lbsjanerik Startet 29.April.2014 Del på Facebook Startet 29.April.2014 I forbindelse med innkjøp av Sterling Pro Split R for dobbel installasjon har jeg fått en utfordring jeg trenger hjelp med. Jeg har 2 stk Volvo Penta KAD44 med vært sitt start batteri og en forbruksbank. Begge dynamoene er koblet inn på Sterlingen slik at alle batteriene laddes fra splitteren. Utfordringen er at det kommer strøm ut fra splitteren på dynamo inngangen og det går kabel mellom dynamo og start motor. Dette gjør at det står strøm konstant på motorene noe jeg ikke liker. Hovedstrømbryteren er koblet mellom batteri og startmotor. Hvordan sørger jeg for at strømmen kun hår en vei mellom dynamo og Sterlingen? Den skal kun ladde ikke trekke strøm Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Hei.Svaret er enkelt, det går ikke.PSR er konstruert slik at den holder kontakt til batteriene, uansett hva som skjer (inkl. lynnedslag). Eneste unntak er når det finnes overspenning fra dynamoen, da kuttes dynamoen ut. (på PSR-T bare den ene som feiler) Det du skisserer er funksjon av en skillediode, dvs. enveis-ventil.Etter min beskjedene mening er dette ok hvis en ønsker, men nødvendig er det ikke.Du har dioder på dynamoen som stenger og du har tenningslås som stenger når du vrir nøkkelen, mer trengs ikke. Det som kanskje gjør mening er hovedbryter til starteren, men that´s it fra min side. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
cosmo Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 (redigert) Ledningen mellom dynamo og starter skal kuttes, tas bort nettopp forat det er splitteren som skal fordele strømmen. En annen ting du skal være klar over er at det er konstant strøm gjennom batteripol 1 og alternator koblingen. Dette lærte jeg da jeg hadde koblet ledningen til splitten og skulle sjekke lengden på kabelen til dynamo. Fikk meg en stuss når sveisespruten sto. Snakket med Jørg Becker og han bekreftet at slik er den oppbygd, men er også dimensjonert for å tåle store spenninger uten å bli ødelagt. Jeg tenkte å legge ladeledningen til startbatteriet innom hovedbryter og dermed bryte denne strømmen slik at motoren ikke kan startes uten at denne bryteren er satt på. Anbefaler en prat med Jørg på telefon. Ooops, han rakk å svare før meg. :) Redigert 29.April.2014 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Jepp, satt tilfeldigvis og glante på inngående mail da den kom. Takk likevel fordi så skjønte jeg at jeg klarte å lese over spørsmålet ang. B+ - start pluss uten å reagere.Dette kabel skal fjernes uansett.Ellers kan PSR ikke skille systemet når det er nødvendig. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
lbsjanerik Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Takk for gode svar :-) Men hvis ledningen mellom dynamo og starter kuttes. Vil ikke ladde lampen lyse? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 (redigert) Nei, denne kabelen (som jeg anbefaler å fjerne helt for å unngå misforståelser i fremtiden) sitter der for å lede ladestrømmen til batteriene. Ladelampen får pluss fra tenningsbryteren og "minus" gjennom regulatoren i alternatoren. Det betyr at hvis du tar ut pæra i ladelampen slutter alternatoren å lade. Noen alternatorer har transistorstyrt ladelampe så da blir det noe annet. Redigert 29.April.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Det betyr at hvis du tar ut pæra i ladelampen slutter alternatoren å lade. Noen alternatorer har transistorstyrt ladelampe så da blir det noe annet. Slik finnes (f.eks. Hitachi LR160-741) Men det finnes mange dynamoer som lader videre når den først har "tennt". Ofte trengs det ikke en gang magnetisering ved hjelp av ladelampen for å starte dynamoen, da holder det med restmagnetisme og en del rusing av motoren allerede. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.