Marwin Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Har prøvd å logge meg inn et par ganger, men fikk trøbbel. Sendte melding om dette til iSea, og de var raske til å svare og holder på med å sjekke hva som er galt. Kommer tilbake med resultatet når det er fikset... Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Arvid_A Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Jeg har installert RS-appen på en HTC One S, men fikk den ikke til å virke særlig bra. "Båten" bare "hopper" frem og tilbake rundt i kartet. Det kan neppe være dårlig GPS-mottak som er årsaken, siden Navionics-applikasjonen på samme mobilen virket som en drøm. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Liker appen. Er ikke sikker på om en gratisversjon for "bredere" distribusjon har noe for seg. Tror appen treffer de som vil bruke den / bare ha den i tilfelle veldig greit med 28 kr. Med kaldt vann om dagen, så liker jeg f.eks å vite hvor nærmeste RS båt er i tilfelle noe skjer. På min første hentetur fra Leangbukta til Sandebukta iår så kjørte jeg forbi båten som brant opp ved Langøya utenfor Holmestrand, og der var det allerede 2 stk Elias båter tilstede. Flott å ha brannbiler til sjøs, flinke folk som gjør alt for å redde det som reddes kan. Fyllte diesel samme dag som jeg kjøpte appen, og sammenliknet med det karen bak disken ville ha for det og et par pølser til ungene, så gjorde ikke 28 kroner vondt i det hele tatt Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 [quote name="Pinkvin" post="1586219" Dessverre er jeg også ganske sikker på at liv kan gå tapt når RS velger å ta betalt for å la folk rope om hjelp på den . Ganske sikker på at liv KAN gå tapt uansett nødapparat og teknologi og penger. Men eg velger å stikke fingen i jorda og ikkje gi RS skylda. Avskyelig lesning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Ganske sikker på at liv KAN gå tapt uansett nødapparat og teknologi og penger. Men eg velger å stikke fingen i jorda og ikkje gi RS skylda. Avskyelig lesning. Du glemte de viktigste ordene i sitatet ditt. "når RS velger å ta betalt for å la folk rope om hjelp på den beste måten". Jeg står for det jeg mener. Når man med vitende og vilje ikke legger ut en gratisversjon med full nødfunksjonalitet og dermed utelukker hundrevis, om ikke tusenvis av potensielle brukere, spesielt de yngste fra å få hjelp på den beste/enkleste måten å rope om hjelp på så bør man vurdere konsekvensen av det man gjør. Man skal ha tunga rett i munnen når man driver business innen redning. RS vet nå at nødfunksjonen i denne appen ikke har blitt gjort tilgjengelig for flest mulig. Noen vil bruke unødvendig lang tid i en nødssituasjon på å få kontakt med rett instans, på å finne ut av egen posisjon, på å gi opplysninger som er viktig for å redde liv fordi de ikke har (gratis)appen installert på sin telefon. Det er et valg RS har tatt og som de må stå for. -------------- Syns ikke det er avskyelig, som du sier, og jeg er temmelig sikker på at RS kommer til å rette opp i denne lille feilen og snart lansere en versjon av appen med full nødfunksjon men uten alle de gode ekstrafunksjonalitetene som den betalte versjonen har. For hva vi vet så har det vært tanken til RS hele tiden bare at de har lansert fullversjonen før den begrensede gratisversjonen. Jeg tror det. Redigert 3.Mai.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 (redigert) Jan E. Den gjør det til 113, ikke til de som sitter og jobbet med sikkerhet til sjøs. Klar over det. Og for de fleste når en er i nød så er det en fordel å bruke en metode, og være sikker på at en kommer så langt opp i systemet som mulig. Var bare et tips om at det finnes en annen gratis der ute til nød med posisjon. Nødetaten/HRS setter en jo kjapt over til RS. Men helt klart ikke rette App'n når en kun dupper med tom tank Men ser helt klart fordelen av å ha RS sin for de gangene det ikke er liv om å gjøre, men at en har havnet i en tøff situasjon. Men hva skjedde med gamle til RS? Jeg har hatt den gratisversjon i 1 1/2 år nå. Og den viser alle båtene (live/AIS) og stasjonene på kartet. Trykk på båten eller stasjonen for å ringe direkte til disse. Eller den store røde knappen nederst merket "02016", som gir nytt bilde med posisjon. Den nye ser bra ut den. Men syntes den prøver å få til litt mye? Alle har jo egen kart App og vær App de bruker isteden. Men om de får til alt med drivstoffguiden og alt som jeg forstår den skal ha så blir det kanskje noe å ha, for noe annet en bare å støtte RS. Redigert 4.Mai.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
