Jump to content

Verken gasshendel eller stopp arm virker, vp md11. motor starter

Lovart låring

Recommended Posts

Når jeg i går skulle starte opp min VP md 11 for å komme meg hjem etter en flott overnattingstur så skjedde følgende:

1. Jeg satte gasshendelen på litt under kvart pådrag som vanlig og startet opp. Turtallet økte etter start, og stanset på 1500 rpm. :thumbsup:

2. Når jeg trekker hendelen tilbake til tomgang så skjer det absolutt ingen ting. Jeg gav til og med fullt gasspådrag uten at noe skjedde. Jeg dro i stoppspaken uten hell, og forsøkte meg også på å dra i stopparmen nede på motoren uten at noe skjer. Etter et minutt eller så begynte turtallet å synke sakte helt til turtallet ble så lavt at motoren stoppet av seg selv. :smash:

3. Jeg starter opp på nytt, og motoren putrer og går fint på sitt vanlige turtall på tomgang, 600 rpm. Ingen forandring i verken motorlyd eller turtall når jeg bruker hendelen, og stopparmen virker ikke nå heller. Jeg stopper motoren ved hjelp av ventil-løfterne.

4. Jeg åpner motorrom slik at jeg kan se at alle mekaniske ting som gassvaier osv faktisk beveger seg når jeg bruker gasshendelen, hvilket det gjør. Alt som skal bevege seg når jeg gir gasspådrag bever seg som det skal. :pray:

5. starter opp motoren igjen slik at jeg kan se det mekaniske vidunderet mens f...skapet putrer og går, og konkluderer derved med at jeg har et digert problem av stor eller liten art som både kan være kostbart eller gratis. Med andre ord: Jeg står fast og må bruke hjelpemiddelet " Ring en venn"!!!!! :cryin:

6. Ringte Smygen som var så elskverdig å komme dit jeg lå :cheers_wine: , og slepte meg i 4-5 timer før jeg fikk tjoret båt-helve........tet tilbake i bås-jæ.....len sin. :headbang:

Så godtfolk, jeg virkelig behov for BP`s eksperter, slik at jeg slipper å vurdere å skaffe seg et "senkesett for skilsø 23" :giggle: . :flag_bp:

Jeg har ganske nylig skiftet fødepumpe, om det skulle være til hjelp når diagnose skal stilles.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.

Hvis stoppknappen ikke virker så tipper jeg det er noe med den som skaper problemene. Hadde selv noe feil med stopphendelen inne i motoren(md17c), noe som gjorde at gasshendelen oppførte seg merkelig ifht turtall. Jeg tok den til verksted og fikk fikset det. Kostet 7 laken, men da måtte de feilsøke en del før de fant ut at det var noe feil med stopphendelen inne i motoren.

Redigert av KongKing (see edit history)

Er "regulatoren" det sammer "høytrykkspumpa" som bestemmer hvor mye diesel som skal spyttes opp til dysene?

Hvis det er det så kan du skru av et lokk og ganske enkelt finne denne. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742230-23-15122.aspx

Det er nr 19 på tegningen som gasshendelen er koblet til via noe leamikk. kan ha falt av noe i tilknytning til denne.

Men siden ikke stoppknappen funker er det kanskje noe galt med den også. Og den ligger i forbindelse med leamikken til gasshendelen tror jeg.

Om ikke du har peil på å skru, så få et verksted til å se på det.

Bare så det er sagt: jeg har ikke så mye greie på motorer, men hadde et problem som kunne minne litt om ditt. Jeg startet med å teste, sjekke og bytte masse ifht dieseltilførselen, dyser m.m., noe som ikke var problemet. Fikk byttet en del deler og lært meg mye om dieseltilførselen til motoren i det minste :-) men måtte krype til korset og overlate det til verksted.

Redigert av KongKing (see edit history)

Takk for gode innspill karer! :thumbsup:

Her er det bare å øse fra kunnskapens kilde ser jeg. Jeg snakket i dag med en med noe peil som også nevnte regulator og evt en fjør som kunne ha hoppet av, så regulatortrøbbel er vel hittil den heteste tipset?

Det som bekymrer meg noe er tilgang på evt deler og kostnadsnivå på dette. Smygen har tilbudt seg å hjelpe meg med mekkingen, så jeg har også en flott mulighet til å lære litt "indremedisin" hva motor-mekk angår, så aldri så galt at det ikke er godt for noe. Pluss at alle mine problemer ser ut til å komme før sesongen tar til, og det er også en trøst, om enn litt mager trøst. :giggle:

Hilsen Arne.

• 1 måned senere...

bilde

Jeg har mistet fjæra som er merket med rødt. Denne skulle vistnok festes på en spesiell måte på en av armene 6, eller 7 på sprengskissa, og deretter festes på stopphendelen som sitter på dekselet i bakkant på motoren. Noen som har skiftet slikt før som kunne gitt meg noen råd?

Hilsen Arne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...