Jump to content

masteklatring draco 24 fot?

joacom

Recommended Posts

Hei, vi har en 24 fots Draco, noen som vet om det går å klatre opp masta på en så liten seilbåt? (Jeg er temmelig blank på seilbåt, men en plass må man begynne) Eller er ikke det å anbefale? Båten våres mangler vindex og det er en gåen trinse i toppen av masta. Hvis det går å klatre masta er planen å bytte vaieren til hovedseilet (gammel vaier) med nytt tau med kjerne, og deretter bruke dette og seilstol for å komme seg til tops...

Takker på forrhånd for alle svar!

Ja det går nok, men ville jeg gjort det - nei. Regner forøvrig med at du spør om det går ann å heise noen i masta. Flere ting vedr. det:

- Et fall jeg ikke kjenner (ref. vaieren til hovedseilet) ville jeg ikke latt meg bli heiset opp i. Begynn med å bytte det, fra dekk.

- Jeg ville ikke blitt heiset med kun ett fall; bruk to.

- Ha en solid klatresele. Ikke bruk fallkrokene, fjern de og knyt fallene i klatreselen med 8-talls knuter. En som klatrer kan vise deg hvordan.

UANSETT FØRST for å sjekke status på riggen vile jeg brukt en mastekran og heiset meg opp i masten med kran og fall i kombo. "bukseseler og belte".

Når alt dette er gjort, gjør som beskrevet:

- Riggen bør stå tight på en så liten båt når du skal i masta. Gjør det en sted det er lite bølger. ikke ha feite kompiser surrende rundt i båten (krengign).

- Jeg er såpass glad i bein og rygg at jeg i tillegg sikrer meg med en stropp rundt masta, så kan jeg tviholde meg til masta om alt skulle gå åt skogen.

God tur.

Tusen takk for svar jonsverre (og en flott advarsel hehe)! Da gjør jeg som planlagt å bytter fallene først! Åsså finner jeg en som har gjort dette som vil hjelpe førstegang, skal bli spennende å se utsikten fra masta :)

Bra du sa jeg ikke måtte bruke fallkrokene for det hadde jeg sikkert gjort ;) jeg skal få tak i ei sikkelig klatresele til oppgaven !

Joakim

Ja det går nok, men ville jeg gjort det - nei. Regner forøvrig med at du spør om det går ann å heise noen i masta. Flere ting vedr. det:

- Et fall jeg ikke kjenner (ref. vaieren til hovedseilet) ville jeg ikke latt meg bli heiset opp i. Begynn med å bytte det, fra dekk.

- Jeg ville ikke blitt heiset med kun ett fall; bruk to.

- Ha en solid klatresele. Ikke bruk fallkrokene, fjern de og knyt fallene i klatreselen med 8-talls knuter. En som klatrer kan vise deg hvordan.

UANSETT FØRST for å sjekke status på riggen vile jeg brukt en mastekran og heiset meg opp i masten med kran og fall i kombo. "bukseseler og belte".

Når alt dette er gjort, gjør som beskrevet:

- Riggen bør stå tight på en så liten båt når du skal i masta. Gjør det en sted det er lite bølger. ikke ha feite kompiser surrende rundt i båten (krengign).

- Jeg er såpass glad i bein og rygg at jeg i tillegg sikrer meg med en stropp rundt masta, så kan jeg tviholde meg til masta om alt skulle gå åt skogen.

God tur.

Kjenner ikke denne båten, men en 24 foter bør ikke være særlig vanskelig å krenge nok til å nå toppen på masta. Stå gjerne inntil ei bro eller høy kai og trekk i toppen av masta slik at du får den langt nok ned til å nå uten å klatre.

Hvis du ikke klarer å trekke den ned bør den være stabil nok til å klatre i.

Mons

Hei, kan ikke svare på din båt men jeg har vært i mastetoppen på en Albin VIggen flere ganger uten problem. Brukte klatresele og to fall stort sett, men har også vært i toppen uten sikring bare ved å klatre opp. Selv på sjøen var ikke dette et stort problem, men kan som sagt ikke love at det går greit :p

Jeg fant at det var lettere å klatre masta (dra seg opp i salingshorn etc) enn å prøve å vinsje noen opp.

Espen

http://www.blueboatblog.com

"Når dodøra sitter fast er det på tide å reve seil" - Jarle Andhøy

En 8-tallsløkke er ikke noen heksekunst. Lag først en løs åttetallsknute et godt stykke innpå fallet. Tre så enden av fallet gjennom klatreselen. Deretter fører du det langsmed fallet gjennom hele åttetallsknuten slik at du får et "dobbelt" åttetall.

Men hvis kvaliteten på fallet og eller tauskivene i mastetoppen er usikker ville jeg nok heller brukt løsningen til mons med å krenge båten. Jeg har selv vært med på å heise opp en kar på en båt jeg ikke kjente. Vi heiste han opp med to fall, og godt var det. Vinsjen på det ene fallet løsnet.

Det er også viktig at den som heiser ikke stoler på at en standard vinsjavlaster er solid nok for å løfte kjøttvekt. Om masta er 8 eller 16 meter høy er egentlig uinteressant hvis man faller ned. Utgangen kan bli den samme.

Andre tips hvis du skal opp i masta:

• Sikre alt verktøy med en snor. Både for at de under deg ikke skal få det i hodet når du mister det og at det er så irriterende når det faller ned
  • Har du mye verktøy med deg er det lurt med en liten bag/pose av noe slag å ha det i. Den må selvfølgelig også festes til deg

Jeg tilbrakte en gang over en time i mastetoppen. Monterte brakett for tricolour/ankerlanterne og monterte lanternen oppå. Det involverte å bore hull til å feste braketten og poppe den fast. Jeg monterte også brakett for VHF-antennen med ditto boring av hull og popping og monterte plugg på antenneledningen. Til slutt monterte jeg en radarreflektor litt lenger ned på masten. Kunne ikke pisse på flere timer etterpå...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ja, det var lurt, jeg har snakket med noen om å krenge båten ned til bryggekanten, men det er fler som var skeptisk til dette, og ville heller legge ned masta .., så jeg bytter fallene, binder verktøyet fast og klatrer til tops med en solid klatresele, med dobbel åttetalksknute, med en god kompis i bunnen! Jeg har vært telemontør før i tiden, så høyde og stolpe går greit, blir litt anderledes med seilbåt da den ikke står stille. Jeg var i grunn mest redd for at vekta av meg ville få båten til å legge seg på siden ?

Utfordringen i forhold til dimensjoner er vel først og fremst vinsjene, det kan bli ganske tungt å løfte en voksen mann på små vinsjer. På min tredje tur opp i masta på vår 28 foter hadde jeg endelig funnet teknikken. 1 fall med fotløkke som jeg stegvis skrittet meg oppover med, og ytterligere 2 fall i klatreselen (1 til å holde meg og en sikring).

Jeg sjekket forresten leiepriser på tilhengerlift her om dagen, og det er jo såpass rimelig at det kan være et godt alternativ til å heises opp.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...