olenyg Startet 1.Mai.2014 Del på Facebook Startet 1.Mai.2014 Hei, Vurderer å kjøpe Windy 22 Sport med det som formål å fornye den med blant annet ny motorisering. Alternativene vil da være singel V8 eller eventuelt en dobbeltinstallasjon med 2x rekkefire eller 2x v6. Noen som har forsøkt seg på dette tidligere? Momenter vil jo være baktung, mulighet for å flytte batterier og bensintank forover ++. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Hei, og velkommen til forumet. Hvis det blir plass kan dette bli en skikkelig artig båt. 2x AQ171 hadde sikkert passet bra men sjekk om det er mulig vedr. høyde i motorrom og plassering av transom. Vet om en Windy 7500 med bigblock som går skikkelig bra. Sikkert en god løsning hvis du ikke går for en større båt. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Fornuften tilsier vel en V8, to V-motorer får du vel ikke plass til? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
ivar Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 heller en V8 på 300+ hk enn 2 firere på 150hk tenker jeg... ligger jo etpar 8.2 600hkhk på finn nå.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
olenyg Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Bra innspill - håper på enda flere. Ønsker en båt som kan settes på henger og slepes med i f.eks sommerferier, og da kan den ikke være for stor. Tanken med 22 Sport er å ha en så original båt som overhodet mulig, men med mulighet for høy marsjfart. Må gjøre mer research rundt dobbel-installasjon. Jeg vil tro båten vil streve med 400kg ekstra helt bak på hekken. To firere vil jo da være en god kompromissløsning med 2 x 290 kg i forhold til V8 på 450kg + Sitér dette innlegget Link to post
olenyg Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Her er en gammel 22 med dobbel-installasjon. Ser ikke helt ubrukelig baktung ut med tanke på vannlinje. Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Veit om en Windy 22 med en kad300 i, fungerer veldig bra og ikkje spesielt baktung. Liten pekepinn på vektspørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 (redigert) Jeg ville kanskje ha hatt en dieselfemmer i en slik båt, D3-190/200/220 eller FNM 250. Lette, sterke og meget drivstofføkonomiske. 2,4 liters begge to. Man kan jo selvsagt ha to men det blir nesten overkill og litt dyrt kanskje. 1 slik FNM motor klarer faktisk å dra den mye større og tyngre Windy 27 opp i 30 knop. så 36-40 knop ville vel være innen rekkevidde for Windy 22 med ovennevnte motorer. Men 2 slike 2-liters rekkefirerdiesler på 200 hk og 290 kg hver, og 740 Nm samlet moment hadde jo vært helrått da... http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/1380530528HPEP%20205%20LR.pdf Redigert 1.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 (redigert) Eller hvorfor ikke en singel 295 hk 3-liter rekkefirer på 335 kg http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/138029148812%20SCHEDA_HPEP300.pdf Den 250-hesteren veier 290 kg, pussig nok det samme som 2-liters rekkefireren http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/13801043519%20SCHEDA_HPEP250.pdf Redigert 1.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Én 572 bigblock med aluminiums GM performance topper, rustfrie headers og Victor innsug skulle bli perfekt motor her. Hør med Skinne bros. De kan dette! Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Helt riktig med en svær bensinåtter i 22 sport. Trimmet gjerne. En slik båt trenger overhodet ikke diesel. Dette er jo ikke en båt man reiser på ukeslange ferier med. Her skal det hoppes fra holme til holme i godværet. Eksosen ut over vannlinjen. En fryd for øyet og øret. Dette er en av de flotteste daycruisere som noengang er laget, gammelt eller nytt. Sitér dette innlegget Link to post
olenyg Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Med risiko for å fornærme noen; vi skal ikke ha diesel i denne båten. Spørsmålet er hvilket bensinoppsett som gjør båten optimal. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 (redigert) Uten risiko for å fornærme noen: V8 er det eneste bensinvalget her Men andre steder i landet hadde nok diesel vært det korrekte for de fleste mht. bl.a. aksjonsradius, fyllingstilgjengelighet og forbrukskostnad. Men en Yanmar V8 370 hk diesel blir jo i dyreste laget da Samme kanskje med Volvo Pentas nye 380 bensinhester.. blir vel kvalt av hk-avgiften. Den finnes jo også i en trimmet utgave.. iallefall overkill https://www.youtube.com/watch?v=r4juXzr_2k8 Redigert 1.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ehrnst Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Enkelt installasjon med v8. Lettest, tøffest og sannsynligvis billigst? Sitér dette innlegget Link to post
olenyg Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Ulempen med så mye krefter på en propell er at båten gjør 7 knop på tomgangsturtall. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Ja det finnes jo hybridløsninger med el-motor mellom motor og drev som løser det fartsproblemet, bl.a. fra Steyr og FNM. Men dessverre bare på diesel såvidt jeg vet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
josefsen Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 (redigert) Hadde en 300 hk i windy 22sport som jeg pusset opp for noen år siden, gikk som en kule... 48knop med bravo tre drev! https://baatplassen.no/i/topic/54753-prosjekt-windy-22-sport-full-restaurering/page-3 Ville ikke hatt to små motorer, litt liten plass til to åttere :) Redigert 1.Mai.2014 av josefsen (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 22 Sport, 350 Mag mpi www.ulyd.net Link to post
alfaalfa Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Enkel V8 - bare drev gir ca 100 kg per installasjon. Det må være sikkerheten med to motorer som skulle være godt argument. Men ellers klarer du ikke å få effektivitet (hk/kg) til å gå opp med dobbel mot enkelinstallasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.