Jump to content

Redningsselskapets nye app

komh

Recommended Posts

Og akkurat nødfunksjonen er veldig viktig. Det burde være en gratisversjon uten de andre funksjonene, dvs kun med nødfunksjonen.

Den dagen RS er for seint ute fordi noen ikke hadde denne vesentlig bedre måten å varsle på tilgjengelig pga 28 usle kroner..... det vil skje ganske fort, kanskje allerede første sommeren.

I realiteten er det tusenvis som ikke laster ned denne appen pga de 28,- og liv kan gå tapt. Særlig blandt unge som ikke har registrert visakort hos itunes eller google play eller av andre grunner ikke kan bruke betalingstjenester på smartelefonenen sine, og det er veldig mange tusen unge under 18 som har det slik.

-----

RS bør ikke ta betalt for at folk skal kunne be om hjelp på best mulig måte. Egen nødapp som er gratis for alle bør på plass før første liv går tapt pga griskheten.

Finnes ett veldig godt svar på det innlegget - VHF

Kan svare mye annet og, men tror nå de aller fleste har råd til de 28 kronene - det er billig sikkerhet, men har man VHF/GPS, eller kart og vet hvor man er så ingen problem.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Pinkvin har helt rett. Mange laster ikke ned denne typen applikasjoner dersom de koster penger. Dette gjelder de fleste apper i dag. Nå skal alt være gratis å installere i basisversjon, og så kan man betale for mer funksjonalitet.

VHF er ikke noe alternativ for de Pinkvin snakker om. Tror du alle jolle og daycruiser brukerne som ikke bruker 28 kroner på en app investerer mange tusen i VHF? Mange av disse har ikke kart, noen har kartplotter, men de fleste har smarttelefoner. Derfor er en gratis nødapp en god løsning dersom man virkelig mener alvor med prat om sikkerhet. Så får heller vi som ønsker litt mer betale de usle 28 kronene.

Jeg selv er alltid skeptisk til å laste ned app som koster penger uten å ha prøvd en gratis versjon først, uansett om den koster 4 kr eller 100kr!

Grunnen er at jeg er lei av og støtte folk som utvikler apper som er så talentløst dårlig at det burde bli ansett som svindel!

Men denne kjøpte jeg uprøvd og det er en grei app med stort potensialet.

Så uansett burde det bli lagt ut en gratisversjon så kanskje flere ..... Maaange flere velger å kjøpe den!

Uansett så regner jeg med kr støtter RS og det har jeg ikke noe i mot , men selv dem er jeg ikke interessert i å bli svindlet av!

Stor forskjell på å støtte frivillig og kjøpe en tjeneste :)

Men jeg ble fornøyd :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Tror noen glemmer at å lage en app ikke er gratis. Det koster faktisk penger og noen ganger mye penger.

Redningselskapet er jo en humanitær organisasjon som driftes av innsamlede midler. At de da vil ta betalt for en app synes jeg er helt greit.

De kan da konsentrere pengebruken til utstyr og båter for å kunne gjøre en bra jobb.

Uansett så vil man jo få hjelp med eller uten denne appen.

Vi diskuterer forskjellige ting. Det er vel ingen på dette forumet som har problemer med prisen eller nytten av denne appen. Spørsmålet er hvordan skal man få denne ut til de tusenvis av brukerne som ikke er så opptatt av sikkerhet, utstyr og båtliv som det vi er? Svaret er bred distribusjon av gratis app med kun nødfunksjon, oppgradering for mer funksjonalitet, standard vedlegg til båtførerprøven, nedlastingsmuligheter på nettsteder som brukes av ungdom og folk flest, bundling med andre apper (Bipper i Norge?), men osv.

28kr er ikke mye forlangt for en slik app.

Er ikke mange som påstår det.

Men hvordan og hvorfor kan omtrent samtlige andre lage en gratisversjon i tillegg til en fullversjon?

Jo hiv inn reklame og begrense mulighetene noe i en gratisapp!

Så ser folk litt av hva dem får før de kjøper fullversjon !

Alle andre klarer det så tipper RS klarer det også :)

Tipper det sitter mange som ikke gidder betale før de får en smakebit, noe som er litt dumt i denne sammenhengen!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Guest Avmønstret#

En liten oppklaring/forklaring.

Når man ringer 02016, eller 120 fra Appen så kommer man til nærmeste kystradiostasjon, på samme måte som om man ringer nr uten Appen - Vi ser på en skjerm tlf og pos til inringer.<klippet>

Appen blir ett nytt godt hjelpemiddel i vårt arbeid.

Appen er et kjempeverktøy og det er veldig bra at RS har tatt seg både tid og brukt ressurser og penger med å utvikle den. Og selvsagt skal de ha betalt for jobben de har gjort, og appen skal gjerne koste penger.

