Jump to content

Nye forbruksbatterier, hva skal jeg kjøpe?

Prebensen

Recommended Posts

Comfortinaen trenger nye forbruksbatterier. Lading over vinteren og tidligere utladninger ser ut til å ha tatt knekken på AGM-batteriene som står der nå.

Men dess mer jeg google og leser her om valg av batterier og ladestrategi, dess mer forvirret blir jeg. Så hva skal jeg kjøpe? AGM, vanlig bly eller gel?

Og hvordan skal jeg behandle dem.

Forutsetningene er disse:

- ca 200 ah

- lades av Ctec m300

- begrenset plass med begrenset ventilasjon under køye i akterlugar (HBL: 21cmx37cmx31cm).

- Skal drive kjøleboks, navigasjon, autopilot, tv, radio og belysning.

- begrenset budsjett.

Råd mottas med takk. Også råd om konkrete produkter. Har SeaKingMarine, Maritim og Marineshop i nærområdet.

Fint også med garanti.

Men vi er i Norge og her har t.o.m. et telefonbatteri 2,5 års reklamasjonsrett.

Bare at reklamasjonsretten ikke hjelper med det samme hvis man ligger i uthavn uten strøm. :rolleyes:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Fint også med garanti.

Men vi er i Norge og her har t.o.m. et telefonbatteri 2,5 års reklamasjonsrett.

På det som følger med når du kjøper telefonen, ja, men ikke om du bestiller nytt i etterkant. Da er det 1 år, meg bekjent. Da kjøper du ikke et "produkt" men en del til produktet. Det er ikke så lang garanti på reservedeler.

...mh.. da er jeg heller ikke helt enig i, men kanskje er det også avhengig av kjøpsprisen.

Så bort fra telefon og PC, og tilbake til det som er viktig. :smiley:

• batteriene vi snakker om pleier å koste over kr. 400,- ("alminnelig & symbolsk" grense som pleier å skille også mellom 2 og 5 år)
  • det forventes noe tydelig lengre levetid enn 2 år, trolig av alle som kjøper eller selger start- eller forbruksbatterier

Forbrukerkjøplovens §27 sier derfor ikke noe annet til meg enn 5 år.

Verken produsentene eller selgere skriver at forventet levetiden begrenses på 2 år,

mens man tvert imot regelmessig kan lese på produsentsidene at startbatterier forventes å leve i 5 - 6 år.

Nå er ikke jeg advokat, men hvis ikke høyesteretten har avgjort andre regler ang. start og forbruksbatterier siden,

da gjelder trolig fortsatt 5 år uten "hvis og når".

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Spørsmålet var vel ikke primært knyttet til garanti, men til brukbarhet slik jeg forstod det. Det er selvfølgelig masse forskjellige erfaringer og meninger om dette så her får du min. Jeg har nå seilt rundt med vanlige blybatterier på forbruksiden i snart 40 år. Jeg har hatt batteribank som er stor nok til at jeg unngår mer enn 50% utladning. Da har mine blybatterier holdt i typisk 8-10 år. Så hvis du har begrenset budsjett ville jeg sett på forbruket du typisk har og ganget det med litt over to og kjøpt vanlige blybatterier. Hvis du har litt penger til overs ville jeg investert i en Batman for å holde øye med dem, men har du et voltmeter så går det hvis du slår av belastningen når du leser av. Personlig seiler jeg ikke med blybatterier for å spare penger, men fordi jeg aldri har hatt behov for noe annet.

Dersom jeg har forstått det riktig ...

* Åpne blybatterier er antageligvis det som gir mest verdi for pengene og lengst levetid, men fordrer at man tar vare på batteriene og etterfyller vann. En sjelden gang skjer det at syra lekker ut ved mye krenging i seilbåt, har man en seilbåt som krenger mye bør man vurdere noe annet.

* Dersom man liker å være tidlig ute med ny teknologi, og er villig til å betale litt ekstra for batteriene, bør man vurdere LiFePo4. Husk på at 90% av oppgitt batterikapasitet kan utnyttes uten at disse batteriene degraderes, mot 50% på blybatterier.

* Dersom man ikke ønsker å etterfylle vann på batteriene eller har seilbåt som krenger mye, og ikke ønsker å eksperimentere med ny teknologi, så er AGM tingen.

Man bør unngå startbatterier. Batterier som er beregnet for elektriske kjøretøyer er best.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er en utbredt oppfatning at man ikke bør la batterier med ulik spenningskarakteristikk stå permanent parallellkoblet; skal man bygge opp en batteribank med permanent parallellkoblede batterier bør man sørge for at batteriene er av samme merke og omtrentlig samme produksjonsdato. Jeg tror ikke helt på at en slik parallellkobling er skadelig for batteriene, men dersom batteriene har forskjellig hvilespenning når de er fullt oppladede vil batteriet med høyest hvilespenning miste ladning gjennom batteriet med lavest hvilespenning. AGM-batterier og åpne batterier vil typisk ha forskjellig spenningskarakteristikk.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg har byttet forbruksbatterier i 2 av båtene jeg har hatt, og har kjøpt Biltema gel "fritidsbatterier" begge gangene. Har fungert strålende og har ingenting å utsette på de. Kjøpte ett til en campingvogn for et par år siden som etter noen mnd ikke tok lading, og fikk nytt batteri uten spørsmål.

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Jeg kjøpte nylig 200ah ritar agm, så langt veldig fornøyd.

Etter mye om og men falt jeg ned på disse for halvannet år siden. Meget fornøyd så langt (Skulle vel egentlig bare mangle)

Kjøpte først TAB batterier (åpen bly syre), men spenningen sank mistenkelig fort, så jeg reklamerte på disse og kjøpte Ritar (AGM) istedet.

I og med at du ikke kan etterfylle AGM, må man være litt mer kritisk på ladeforløp og spenning på disse

Man bør unngå startbatterier. Batterier som er beregnet for elektriske kjøretøyer er best.

Helt enig. Men starbatteriene fra Biltema som sitter i forbruksbanken min har rundet 10 år. Startbatteriet (som også er startbatteri...) er et år yngre, eller noe slikt. Om batterier skal bli eksempelvis 'dobbelt så bra', så er det for min del av akademisk interesse.

Biltema for min del.

Husk, skal batteriet holde lenge og ha mange ladesykluser er det viktig at det ikke lades helt ut. Et ordinært batteri bør ikke lades ut under 50% av sin utladningsdybde eller det vil forringes. Da ladingseffekten som oftest avtar brått ved 80% fullading, har man i effekt ofte bare 30% av batteriets maksimle oppgitte effekt tilgjengelig. Har du feks et 100 ampertimer på batteriet ditt, ja da bør du ikke benytte mer enn 30-50 Ah før du lader det opp igjen. Å toppe batteriene de siste 20% med dynamo tar like lang eller lenger tid som de første 80%. Et batteri holder dessuten lenger om det lades fullt, så å lade med landstrøm er en god ting.

Kjøp større batteri enn du tror du behøver, og bruk mindre strøm.

Her er forøvrig en ok artikkel på valg av batterier: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/gode-ladegrep-batteriskolen-del-1

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...