Jump to content

Skal det leggast glassfiber utvendig på baugtrøstartunnellen?

baldrian

Recommended Posts

Har montert inn tunnell for baugpropell og er vorten litt usikker på om tunnellen eg har kjøpt er av glassfiber.Den er levert av Sleipner som og har levert propellen.For meg ser det ut som den er av plast i og med den er kvit heilt igjennom.Har sendt ein forespørsel til Sleipner om eg skal legge på duk utvendis på røret(den delen som er inne i båten),men har ikkje fått svar.Røret er faststøpt i endane både inni og utvendis.

Du skal støpe den fast innvendig i båten .I endene mot skroget .6-8 mm tykkelse. Så det blir noen lag . Men det er ikke nødvendig med noe glassfibermatte på selve røret inni båten. Utvendig kan du jo og godt støpe litt, og med fordel sparkle fine runde kanter og helst en spoiler i framkant. Dette står godt beskrevet i manualen fra sleipner.

Vi sparkler rundt på innsiden med filler 177 og støper minimum 4 lag 600 duk (husk å slipe godt ut på sidene hvor støpen skal sitte, og ikke noe støp over topcoat! :nonod: ). Helst pulver og iso polyester. En god lillefinger regel er slip 4xcm tykkelsen av materialet ut til siden. Eks. 5mm tykk i gods slip og støyp 20cm ut på siden. På utsiden trekker vi røret litt ekstra på begge sider og sparkler kanten med filler 184 som er vinylester basert. Så sliper vil til ytterkanten til vi er fornøyd.

Da jeg støpte inn thruster på min så var jeg å tyvtittet på nyere båter som dette var fabrikkmontert på. Der var det ikke spoiler i framkant, og det var ikke rundet av i endene. Følte da at jeg hadde gjort en jobb som var mere i tråd med sleipner sine anvisninger enn hva båtfabrikanter driver med.

Redigert av Kaptein NMBF (see edit history)

Takk for mange gode tips.Såg forresten på ein Saga 32 i dag.Der var det innmontert av Saga boats,og det var berre innfelt tunnell uten at det var avrunda.Det var heller ikkje gjort noke for at sjøen skulle verte styrt utenfor tunnellen.Imidlertid har eg laga ein kjake framfor hullet slik at lengda på tunnellen i framkant er like lang som den er bak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...