Jump to content

Bilder av motorkasse til liten semidiesel i åpen båt?

gammabusa

Recommended Posts

Hei, lurer på om noen har bilder av motorkasse slik de engang var til liten semidiesel som sabb 4-5 hk eller liknende. Åpen båt. Tenker at alle årene disse motorene ble brukt må det ha utviklet seg en form for standard løsning?? Mener å huske fra jeg var liten at det var luke til å fyre opp og også luke med noe verktøy som hang inni? plass til blåselampe??

På forhånd takk!!

Driver å bygger opp en åpen snekke med en 5-9 Sabb -42 modell, og er på utkikk etter akkurat det samme som du. Men så langt uten hell. Fra hukommelsen var det i de tilfellene jeg husker, bare en enkel kasse som var tilpasset over motoren. Verktøy, dyserenser og blåselampe med rødsprit lå i akterpiggen.

Følgende bilde er sakset fra http://www.gmms.no, men uten kasse dessverre.

bilde

Høres ut som et kjekt prosjekt. Jeg husker når jeg var liten var det noen med oppfyring i båthavna. Han ene hadde et skap i motorkassen hvor det hang noen skiftesnøkler? Tror også han hadde luke han åpnet for å fyre den, kan ikke huske han tok av noe store greier. Den jeg husker best var med eksosen opp, den som hadde eksosen ut på siden hadde skap/motorkasse over hele eksosen og der var det skap på siden av motoren til å ha verktøy osv. Men dette er lenge siden så hadde vært gøy med noen bilder. Har en Sabb 4-5 hk selv og hadde vært gøy å funnet en 20 fots båt å satt den i en gang i fremtiden.....

fritt etter hukommelsen:

Desse motorkassane var laga i to forskjellige utførelser, den minste hadde akterskott mellom regulatoren og hendlane for kobling / omstyring. Skottet foran hadde ei bua utskjæring, det stod akkurat oppå forkant av svinghjulet, og der var ei luke foran dette. Lokket på toppen var delt i to på tvers, og bitane hengsla sammen. Dermed kunne forreste delen vippast opp, og over den akterste for tilkomst til fyring. Motsatt gav den akterste halve luka vippa oppå den forreste tilgang til regulatoren og smørepunkter. Øverste ca halvparten av styrbord skott var hengsla og kunne vippast ned, for å sjå kor mykje olje som var att i smøreapparatet, og etterfylla dette. Den største kassen hadde ein knekk, slik at lokket frå ca spredaren til akterkant danna skråtak, og der var berre ei luke i styrborsida til smøreapparatet, ikkje hengsling av heile sida. Kva den var laget av? Det ein hadde, enten bord av tre, eller kryssfiner. Eit moment var det då, at ein tyngre kasse støydemper bedre enn ein lettare.

Magne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...