froesak Startet 29.April.2014 Del på Facebook Startet 29.April.2014 (redigert) Noen som kjenner til hva slags type gir dette er ut fra bildene. Har sittet på en Mercedes om636 og skulle være sluregir. Virker som att det strammer seg til jo mer man drar på spaken, kan dreie det lett rundt når man kobler inn men etter hvert som man drar på mer så blir det tyngre og dra rundt til man ikke klarer uten og dreie med motoren. Redigert 29.April.2014 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 30.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2014 Er kun noen nr som jeg kan se. Er det mulig og identifisere via kun det? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.April.2014 Del på Facebook Svart 30.April.2014 Mulig du har en eldgammel Paragon: http://archive.org/search.php?query=year%3A%221961%22%20AND%20subject%3A%22paragon%20gear%20works%22 Hvis gearet ikke fungerer, vurder å skifte det. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 30.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2014 (redigert) Giret skal fungere det. Satt på en delemotor jeg kjøpte som hadde blitt kjørt tom for olje og fått rådebank og ble tatt ut til fordel for en ny motor. Bare nysgjerrig på hva det kan være for type. Har ikke noe planer om og bruke det var andre deler jeg var ute etter men kjøpte alt komplett. Eneste jeg finner på giret er bokstaven H støpt i godset og på en gummibelg der aksling festes står det ett nr og en runding med en V inni. Redigert 30.April.2014 av froesak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 29.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 Noen fler som drar kjennskap på hva dette er slags merke Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 29.Januar.2015 Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 Ser ut til å være et RB gir fra Volvo Penta. Tror det var i salg til begynnelsen på 70-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
froesak Svart 30.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Takker for svar. Fant en snutt på YouTube av ett gir som ligner veldig så det kan se ut som att det er en type rb Volvo penta. men har ikke funnet noe mer. Noen som har noe tips på hvor man kan søke opp mer info Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 RB giret ble levert på bl. annet VP MD 1/2/3 i en versjon uten kjølekappe og på MD 19/29 og noen BB motorer. Det som er spesielt med dette giret er at det er propellertrusten som holder det innkoblet. Legg merke til at når du veksler mellom forover/fri/bakover så flytter propellakselflens seg aksielt. Reservedeler er nok utgått for en del år siden. Finn en VP forhandler med lang "fartstid" så kan sikker denne hjelpe deg med flere opplysninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Du har nok rett i dine antakelser I.M.S. Jeg hadde det giret på en Volvo B16 (bensin/traktorbensin) på begynnelsen av 70-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.