aanton Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Prisen er grei den men at den ikke slår av GPS en på telefonen en i phone er verre, den tømmer jo telefonen for strøm etter man har lukket appen. Har også navtronik og andre kart apper og norsk luftambulanse 113app alle slår Av GPS etter bruk Blir ikke dette rettet håper jeg ikke jeg får behov for å bruke den mer, måtte bli hvis jeg kom i nød da. Aanton Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Det er akkurat dette jeg har etterlyst Aanton. GPS sendingen går som bare rakker`n hele tiden enten programmet er i bruk eller ikke. Dette er en svakhet som burde rettes på omgående da den sluker batterikraft på telefonen. Det burde legges til en funksjon i appen/programmet hvor man kunne slå av/på gps funksjon. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
aanton Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 (redigert) Jeg har sendt en henvendelse på Mail til RS . Får se hva jeg får til svar Og jo flere som gjør det jo bedre er det Aanton Redigert 4.Mai.2014 av aanton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 jeg la inn en kommentar om det på facebook-siden dere med oppfordring om å legge til en slik deaktiveringsfunkjon i rapporteringen. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Eg har kanskje annen software på tlf en mange andre. Eg må slå av og på gps manuelt på alle program som må ha gps,til og med telefonens orginale navigasjon, så eg har ikkje lagt merke til problemstillingen med at ikkje RS slår av gps for meg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hakkannen Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Lastet også ned denne appen. Virker forsåvidt OK synes jeg, men har flere opplevd at man må logge på mellom (nesten) hver gang? Slik appen har fungert for min del er at jeg har måttet logge på med tilsendt sms dagen etter jeg logget på sist. Burde ikke være nødvendig å logge på for hver gang, eller måtte la appen ligge i bakgrunnen og kjøre på hver tur for å unngå nye pålogginger synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Tango30 Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 For meg så virker det som om RS har oppfunnet hjulet på nytt med denne appen. Alle seriøse båteiere har jo VHF nå. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Jeg vil ha så mange muligheter som man kan oppdrive. VHF, AIS, Radar, mAIS, Marinetraffic, RS-App (nettbrett-mobil) etc.... Elektroniske hjelpemidler kan man ikke få mange nok av. Nå har jeg ikke vært på vannet på 2 år så erfaringen vil vise hva av dette som blir benyttet under forskjellige forhold. Kan jo være jeg finner ut at det bli litt for mye å følge med på....øynene skal i hvert fall få tid til å holde skikkelig utkikk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Christel III Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Jeg syntes dette er en god app! Nå er jo appen akkurat lagt ut, og utviklerne setter nok pris på tips til forbedringer:-) Selv syntes jeg at telefonnummeret til nærmeste redningsskøyte burde kommet opp som et alternativ. Eller i det minste kommet opp på informasjonen når man trykker på aktuell skøyte. Det kan ofte være et behov for å ringe en skøyte for å be om råd, fremfor å trykke på "nød"-knappen. Har dere forslag til forbedringer, så send dem til frode.pedersen@redningsselskapet.no :-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Christel III Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Her er ihvertfall et bevis på at det virker :-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Guest Avmønstret# Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Burde også være mulig å hente bilde fra album når en skal lagre bilde av egen båt på minside. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Burde også være mulig å hente bilde fra album når en skal lagre bilde av egen båt på minside. Fungerte fint på iPhone for min del, gjerne appen ikke fungerer likt på ulike enheter? Sitér dette innlegget Link to post
