Tommy Woldseth Startet 1.Mai.2014 Del på Facebook Startet 1.Mai.2014 Er den lykkelige eier av en wiking som vi kjøpte i fjor. Fant ut at dette var en fin nybegynner bår for oss. Med motor ifjor, så marsje vi på rundt 17 knop, og hadde den helt opp i 21 på fullt. Vi fikk litt problemer med kjøling i fjor, slik at motoren stoppet for oss 2 ganger da temp måler ikke var til å stole på, ordnet lekkasje i varmeveksleren, og siden virket fint. I går, etter prøvekjøring så startet den helt fint etter vinteren, men sliter med å få turtall på den, maks fart nå er 10 knop. Har ikke hatt den oppe for rengjøring, ser at det er litt groe på den, men tror ikke det skal ha så mye å si. Ruser fint på tomgang, men går ikke over 2000 rpm. Er nå nervøs for at den kan ha "skjært " seg i fjor grunnet varmen.......har ikke sjekket diesel filter eller vannskiller enda heller, men som sagt det er ikke noe ulyd i motor, starter helt fint ingen fusking heller, får bare ikke turtall nok. Noen som har noe forslag ?? Skal selvfølgelig begynne med filtre og slikt før vi ser svart på alt, men hva tror dere ???? Mvh Frustrert båteier Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Sjekk om du har lite gearolje! Sitér dette innlegget Link to post
baldrian Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Trur du skal byte filtera først.Truleg har du 3 filter,eit forfilter og 2 på motoren.Skal ikkje sjå vekk fra at du har dieseldyr som tettar filtera,ein sjeleaktiv masse.All den tid du ikkje fårmeir ein 2000omdrpå denne som har eit maksturtall på 2400-2500,og som du burde greie å ruse til over 3000 omdr må det vere filter dersom turtellar stemmer då.Har difor ingenting med groe å gjere.Ellers må du passe på at det er smøreolje på dieselpumpa.Reknar med det står ei Sims-pumpe på den. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.Mai.2014 Del på Facebook Svart 1.Mai.2014 Når jeg leser innlegget ditt igjen, så ser jeg at det antagelig ikke har med gear å gjøre. Men jeg hadde et lignende tilfelle i høst, men jeg kunne da ruse motoren opp i 3500 omdreininger uten at den økte farten. Da var det mangel på gearolje. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy Woldseth Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Nok ett dumt spørsmål, men siden båten ligger ett stykke unna meg, og jeg har jobbet natt i 2 uker, har keg ikke hatt tid til å se på båten enda, så jeg lurer på om evt. hvor jeg finner girolje tanken, og isåfall hvilken olje er det man bruker....håper på svar, slik at jeg kan kjøpe dette og ta med meg neste gang. Er desverre ikke marine butikker i nærheten av marinaen. Jeg kan fint ruse motoren over 3500 omd. Den har bare ikke krefter til å få opp farten...Kanslke noen vet hvilken diesel filter jeg trenger også , så jeg kan plukke de med meg samme tid ?? Takker for all hjelp Tommy Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Det er ikke noe girolje-tank. Du fyller rett på kassa. Tapp av den gamle først. Sjekk åssen olje du skal ha før du fyller på ny. Feil olje kan få ubehagelige konsekvenser Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.