Jump to content

Dobbelt-installasjon i Windy 22 Sport


olenyg

Recommended Posts

Hei,

 

Vurderer å kjøpe Windy 22 Sport med det som formål å fornye den med blant annet ny motorisering. Alternativene vil da være singel V8 eller eventuelt en dobbeltinstallasjon med 2x rekkefire eller 2x v6. Noen som har forsøkt seg på dette tidligere?

 

Momenter vil jo være baktung, mulighet for å flytte batterier og bensintank forover ++.

Link to post

Hei, og velkommen til forumet. Hvis det blir plass kan dette bli en skikkelig artig båt. 2x AQ171 hadde sikkert passet bra men sjekk om det er mulig vedr. høyde i motorrom og plassering av transom. Vet om en Windy 7500 med bigblock som går skikkelig bra. Sikkert en god løsning hvis du ikke går for en større båt.

Link to post

Bra innspill - håper på enda flere. Ønsker en båt som kan settes på henger og slepes med i f.eks sommerferier, og da kan den ikke være for stor. Tanken med 22 Sport er å ha en så original båt som overhodet mulig, men med mulighet for høy marsjfart. Må gjøre mer research rundt dobbel-installasjon. Jeg vil tro båten vil streve med 400kg ekstra helt bak på hekken. To firere vil jo da være en god kompromissløsning med 2 x 290 kg i forhold til V8 på 450kg +

Link to post

Jeg ville kanskje ha hatt en dieselfemmer i en slik båt, D3-190/200/220 eller FNM 250. Lette, sterke og meget drivstofføkonomiske. 2,4 liters begge to.

Man kan jo selvsagt ha to men det blir nesten overkill og litt dyrt kanskje.

1 slik FNM motor klarer faktisk å dra den mye større og tyngre Windy 27 opp i 30 knop. så 36-40 knop ville vel være innen rekkevidde for Windy 22 med ovennevnte motorer.

 

 

Men 2 slike 2-liters rekkefirerdiesler på 200 hk og 290 kg hver, og 740 Nm samlet moment hadde jo vært helrått da...

 

http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/1380530528HPEP%20205%20LR.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Eller hvorfor ikke en singel 295 hk 3-liter rekkefirer på 335 kg http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/138029148812%20SCHEDA_HPEP300.pdf

 

Den 250-hesteren veier 290 kg, pussig nok det samme som 2-liters rekkefireren http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/13801043519%20SCHEDA_HPEP250.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Helt riktig med en svær bensinåtter i 22 sport. Trimmet gjerne.

En slik båt trenger overhodet ikke diesel. Dette er jo ikke en båt man reiser på ukeslange ferier med. Her skal det hoppes fra holme til holme i godværet.

Eksosen ut over vannlinjen. En fryd for øyet og øret. Dette er en av de flotteste daycruisere som noengang er laget, gammelt eller nytt.

Link to post

Uten risiko for å fornærme noen: V8 er det eneste bensinvalget her :saint:

 

Men andre steder i landet hadde nok diesel vært det korrekte for de fleste mht. bl.a. aksjonsradius, fyllingstilgjengelighet og forbrukskostnad.

Men en Yanmar V8 370 hk diesel blir jo i dyreste laget da :smiley:

 

Samme kanskje med Volvo Pentas nye 380 bensinhester.. blir vel kvalt av hk-avgiften.

 

 

Den finnes jo også i en trimmet utgave.. iallefall overkill :giggle:

 

https://www.youtube.com/watch?v=r4juXzr_2k8

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det finnes jo hybridløsninger med el-motor mellom motor og drev som løser det fartsproblemet, bl.a. fra Steyr og FNM. Men dessverre bare på diesel såvidt jeg vet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...