kristfall Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Hei hei, kul tråd! Jobber i i-Sea, som har utviklet RS App i samarbeid med Redningsselskapet. Kom over denne og tenkte jeg kunne gi svar på noen av spørsmålene deres :) Men først; Vi har akkurat sluppet versjon 1 av RS App, men arbeidet har på ingen måte stoppet opp og vi kommer til å jobbe med appen mye utover sommeren. Vi er veldig interesserte i tilbakemeldinger fra dere, så det er fantastisk med en slik tråd. Kom gjerne med alt det dere har på hjertet! Noen svar på gjentakende spørsmål: Ang. at GPSen trekker strøm mens appen kjører i bakgrunnen: Grunnen til at appen sjekker din posisjon i bakgrunnen er at Kystradioen ønsket å kunne kontakte brukere innenfor et gitt område dersom de så behov for det. Eksempelvis dersom de mottok en nødmelding, men ser at redningsskøytene er langt unna/opptatt på andre oppdrag. Vi slipper i disse dager ut en oppdatering som gjør at den trekker mindre strøm, så det skal bli bedre. Til dere som opplever at den trekker mye strøm, så beklager vi for det. Om den fortsatt trekker mye strøm etter neste oppdatering, si ifra! Og forresten, dersom du er på land, anbefaler vi at du stenger appen helt fra multitaskeren/bakgrunnskjøring på telefonen. Da trekker den ikke noe strøm :) Ang. RS App kontra VHF: RS App er på ingen måte tenkt å være en erstatning for VHFen. VHFen er fortsatt det foretrukne verktøyet for kommunikasjon til sjøs, men RS App er et supplement som gir deg en enkel måte å sende posisjonen din til kystradioen. Vi håper spesielt at de som ikke har plotter og VHF, typisk eiere med mindre båter, joller og snekker, ser på dette som et bra lavterskel alternativ til å dra utpå uten noe som helst. @Hakkannen: Skjer dette fortsatt? Hvilken telefon bruker du? Appen er designet slik at du kun skal behøve å motta kode når du har slettet og deretter installert appen på nytt, så det er rart. @Pinkvin: Det skal være en knapp som heter "Fra album" under "Fra kamera", hvor du henter bildet fra fotoalbumet til telefonen. Si ifra om du ikke ser knappen, så skal vi grave i saken :) Kommer til å følge denne tråden framover. Om dere har tilbakemeldinger, spørsmål eller ønsker rundt RS App, fyr løs! Mer info om RS App finner dere forøvrig på detgodesjoliv.no, der er også en nyhetsreportasje fra NRK Dagsrevyen som viser hva som skjer ombord på skøyta når noen melder nød :) Redigert 22.Mai.2014 av kristfall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 @kristfall; Supert at du følger opp her, du kommer nok til å få mye spennende og god dialog her. Det er jo en flott mulighet for oss brukere å få tett dialog, samt påvirke funksjonalitet. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
dennrick Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Mysigt Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 For meg så virker det som om RS har oppfunnet hjulet på nytt med denne appen. Alle seriøse båteiere har jo VHF nå. Mener du at jeg ikke er en seriøs båteier da eller Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Jan E. Svart 22.Mai.2014 Del på Facebook Svart 22.Mai.2014 (redigert) Noen svar på gjentakende spørsmål: Ang. at GPSen trekker strøm mens appen kjører i bakgrunnen: Grunnen til at appen sjekker din posisjon i bakgrunnen er at Kystradioen ønsket å kunne kontakte brukere innenfor et gitt område dersom de så behov for det. Eksempelvis dersom de mottok en nødmelding, men ser at redningsskøytene er langt unna/opptatt på andre oppdrag. Hvordan virker det i praksis? Sender Kystradioen ut en melding til app'en, men kun de som viser seg å være innenfor "griden" fysisk får meldingen på telefonen? Eller kan Kystradioen kan gå inn å se posisjonen til de som kjører app'n og velge hvem som skal bli kontaktet? Redigert 22.Mai.2014 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Astor Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Kystradioen sender melding på VHF kanal 16 selvfølgelig. De sender melding til ALLE båter og detaljert forteller hvilket område de er intreressert i å nå fartøy i. Kystradioen vet ikke hvem som har RS-appen innstallert. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VannTro Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Aha, så kombinasjonen app og VHF vil gi kystradioen mulighet til å kontakte båter i området da de via app kan se hvem som er der ? For øvrig veldig positivt at en utvikler gir sine innspill. Det vil høyne kompetansenivået for hvordan denne app`n fungerer og er ment å fungere også for kystradioen. Folk prater jo mye sammen utpå og da spres budskapet, med korrekt informasjon. Flott engasjement kristfall Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.