harals Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Ang. at GPSen trekker strøm mens appen kjører i bakgrunnen: Grunnen til at appen sjekker din posisjon i bakgrunnen er at Kystradioen ønsket å kunne kontakte brukere innenfor et gitt område dersom de så behov for det. Dette er jo mer enn litt betenkelig ifht personvern. Det står heller ikke noe om denne funksjonaliteten i beskrivelsen av appen i play store. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Aha, så kombinasjonen app og VHF vil gi kystradioen mulighet til å kontakte båter i området da de via app kan se hvem som er der ? Hei Vi på kystradioen har ingen oversikt over hvem som har App`n. Men har du ringt fra den så kan vi se din posisjon, men ingen av de som ev er i området rundt deg. Muligheten for å bruke varslingsfunksjonen med å sende tekst i form av meldinger til båter i området er der, men vil kun bli benyttet om alle andre muligheter for å skaffe hjelp er tilsted (er ett hjelpemiddel det også). Det vil i så fall kun kringkaste til ett vist antall båter i området ,innenfor en fastsatt radius. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
VannTro Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Takker for oppklaring Benji Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kristfall Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Hei igjen :) Litt oppklaring om hvordan kystradioen kan sende meldinger til folk i et gitt område: 1. Kystradioen, (og vi i-Sea) har ingen måte å vite hvor du er når du har slått på appen. Vi logger ikke historiske posisjoner på server, og det eneste serveren vet er at en anonym bruker er ca. innenfor et gitt område. 2. Den eneste situasjonen der Kystradioen vet hvem (rent teknisk: i form av et telefonnummer) som er hvor (rent teknisk: i form av koordinater og en stedsmarkør som dukker opp på et kart), er når vedkommende som bruker appen melder ifra om nød/assistanse. 3. Dersom kystradioen ønsker å kringkaste en melding til brukere av appen, gjøres dette som "Send melding til inntil 50 brukere innenfor 10 km fra en spesifik bruker som har meldt nød/assistanse". De kan f.eks ikke sende meldinger på måfå til alle i Vestfold. Du dukker ikke opp på et kart og kystradioen vet ikke hvor du er dersom du mottar en slik melding. Forøvring finner dere alt om personvernsinformasjon i form av et litt mer "teknisk språk" i Om seksjonen under Min side i appen. Det står også under Personvern som du finner nedest på detgodesjoliv.no @harals: Fint innspill, er viktig for oss at dette kommuniseres 100% klart og konsist. På hvilken måte meder du at dette burde spesifiseres i AppStore? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Jeg mener VHFen gir oss den beste tryggheten. Kanal 16 eller direkte på arbeidskanal. Den gir oss båtfolk den beste tryggheten. Og med VHFen kan vi også bistå andre når det er aktuellt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 @Hakkannen: Skjer dette fortsatt? Hvilken telefon bruker du? Appen er designet slik at du kun skal behøve å motta kode når du har slettet og deretter installert appen på nytt, så det er rart.[/font][/color] @Pinkvin: Det skal være en knapp som heter "Fra album" under "Fra kamera", hvor du henter bildet fra fotoalbumet til telefonen. Si ifra om du ikke ser knappen, så skal vi grave i saken :) Kommer til å følge denne tråden framover. Om dere har tilbakemeldinger, spørsmål eller ønsker rundt RS App, fyr løs! Jeg får ikke opp noe album. Mer info om RS App finner dere forøvrig på detgodesjoliv.no, der er også en nyhetsreportasje fra NRK Dagsrevyen som viser hva som skjer ombord på skøyta når noen melder nød :) Sitér dette innlegget Link to post
