Jump to content

Impeller "Yanmar Universal" fra Biltema?

zooper

Recommended Posts

Som en tommelfingerregel bytter man alltid pakninger som er åpnet. Når en pakning har vært tiltrukket er den komprimert, og har ikke lenger de samme egenskapene som den hadde som ny. Kobberringer likeens. man kan gløde dem opp til man blir grønn i trynet, men ringens opprinnelige egenskapr er for alltid borte.

Dette skjønte jeg ikke.

Når man varme opp en kobberring blir den myk, og når man skrur den til former den seg etter ujevnhetene og blir hard, men det er tett.

Er det ikke slik? Hvordan er det da i så fall?

Dette skjønte jeg ikke.

Når man varme opp en kobberring blir den myk, og når man skrur den til former den seg etter ujevnhetene og blir hard, men det er tett.

Er det ikke slik? Hvordan er det da i så fall?

Da kobberringen var ny, var den myk og den hadde den tykkelsen som den skulle ha. Etter at den har vært tatt ut, gløder du den. Da blir den myk igjen, men den får ikke tilbake den opprinnelige tykkelsen. Når du så teiter den på nytt blir den enda tynnere, og slik fortsetter det. Jeg har aldri sett på oppgløding av brukt kobberring som annet enn nødreparasjon. Hvis mulig, setter jeg alltid inn en ny.. Den koster bare noen øre...

Da kobberringen var ny, var den myk og den hadde den tykkelsen som den skulle ha. Etter at den har vært tatt ut, gløder du den. Da blir den myk igjen, men den får ikke tilbake den opprinnelige tykkelsen. Når du så teiter den på nytt blir den enda tynnere, og slik fortsetter det.

Enig i det poenget der fru B. Men en kobberpakning med en viss tykkelse kan glødes mange ganger før den slutter å virke. Men jeg har nå også lagt merke til at mange mekanikere (for ikke å snakke om hobbymekanikere) legger lite vekt på hvordan pakningsflatene ser ut. Vreng det fra hverandre og få det sammen igjen liksom. Dersom anleggsflatene er ujevne eller har for dårlig overflatebeskaffenhet må pakningen ta opp mye. To polerte flater som er 100% plane tetter uten pakning. Så har vi alle varianter mellom det.

Pakningen skal byttes hvis du skal åpne lokket.

........

Det er nå jeg som bestemmer det, da ....

Som en tommelfingerregel bytter man alltid pakninger som er åpnet. Når en pakning har vært tiltrukket er den komprimert, og har ikke lenger de samme egenskapene som den hadde som ny. Kobberringer likeens. man kan gløde dem opp til man blir grønn i trynet, men ringens opprinnelige egenskapr er for alltid borte.

Hvorfor så kategorisk?

Det må være lov å bruke hue, som Raymond sier.

Dette avhenger av mange ting. Hva slags pakning og viktigheten av tetningen. I dette tilfelle er det snakk om en syltynn papirpakning som ikke kan komprimeres et dugg. Så lenge den er hel er den OK.

Det kan også mange ganger være OK å gløde kobberskiver og bruke dem om igjen. Noen ganger til og med uten å gløde. Det er jo ikke alltid man har nye for hånden. Men er det en viktig eller vanskelig tetning, som for eksempel kobberskivene mellom topplokk og injektorer anbefaler jeg sterkt å bruke nye. Men selv her er det mange som med hell har brukt de gamle om igjen.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Skiftet på mine 2stk 3YM30 , etter 325 timer,(3 år) de var like fine, satte in nye Johnsen, som også var de fabrikken hadde brukt. og så monterte jeg på nye impeller deksler, som gjør at jeg i verste fall kan kjøre de tørre i intil 10 min uten å skade dem, (da har motoralarmen for overtemp gått av lenge før det,)

http://www.speedseal.com/speedseal.html

Det kan være dyrt å spare seg til fant (et godt gammel utrykk)

Ha en flott sommer, uten problemer. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Impelleren på en innenbordsmotor varer normalt mye lenger enn 3 år.

