gammabusa Startet 30.April.2014 Link til dette innlegget Startet 30.April.2014 Hei, lurer på om noen har bilder av motorkasse slik de engang var til liten semidiesel som sabb 4-5 hk eller liknende. Åpen båt. Tenker at alle årene disse motorene ble brukt må det ha utviklet seg en form for standard løsning?? Mener å huske fra jeg var liten at det var luke til å fyre opp og også luke med noe verktøy som hang inni? plass til blåselampe?? På forhånd takk!! Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Ingen?? er dette en del av motorhistorien som kan gå tapt? masse semidiesler rundt om men ingen med brukserfaring fra virkeligheten? Sitér dette innlegget Link to post
Octant Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Driver å bygger opp en åpen snekke med en 5-9 Sabb -42 modell, og er på utkikk etter akkurat det samme som du. Men så langt uten hell. Fra hukommelsen var det i de tilfellene jeg husker, bare en enkel kasse som var tilpasset over motoren. Verktøy, dyserenser og blåselampe med rødsprit lå i akterpiggen. Følgende bilde er sakset fra http://www.gmms.no, men uten kasse dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Høres ut som et kjekt prosjekt. Jeg husker når jeg var liten var det noen med oppfyring i båthavna. Han ene hadde et skap i motorkassen hvor det hang noen skiftesnøkler? Tror også han hadde luke han åpnet for å fyre den, kan ikke huske han tok av noe store greier. Den jeg husker best var med eksosen opp, den som hadde eksosen ut på siden hadde skap/motorkasse over hele eksosen og der var det skap på siden av motoren til å ha verktøy osv. Men dette er lenge siden så hadde vært gøy med noen bilder. Har en Sabb 4-5 hk selv og hadde vært gøy å funnet en 20 fots båt å satt den i en gang i fremtiden..... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 fritt etter hukommelsen: Desse motorkassane var laga i to forskjellige utførelser, den minste hadde akterskott mellom regulatoren og hendlane for kobling / omstyring. Skottet foran hadde ei bua utskjæring, det stod akkurat oppå forkant av svinghjulet, og der var ei luke foran dette. Lokket på toppen var delt i to på tvers, og bitane hengsla sammen. Dermed kunne forreste delen vippast opp, og over den akterste for tilkomst til fyring. Motsatt gav den akterste halve luka vippa oppå den forreste tilgang til regulatoren og smørepunkter. Øverste ca halvparten av styrbord skott var hengsla og kunne vippast ned, for å sjå kor mykje olje som var att i smøreapparatet, og etterfylla dette. Den største kassen hadde ein knekk, slik at lokket frå ca spredaren til akterkant danna skråtak, og der var berre ei luke i styrborsida til smøreapparatet, ikkje hengsling av heile sida. Kva den var laget av? Det ein hadde, enten bord av tre, eller kryssfiner. Eit moment var det då, at ein tyngre kasse støydemper bedre enn ein lettare. Magne Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mai.2014 Takk Magne, vet du om det er noen slike båter i drift idag? Har sett på båter i Sanviken men de jeg har sett har moderne fine ikke praktiske løsninger...men har ikke sett så mange ennå da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.