Jump to content

Propellvalg til Master Miami med KAD 42

ABakken

Recommended Posts

Hei, har en Master Miami 670 (Skagerrak 670 Offshore) med KAD 42 og 290 DP-D1 drev. Har B7 propeller og får ca 3800 på maks turtall, toppfart er da ca 41 knopp. 3000 omdreininger gir ca 30-31 knopp. Vekt på båten antar jeg er i overkant av 2500kg med ett par personer og halve tanker.

-Når jeg skulle ta av propellene for å bytte anode nå hadde de satt seg rimelig godt, fikk terset av den ytterste, men den innerste begynnte å gi seg i huben så turte ikke fortsette siden jeg ikke har ny propell...

Spørsmålet er da om jeg skal kjøpe nye B7 propeller eller koste på ett sett C6? Noen som har noen formening om stålpropell vil gi noen merkbar forskjell? Regner med C7 vil bli alt for stort siden jeg ligger i den lave enden av anbefalt maksturtall med B7. Skal sies at de propellene jeg har nå ikke er helt strøkne...

Prisforskjell hos lokal forhandler var ca 12000,-

Hadde B6 og byttet til B7 med bra resultat på en Nidelv 750 Sport jeg hadde for noen år siden. Samme motor/drev. Så ble jeg lei av at alupropellene ble til kjeks på få år, og skiftet til C6. Problemet var bare at da begynte jeg å få pittings på drevet i steden.. Den ble solgt før dette ble et problem dog.

Jeg ville satt et sett C6 i bestilling fra US (var i alle fall halv pris på den tida) og levd med B7-ene til de nye dukker opp.

Mener jeg kjøpte fra disse den gangen: http://www.marinepartsexpress.com:8080/mpeCart/details.faces?productId=3857497

Ett sett med C7 koster altså 1295 USD. Blir nok ca. 10000 NOK med frakt og mva, men hvis _prisforskjellen_ var 12000, så er nok det fortsatt en god deal?

Ja, hadde tenkt å bestille fra USA om det blir stålpropeller, de skulle ha 18000 hos forhandleren her...

Men tror du jeg "tjener" nok på det til at det lønner seg? Og om uhellet skulle være ute så er det vel mindre sjangs for at andre ting enn selve propellen ryker med alu, så der er vel også en faktor?

Har hatt samme båt selv med v6 volvo penta 4,3 GL

Den gjorde 38 knop når motor var i stand,har savnet den båten skulle ikke solgt skulle kjøpt enda en ny motor.

rå sjøbåt.ser du er nordmøring.

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...