Dette var også min erfaring med min forrige båt (Yanmar 4JHBE) - impelleren var like fin etter 6-7 år da jeg omsider valgte å bytte denne, men på min nåværende båt (VP TAMD31) erfarte jeg at impelleren var sprukket to steder etter ca et års bruk (under 100 timer - sikkert ikke stort mer enn 50). Impelleren var original fra VP og ble montert av VP service mekaniker. (Velger å ikke gjøre dette selv da det er veldig trangt/vanskelig å komme til).

Jeg hadde ikke tenkt å bytte impeller i år også men ettersom det ble registrert en liten lekkasje i sjøvannspumpen (tetningsringene måtte byttes) ved forrige impellerbytte ønsket jeg å få dette utbedret før årets sesong og da var det jo greit å få på plass ny impeller samtidig med at sjøvannspumpen var demontert - og det var visst på tide viste det seg.

På Yanmar’en (hvor det var lettere å komme til og jeg gjorde dette selv) mener jeg impeller ble handlet hos Biltema, mens det på VP’en som nevnt ble brukt originalvare. Litt usikker på om jeg «tar sjangsen» på å bruke originalvare også til neste år (ja, jeg tør ikke annet enn å bytte til neste år også).

Her er et par bilder av VP impelleren,

bilde

bilde

Hva mener dere - er det normalt at en originalvare impeller ser slik ut etter så få timers bruk?

Det der ligner veldig på den impelleren jeg tok ut etter ca 200 timer. Den har veldig tjukk gummi som sikkert gir store bøyespenninger når den deformeres. Nå er vel dette egentlig ingen VP impeller, da VP neppe lager impellere, men heller en original Johnson. Nå prøver jeg en fra BT som vil bli inspisert igjen til høsten.

har ikke noe tro på bøyespenninger (hva er det ??)

Mye tyder på at impelleren har vært utsatt for en ytre påvirkning, eksempelvis noe som er kommet inn i pumpehuset utenfra og skadet vingen.

Alternativt at det er en produksjonsfeil eller mangel på smøring (vann)

Det er interessant at ikke alle vingene har denne skaden, hvorfor det mon tro ?

Denne impelleren har jo ikke engang rukket å få bøyde vinger slik man ser på en impeller som er godt brukt.

Jon

har ikke noe tro på bøyespenninger (hva er det ??)

Mye tyder på at impelleren har vært utsatt for en ytre påvirkning, eksempelvis noe som er kommet inn i pumpehuset utenfra og skadet vingen.

Det er interessant at ikke alle vingene har denne skaden, hvorfor det mon tro ?

Denne impelleren har jo ikke engang rukket å få bøyde vinger slik man ser på en impeller som er godt brukt.

Jon

Når impellervingen blir utsatt for en gitt utbøying, som når den passerer bulben i pumpehuset, blir den utsatt for en bøyespenning som er omtrent proporsjonal med tykkelsen på vingen.

Gummi blir utmattet og sprekker når den blir bøyd tilstrekelig mange ganger. Jeg har sett mange ødelagte impellere og slike sprekker et helt typiske for utmatningssprekker som nesten alltid starter i enden av impelleren. Heldigvis kan det likevel ta en tid før impelleren havarerer helt, så jeg synes jevnlig inspeksjon er en god forsikring.

... Mye tyder på at impelleren har vært utsatt for en ytre påvirkning, eksempelvis noe som er kommet inn i pumpehuset utenfra og skadet vingen.

Jeg har sjøvannsfilter så det er neppe noe som er kommet inn den veien. Har heller aldri "tørrkjørt" impelleren / startet motoren med kjølevannskranen i lukket posisjon. Håper vel det er en produksjonsfeil og dermed et engangstilfelle men velger selvsagt å bytte til neste år også for ikke å ta noen sjangser. Kommer nok til å handle impeller på Biltema men vil også be service mekaniker om å ta med ny original - er det antydning til sprekker e.l. på impelleren som er montert i dag velger jeg å sette inn den fra Biltema.

VP service mekaniker var forøvrig også overrasket over hvordan impelleren så ut etter så kort tid / få timer.

... jevnlig inspeksjon er en god forsikring.

Problemet i mitt tilfelle er at det er så trangt og vanskelig å komme til - det er ikke mulig å sjekke / bytte impeller uten å skrue ut og ta frem sjøvannspumpa. Det er vel ikke stort mer enn et par tre cm mellom pumpa og vegg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...