Prebensen Startet 2.Mai.2014 Del på Facebook Startet 2.Mai.2014 Installert i Comfortina 32. Varmeren starter og det virker som den tenner, selv om det først og fremst kommer en del røyk/damp fra eksoshullet. Men det blir i beste fall så vidt lunk på luften som blåses inn i lugaren. Og lyset på kontrollenheten tennes ikke. Hva kan være galt? Som nevnt i en annen tråd er batteriene mine modne for utskifting. Kan det være at de ikke leverer nok strøm til å få skikkelig fart på varmeren? Forsøke i går med landstrøm tilkoblet og selv da ble det ikke varmt, men det hjelper kanskje ikke dersom batteriene er dårlige? Sitér dette innlegget Link to post
SuperGnisten Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Har du demontert den og sjekket tenneren? på bryterpanelet skal det vel lyse rødt hvis den har tent skikkelig og varmer.. Jeg byttet tenner på min, det gjorde susen.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Prebensen Svart 2.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Har ikke gjort det enda. Med tenneren, mener du veken? Den lille puten? Byttet denne i forfjor, og har ikke brukt varmeren mye siden. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Mål spenningen inn på varmeren når du skrur den på. Wallasene kan være veldig kresne på hvor høy spenning de får. Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Wallas Service Svart 2.Mai.2014 Del på Facebook Svart 2.Mai.2014 Siden du får røyk gjennom avgassutløpet, så tyder det på at du har gløding i det minste. Og da er det neppe noe galt med glødespiralen. Noen punkter du bør sjekke ut videre: 1: Er returslangen montert riktig? Skal ha fall fra varmeren og ned til parafindunken. Ikke ligge i svanehals, vannlås eller "bukter og bender". Føres bare 1 cm (eller så) gjennom tanklokket og kuttes. 2: Får varmeren drivstoff (parafin)? Slå på varmeren. Ta slangen ut av dunken slik at det danner seg en liten luftlomme i slangen. Parafinen skal stige med ca 2-2,5 cm pr pumpeslag (tikk). 3: Er filteret på enden av slangen tett? Ta av og blås gjennom med trykkluft. Kok gjerne filteret før du setter på plass igjen. 4: Bruker du Lampeolje eller Fritidsparafin? Lampeoljen inneholder voks. Voksen har en tendens (spesielt på kalde dager) til å sette seg i filteret, sugeslangen og pumpen. Lampeolje er best egnet til - nettopp oljelamper. Skift til Fritidsparafin. Fritidsparafin har høyere varmeverdi og brenner renere. 5: Gammel parafin? Om parafinen har stått om bord i båten, og spesielt om dunken er halvfull eller mindre, kan det dannes kondens i dunken. Kondens (vann) synker til bunns der sugefilteret ligger, og vann brenner som kjent svært dårlig. Skift til ny Fritidsparafin 6: Strøm og strømtyver. Noen kobler varmeren gjennom et bryterpanel, med dertil uegnede koblinger og overganger til svakere kabler. Det er nok med 2,5mm2 kabel inntil 4 mtr lengde for en Wallas parafinvarmer, og det er alltid anbefalt å gå direkte til batteriet med kabelen, med en hengesikring på 8Ah (rikelig). Strømforbruket er ca 5 Ah i glødefasen, og den er ikke så kravstor til spenningen som en dieselvarmer. 11,5 v skal holde. 7: Lite i bruk? Om varmeren ikke blir brukt jevnlig (kan ikke definere dette nærmere), KAN veken tørke ut og bli hard. Sugeevnen på veken blir dårlig og opptenningsproblemer kan oppstå. Om båten/varmeren ikke er i bruk om vinteren anbefales det å ta med dunken hjem, eventuelt skru på originalkorken slik at det blir tett. Om vinteren/opplag anbefales det uansett å kjøre i gang varmeren en gang i blant (hver 2-3dje uke) for å sikre at den virker som den skal. De aller fleste har et besøk eller 2 i måneden i båten ved opplag uansett for å se om alt er i orden, og det tar ikke lange tiden å fyre opp varmeren mens en først er der. Flere tips finnes her: https://baatplassen.no/i/topic/75672-wallas-parafinapparater-hjelp-til-selvhjelp/ Send gjerne IM eller slå på tråden Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Prebensen Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Hei, Da har jeg gjort følgende: - Byttet forbruksbatterier - Tømt ut gammel parafin og fyllt på ny fritidsparafin - Sjekket at den suger parafin - Sjekket at veken var våt - Sjekket returslange Men fortsatt samme resultat. Mye hvit røyk/damp og ingen varme eller rødt lys. Kan det være at den ikke får luft til forbrenningen? Hvordan sjekker jeg i så fall det? Andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Det går en kanal mellom brennluftvifte og brennkammer på undersiden av varmeren. Ta av denne og du skal kjenne om viftemotoren blåser gjennom røret. Kjenner du lite/ingenting er mest sannsynlig viftemotoren gåen eller at det er noe som hindrer at denne gir luft. Har hørt om folk som har funnet en kvist i viftehjulet. Hvordan den kom dit kan en lure lenge på. Enkelt test av brennluftviftemotor: 1: Sett en tvinge over apparatet i motsatt ende av der varmluften kommer ut. 2: Skru av dekselet på enden. 3: Koble fra viftemotoren på kretskortet. 4: Sett 5-12 V direkte på viftemotor for å sjekke om denne sviver rundt. Skifting av viftemotor gjøres ved å skru av det andre endedekslet også. Varmeren kan nå deles opp i "atomer" og du kan velge om du vil skifte hele viftehuset med motor, eller bare motor. Finnes 2 forskjellige motorer til denne varmeren, må vite serienr på varmer, eller nærmere beskrivelse av størrelse på motor Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.