Jump to content

Tips til omlakkering av småbåt

hholm95

Recommended Posts

Hei

Da har jeg startet vårpussen, og har i år bestemt meg for å skifte farge på båten min, ettersom jeg ikke synes den har de peneste fargene...

Jeg har startet å pusse ned/matte lakken, men jeg trenger nå noen tips. Har lest litt rundt her, men finner ikke noe skikkelig svar.

Båten er en Shakespeare Clubman 14,3ft. Den ser ut til å ha vært tidligere lakkert og det ble nok ikke gjort en god jobb ettersom at lakken faller av og den gamle lakken kommer til syne. Det ser ut som at det er brukt maritim lakk på stort sett hele båten og billakk med klarlakk på stripen på dekk.

Jeg har ingen er faring med lakkering og lurer litt på hvor mye det er nødvendig å pusse før jeg påfører lakk og hvilken lakk jeg bør bruke. Gjerne og hvordan den bør påføres. Jeg tenker å bruke sprøyte til lakkering.

Takker for svar!

10308254_608920179193969_438159634468133

10271522_608920182527302_338651625485693

Så vidt jeg skjønner skal du lakkere selv. Har du alt utstyr du trenger for å lakke med sprøyte? Jeg ville også laget en liten lakkboks bestående av presenning etc. Legg litt vann på bakken slik at støvet legger seg.

Når de gjelder grunnarbeidet så skal alt mattes ned og skader må utbedres med sparkel og mer pussing. Når alle skader er fikset vasker du ned båten med silikonfjerner el. Før du legger grunning. Grunningen skal tørke før du legger lakken. Dette kan ta lang tid om du f.eks står i "boks" ute med lave temperaturer. Ladtebillakk er laget for å tåle litt mere juling enn normal billakk, ofte billigere også. Grunnarbeidet er uansett alfa romeo og tar mye lenger tid enn å legge farge

Er det lakket fra før og gjor dårlig pussearbeid vil jeg annbefale og pusse deg ned til gammel lakk igjenn. 260 papir og pussemaskin funker fint. Når det kommer til "båtlakk" så bruker vi hardtop as/xp 2 komp når vi lakker om båter.

Desto tynnere du har lakken = desto større sjangse får og ta me støvpartikkler, men mye finere finnish.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...