex channel. The U.S. does not currently use "B" channels for simplex communications in this band. Redigert 29.April.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Denne VHF'n er vel en utgått modell, men Maritim forhandlet den tidligere. Kanskje de kan hjelpe deg med omprogrammering? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Google kan brukes til mye.... og det et mange som selger programmering og kabel til Neptune 100 radioen som jeg har. Billigst er UK: http://www.nevadaradio.co.uk/marine-radio/marine-accessories/midland-neptune-programmer Deretter kommer Tyskland med http://www.thiecom.de/midland-g1130.html Videre Frankrike med http://www.mareshop.eu/boat_rw_en/g1130 Litt avhengig av porto (og toll?) blir det rundt 300-400kr for å få den tilsendt hjem. Da skal jeg kunne programmere korrekt kanalvalg selv. Har noen erfaringer med kjøp fra disse firma? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Hadde vel heller forhørt meg med lokale butikker før jeg hadde kjøpt ett slikt sett for å programere den omm - om man da ikke har veldig god kunskap om det da. Om ett slikt sett kommer på 300 - 400kr, så kan man jo kanskje vurdere en ny VHF, kommer godt ut av det med ca 2000kr. En annen ting er jo at han du kjøpte båten av har seilt rundt med en "falsk" trygghet hele tiden, har bare ch 16, kan altså bare brukes for oppkall og nød, uuummm. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Gabi Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Jeg sjekket den tyske siden litt grundigere og det så "plug and play" ut å definere internasjonale kanaler. Jeg bestilte derfor fra Navada i UK til kr 160+ forsendelse (+mva? og toll?). Jeg tenkte på om å kjøpe ny men jeg har lyst til å prøve dette først. Apropo forrige eier ja.... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 (redigert) Maritim (om-)programmerer ikke disse selv, det er det Flak (importør) som gjør. Det var feil på MMSI-oppsettet på disse apparatene, Flak hadde klart å programmere en hel serie med MMSI-nummer forhåndsinnlagt på en båt som hørte til i Finnmark, og MMSI lar seg ikke endre uten programmering. Jeg hadde en masse styr og mails, og var ikke imponert over prosessen/Flaks evne til å forstå/løse det hele. Det endte med at jeg fikk helt nytt apparat (etter måneder) med samme feil. Og enda x runder mellom meg/Flak - og til slutt flere mails til Midland (produsenten) som til slutt forklarte Flak hva problemet egentlig var. Basert på erfaringene den gang (høsten 2008 til langt utpå våren 2009), så tror jeg enten at jeg hadde kjøpt mitt eget programmeringskit (slik du nå har gjort) - eller gått for en helt ny VHF. Antakelig sistnevnte, det er vel mye å velge mellom nå til under 2K. Jeg er bl.a. misfornøyd med lydstyrken på apparatet, høres for dårlig når diselmotoren går på litt turtall. Dessuten får jeg ikke inn GPS'en sin posisjon på VHF'en (nyttig ifb. med bruk av distress-knappen) - skjønt det kan jo også skyldes gps'en. Redigert 30.April.2014 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 Da kom etterhvert cd-en og kabelen fra Nevada. Kabelen var en RS-232 sak og de nye bærbare pcene hjemme hadde ikke det... Fant en gammel maskin vi skulle ha kastet for lenge siden og den hadde riktig utgang! Selve programmet ble installert uten problem. Tok det med i båten idag og koplet opp. La inn MMSI nr og valgte Internasjonale kanaler. Måtte også legge inn L-kanalene. Trykte på Send-knappen og VHF-en restartet seg. Og plutselig stod det "I" på displayet istedet for "U" som sikkert var USA. Og vips virket kommunikasjon mot Tjøme radio sterk og klar og alt fungerte! Total kostnad er på kr 160,- så det var det definitivt verdt! Da er jeg radiomessig klar for sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
Krølle84 Svart 14.Juli.2020 Del på Facebook Svart 14.Juli.2020 Jeg har samme problemstilling. Har du fortsatt utstyret du brukte? Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 14.Juli.2020 Del på Facebook Svart 14.Juli.2020 (redigert) 2 tings: 1) dessverre kan du bare skifte "band" (mellom USA, CANADA INTERNATIONAL) med optional PRG NEPTUNE 100 kit. Men er "international" er default. 2) kanskje mottaker er ødelagt. (skjer av og til, hadde en raymarine med samme problem). Redigert 14.Juli.2020 av Murphy's law (see edit history) Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Krølle84 Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Jeg får brukt radioen på kanal 16 og på L1, L2 og L3. Når kystradio sør melder om værvarsel osv og jeg bytter til arbeidskanal så er det stille. I kanallista får jeg flere kanaler med en A etter. På 21A og 20A var det ingen ting. På kanal 20 var det lyd. Har ikke f.eks kanal 21 uten A. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Juli.2020 Del på Facebook Svart 17.Juli.2020 Får du opp kanalnummer med en 'A' bak, er VHF'n din satt opp for amerikanske kanaler. Her en link til de internasjonale kanalene og bruk av disse (som brukes i Norge): Norge Her en link til de amerikanske kanalene og bruk av disse: USA Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gabi Svart 18.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2020 @Krølle84 jeg kan sjekke om jeg har kabel og cd når jeg kommer hjem fra ferie! Sitér dette innlegget Link to post
Krølle84 Svart 24.Juli.2020 Del på Facebook Svart 24.Juli.2020 Supert! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.