harals Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 (redigert) @harals: Fint innspill, er viktig for oss at dette kommuniseres 100% klart og konsist. På hvilken måte meder du at dette burde spesifiseres i AppStore? Takk for oppklaring :) Jeg syns du har beskrevet det fint i pkt 3, dvs at en anonym posisjon logges hos RS/Telenor, og at denne brukes til å informere båter i nærheten av en havarist. Evt kunne man snu på det, slik at man kunne se andre båter i nærheten (som samtykker i dette), og se hvor venner er. Med andre ord en slags AIS-funksjonalitet. Redigert 23.Mai.2014 av harals (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kristfall Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hei igjen! @Astor: Enig. VHF er absolutt det foretrukne kommunikasjonsmidlet på sjøen. RS App er kun et supplement og bør ikke sees på som en (potensiell) erstatning. @Erlend Sand (og Pinkvin): Der ble jeg tatt på senga gitt. Helt klart ingen "Fra albumknapp" der nei, sjekket selv bare på iOS. Vi skal få fikset dette. Noen andre på android som ikke har denne knappen? @Harals: Vi oppdaterer tekst i AppStore, Google Play og på www.detgodesjoliv.no ved lansering av neste versjon for å reflektere dette :) Har også noen spørsmål til dere her ang. noe ny funksjonalitet som vi brygger på her på kontoret. Hadde vært utrolig kjekt med innspill fra dere. Vi jobber for tiden med å gjøre deling av punkter enklere og bedre. Tanken er at det skal være lettere og bedre: (i) å dele sin nåværende posisjon med venner som både har appen og med venner som ikke har appen. (ii) å dele et gitt punkt (tenk fiskepunkt / favorittplass på holme) med venner som har / ikke har appen. Da er spørsmålet vårt til dere her på forumet: 1) Hvordan deler dere steder/punkter med venner på sjøen i dag? 2) Hvordan ville den "ultimate" måten vært å dele slikt med venner? Hvilke situasjoner ville dere dele slikt med andre, og hvilken informasjon ønsker mottakeren? Hva skal til for at det blir lett for andre å finne akkurat det punktet/stedet du ønsker å dele? 3) Hadde det vært bra å kunne dele slikt via Facebook? E-post? SMS? MMS? Andre kanaler? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Deling via SMS, Fjasboka og epost høres praktisk ut. Datamengden er cel såpass lav at MMS nok ikke er nødvendig såfremt man ikke skal legge ved ett bilde? Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
kristfall Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Takk for kjapt svar Kenneth :) Litt mer konkret: Vi idemyldrer rundt mulighet for å sende bilde av kartutsnitt hvor posisjonen er markert i kartet sammen med koordinater når mottaker ikke har RS App. Tenker det kunne funke via MMS, Facebook og epost, men ønsker å kaste ball med dere først før vi setter noe i sten :) Tror du at det funker like greit å bare sende koordinater i en SMS? Hvordan hadde du reagert dersom noen hadde sendt deg en SMS med koordinater alene (gitt at du ikke hadde RS App)? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Vil jo si at bare koordinater er intetsigende hvis du ikke har peiling på navigasjon eller kan overføre dette til et kart Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Anjuma Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Å sende et googlekartlink via sms, epost, FB bør jo være en enkel sak. Jeg støtter også forslaget tidligere her om å kunne dele sin live-posisjon med andre i appen. Når man har både mobil, plotter og vhf ombord så blir denne appen liksom bare en gadged extra. Men hvis man kunne sett andre båter direkte i appen så hadde den fungert som et bra supplement, spesielt der flere båter ferier / ferdes som et følge. Men da burde den muligens også vært mulig å installere på f.eks ipad uten SIM kort for bedre visuell opplevelse (nå vet jeg ikke om man kanskje allerede kan installere på ipad og oppgi mobilnummeret for annen enhet). Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Black sea Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Den nye RS-Appen ligger nå på topp over nedlastede Apper Det kan imidlertid virke som den suger utrolig mye strøm ut av min Samsung S3 telefon. Den rapporterer jo posisjon uansett om den er i bruk eller ikke og de rapportene har jeg en mistanke om at et hyppige..... Hei Vann Tro. er det du som ligger fortøyd på flytebrygga ved Holmen Motorbåtforening i Drammen. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Det stemmer godt det Black sea Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Vilma Benita Svart 27.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2014 Hei kristfall, applauderer at du som utvikler deltar aktivt i denne tråden. Dersom dere vurderer mulighet til å dele posisjon burde man jo se på at ta skritte fullt ut til en sosial båtapp. Det var vel det Havprat kunne vært, men som aldri ble realisert. For at en sosial båtapp skal fungere godt må den integreres mot Facebook, slik at man slipper å lete opp båtvennene på nytt. Mulighet til å poste sin posisjon til venner på FB, samt å søke opp FB venner i nærheten av egen posisjon ville jo vært fantastisk. Legger man til en enkel loggbok/miniblogg også så er man kommet langt. Dette er kanskje noe mer enn dere har sett for dere, men er jo spennende å tenke på for fremtiden. