Jump to content

Trebåt, skal det alltid være sinkanode ?

larstiben

Recommended Posts

Jeg jobber videre med min nye trebåt, og har ikke klart å finne en sink anode på båten. Har skjønt at det er lurt mtp rust og motor. Skal det alltid være anode? Jeg har også registert at vannintaket til motor bør skiftes da det er løst. Hva er beste måte å feste nytt vannkjøling inntaket til en FM motor. Fuges fast med noe? Har også erfart at vi trebåteiere må forklare hva vi ska, ha... Var på jakt etter nategarn te kjølen og det var ikke bare å hente i den lokale båtsjappa.

Mvh

Tiben

Har den klart seg uten anode helt til nå så klarer den seg helt sikkert fint videre også! Anoder på trebåt kan forårsake lutråte, som ofte er døden for gamle trebåter. Så jeg ville latt være.

Anode under båten beskytter ikke motoren, det er det kun eventuelle anoder internt i motoren som gjør. Den beskytter heller ikke mot rust, kun mot tæring på metaller under vannlinjen. Følg med på metallet hver gang båten er oppe om det forekommer tæringsskader, gjør det ikke det har du det like greit uten.

Rundt gjennomføring kan du bruke Sikaflex, evt hamp og tjære om du vil gjøre det på "gammelt vis".

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Før du sjøsette ville eg ha montert ein liten anode (0.5kg)ifm.propell og kjølerøyr.Den kan du feste nede på kjølen(på sida).Bruk kopartråd til kjølerøyra og til bolten for gjennomføringa til prop.akslingen.

Når du tek båten opp att i haust,sjekkar du om du har tæring på anoda,har du ikkje det,noko eg trur du har,så tek du han bare av igjen.Ein sesong med ein så liten anode skadar ikkje båten din. :smiley:

Så at dere spurte om anoder på trebåt, min erfaring er at det skaper flere problemer enn det løser. Jeg har kjørt i 25 år med propellanlegget mitt uten korrosjonsproblemer, og det er klart for 25 nye år. Uten anode.

Anoden virker kun når det er en sluttet krets. Teorien er : Propell/ pakkboks gir fra seg elektroner til sjøvannet, Hensikten med anoden er da å fylle på med elektroner fra anoden gjennom kabelen, anoden tar opp elektroner fra sjøvannet og danner sinkioner, dvs etes opp. Sinkionene går ut i sjøvannet, som igjen gir fra seg elektroner til pakkboksen. Kretsen er sluttet. MEN I virkeligheten får du en sekundærstrøm gjennom treverket, som eter opp treverk, spesielt eika. Dette er min konklusjon med etter å ha sammenlignet min båt med en annen som hadde anode, over 20 år. Nå må stevnen byttes, og da snakker vi ikke om min båt.

Et annet paradoks er at propellakselen er elektrisk isolert i pakkboksene, så det er bare pakkboksen til ca 800 kr på Marna som beskyttes. Den holder ca 50 år uten anoder, så det er like greit å sikre seg en reserve som barnebarnet kan sette inn i år 2064. For å beskytte propellen må motoren jordes til hylse/ pakkboks, noe som ikke anbefales det heller, ettersom alle uedle deler da begynner å ruste ut av h.... Jeg har sett 50 år gamle propeller som ikke er nevneverdig tæret, så det ser jeg heller ikke som et problem!

La bronsen klare seg selv, sørg for å fette propellen godt før sjøsetting, men glem anoder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...