Jump to content

Hvordan bruker man skumfordrivere

MR Swe

Recommended Posts

Hei! Det beste resultatet får du ved å ta mindre felt av gangen, først rulle eller pensle et tynt skikt. Når du bruker fordriveren skal du ha rolige bevegelser. Hvis du drar den raskt over, vil den lage hoppende bevegelser. ALLTID MOT det forrige feltet du la på, altså mot vått. Legg kun ca. 50 cm felt ad gangen.

Her har jeg selv benyttet den metoden og fått en grei finish.

bilde

Men pussingen er nok den viktigste suksessfaktoren. For å få det blankt må du opp i 240-500 kvalitet på papiret.

Da blir det nesten som klart glass :-)

bilde

Gjør på samme måte som Amalie. Du kan ikke vente med å bruke fordriveren, så mindre partier om gangen. Du merker fort hvis du er litt for treig, da lugger det i fordriveren. Jeg ruller på lakken med en skumrulle(de billige små skumrullene fra Biltema er helt OK), deretter bruker jeg fordriveren først på tvers av fiber-rettningen, deretter langs fiber-rettningen. Jobb fort og lett, det er bare tuppen på fordriveren som lager finish, så du skal ikke ha noe trykk på den.

Husk å kjøpe inn nok ruller og fordrivere, du bruker en pr strøk, dette er ikke noe man bruker tid på å gjøre rent.

Det som er fint med Epifanes er at hvis du legger på neste strøk innen 48-72 timer(husker ikke helt hva som står på boksen) på trenger du ikke slipe mellom strøkene.

Når jeg har lakkert har jeg gjerne tatt 3-4 støk i løpet av like mange dager for å bygge opp en viss dybde på sjiktet(har stått inne i +20c), deretter slipet det hele slett. 3 nye strøk, ny sliping og så siste-strøket.

Redigert av Honduras (see edit history)

Vel, jeg bruker skumrull og synes dette personlig er mye bedre å bruke for å legge på lakk kontra pensel. Mye lettere å legge på et jevn strøk som ikke siger.

Jeg forutsetter da at vi snakker om horisontale og vertikale flater som egner seg for rull.

Nå vet jeg ikke om du har noen Biltema-sjappe i nærheten, men hvis jeg skulle ha lakkert dekket ville jeg hatt følgende handleliste:

36-298 Rullekar

86-846 Innlegg til rullekar.

36-281 Rullehåndtak

36-291 Finskum rulle

+fordrivere, men det vet jeg ikke om du får på BT.

Beregn en rull, innlegg og fordriver pr strøk.

BT har også noen 5kg pakker med "opptenningsved" som er suveréne rørepinner...

De har også noen mohair-ruller i samme størrelse, men de loer for mye til klar lakk synes jeg.

Kan være greit å ha en pensel hvis du har mye kriker og kroker, men man ordner det som regel uten ved bare å ta litt lakk på skumfordriveren.

Min favoritt bland skumfordriverne er de 100mm fordriverne som selges til West Epoxy(heter Redtube eller noe sånt). Men de er litt dyre, så jeg bruker ofte en rimeligere variant mens jeg bygger opp lag for lag, og så bruker jeg "West'n" til sistestrøket.

Lykke til, husk bilder.. :yesnod:

Redigert av Honduras (see edit history)

I denne sammenhengen så tror jeg at skum=skum og at det er samme kvalitet på begge disse rullene. På Biltema's sider står det også at rullen deres er beregnet for vannbasert maling/lakk.

Løsemiddelet i oljebaserte malinger/lakker og 2-komp vil gjøre skumruller ubrukelige etter en stund. Beregn derfor - som Honduras også sier - en rull pr strøk.

Mohair-ruller er bedre egnet til oljebaserte produkter. Og de må vaskes før bruk for å fjerne løshår fra produksjonen, hvis ikke vil de loe under bruk

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...