Men flest mulig bør ha tilgang til ekstra funksjonaliteten en får ved å bruke appen ved nød, dvs at dere får posisjon opp på skjermen med en gang.

Også jeg har betalt og lastet ned, men selvsagt burde alle fire i familien gjøre det. Kan jo hende at ungene plutselig trenger hjelp når de er bak et nes med gummijolla, eller at kona burde ha det på sin telefon i tilfelle jeg ikke "er i funksjon", kona klarer ikke å bruke min telefon (koder osv), og dattera mi sin telefon får ikke jeg logget inn på.

Så selvsagt burde jeg laste ned til alle fire telefonene i familien, og egentlig til de tre nettbrettene også for flest mulig burde ha mulighet til å hjelpe på best mulig måte i nød.

Og for all del, jeg har da råd til å betale 7x 28,- for å ha det på alle enhetene, men det blir ikke gjort og dermed så kan det faktisk hende at det ikke er tilgjengelig den gangen en har bruk for det.

Om det eksisterte en gratisvariant med kun nødbiten funksjonell så ville hele familien hatt muligheten, og alle mine venner og alle som ferdes på sjøen.

Jeg er sikker på at en også ville solgt vesentlig bedre om de hadde en gratisvariant. Og jeg er sikker på at RS kunne gjort en enda bedre jobb.

Dessverre er jeg også ganske sikker på at liv kan gå tapt når RS velger å ta betalt for å la folk rope om hjelp på den beste måten.

Om det ikke er griskhet så er det vel bare noe de rett og slett har oversett. Jeg er sikker på at RS kommer til å ta til vettet og lansere en gratisversjon med nødfunksjonalitet. Så smarte er de garantert.

En liten oppklaring/forklaring.

Når man ringer 02016, eller 120 fra Appen så kommer man til nærmeste kystradiostasjon, på samme måte som om man ringer nr uten Appen - Vi ser på en skjerm tlf og pos til inringer.

Det blir da - som det har vært i ett år nå kystradistasjonen som "handler" trafikken/komunikasjonen med redningsskøyte/r - redningsenheter.

Appen blir ett nytt godt hjelpemiddel i vårt arbeid.

Hvis man kommer til nærmeste kystradiostasjon ved å ringe 02016 er det bare å kutte ut det nummeret i appen. Da holder det med en 120 knapp. Men i realiteten kommer man vel til redningsselskapets servicetelefon når man trykker 02016, gjør man ikke?

På min samsung kom det opp valg når tlf var i stanby med "vanlig" skjerm, og eg drog ned fra toppen slik man gjer for å feks få hurtig tilgang til å slå av/på gps. Men om det sparer særlig strøm veit eg ikkje.

Ok, ja den varianten fungerer, men da slår man av gps for alle programmer, inklusive navigasjon for bil og de blir for meg håpløst.

Jeg bare merket meg at rett etter at jeg lasta ned RS-appen raste strømforbruket rett til himmels.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Venter på en gratis versjon selv, må prøve et produkt, se funksjonalitet etc før jeg evt bestemmer meg for å kjøpe. Ser ikke den vesentlige forskjellen på om det er RS eller et ellet annet AS som vil selge meg appen. En testversjon med f.eks 10 gangers bruk vil være ok, eller en gratis versjon med redusert tilgang og reklame..

Hvordan oppdateres skøyteoversikten mon tro ? Om en båt er ute på patrulje, så kan vi neppe følge den på kartet ...

Skøytedata er basert på AIS, så ja, du kan følge båtene "live", bortsett fra at oppdateringene kan være litt ustabile. Jeg har opplevd at siste posisjon innimellom kan være flere timer gamle. Vet ikke hvilken kilde RS bruker for dataene, men det er vel der problemet ligger. Men den nye appen har iallfall fikset mitt største ankepunkt mot den gamle appen. Nå kan man gå inn og få tidsstempel på posisjonen, så da vet man iallfall om den er gammel.

Hvis man kommer til nærmeste kystradiostasjon ved å ringe 02016 er det bare å kutte ut det nummeret i appen. Da holder det med en 120 knapp. Men i realiteten kommer man vel til redningsselskapets servicetelefon når man trykker 02016, gjør man ikke?

Strengt tatt ja, siden Redningsselskapets Servicetelefon er satt ut til Kystradioen. Forskjellen her er litt som å ringe 112 og å ringe politiets servicetelefon og be om å få snakke med operasjonssentralen, uansett kommer man til samme sted. Men 02016 er eid av Redningsselskapet, og yter tjenester i forhold til RS sin tjenestekataog. Og så betaler RS for at Kystradioen skal håntere henvendelsene. Siden dette er et lukket medlemstilbud antar jeg at servicegraden bør være noe høyere, men jeg har ikke undersøkt i praksis.

Redigert av 4_Vinder (see edit history)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...