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Samsung S4 her, android, eg har heller ikkje albumknapp, så eg har hatt appen siden utgivelsesdag uten å registrere båten innpå. Passer ikkje å ta bilde bakfra i båsen liksom.... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sanztra Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Samsung S4 Active (Android) - har heller ikke albumknapp. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Benji Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Albumknappen er ikke på noen Android tlf virker det som. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
bjornas Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Hvordan slår jeg app'en helt av? Er jo ikke noe vits i at den rusler og går når jeg er på landjorda. Det er en "RS app fane" øverst i venstre hjørne som indikerer at appen kjører i bakgrunnen, og som jeg ikke klarer å få vekk...? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Det virker som den er designet for å være jævli tungvindt å slå av... Eg har funnet ut at eg må holde inne "hjem" knappen ei stund slik at eg kjem inn på meny for å velge å slå av ressursbruk/kjørende programmer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jan E. Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 For Iphone brukere hadde det vært veldig kjekt å kunne sende posisjon med kartutsnitt og kommentar via imessage til andre, uten Facebook innblanding, også. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
ehrnst Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Min Nexus 5 (android) har hvertfall en knapp for "recent/running apps" ved siden av hjem knappen. her kan jeg fint stoppe RS eller andre apps. For iPhone er det vel det samme når du dobbeltklikker på hjem-knappen? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 Noe som har irritert meg noe er at det er veldig lett å komme borti nødknappmenyen når man skal trykke på posisjonsknappen nede til høyre for å gjøre endringer der. Veldig lett å komme borti, kunne godt vært flyttet litt opp elelr noe slikt.... Særlig på iPhone (har ikke lastet ned appen på padda ennå ettersom jeg må oppgradere OS på den først). Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
haraldk Svart 28.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2014 kristfall, Hva med å lage en versjon for Windows Phone også? Harald Sitér dette innlegget Link to post
kristfall Svart 2.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2014 Hei igjen! Veldig bra diskusjon rundt deling, liker og noterer! Vi driver med tidlig konseptutvikling på kontoret denne uka, skal poste noen prototyper/skisser her senere. Ser veldig fram til innspill på de! "Folke-AIS" er et begrep vi smaker litt på nå ;) Kjappe svar: Ang "Fra kamera"-kappen, så har den "falt ut" av Android-versjonen ved en glipp. Dette fikser vi i en oppdatering. Ang. stenging av appen: For å stenge appen helt, bør du åpne "flerprogramkjøreren" og stenge appen derifra. Sjekk ut disse linkene for hvordan det gjøres: iPhone: http://support.apple.com/kb/ht5137 Android: http://www.wikihow.com/Close-Apps-on-Android På generell basis anbefaler vi at appen er slått av når man trasker rundt på land. Ang. nødknapp og posisjonsknapp: Vi har allerede på to-do-blokka at posisjonsknappen skal flyttes til venstre side av skjermen og at hastighet (dersom det er skrudd på) kommer på høyre side. Har trykka feil et par ganger selv :) @Harald: Vi har fått litt over 30 henvendelser fra folk som Ønsker WP-versjon siden vi startet, og vi noterer ned alle gangene det har blitt etterspurt. Utfordringen her er at vi må få med våre samarbeidspartnere på løpet, og at jobben er dessverre ikke gjørt over en langhelg. Jeg skulle gjerne sagt noe konkret, men vi har dessverre ikke kunne ta stilling til det enda. Vi vil oppdatere detgodesjoliv.no/ med info når/om noe endrer seg på denne fronten, og jeg skal selvfølgelig også poste her :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.