Jump to content

Turteller problem med Balmar ARS-5 regulator?


Zach

Recommended Posts

Jeg installete Balmar 712-80 dynamo og ARS-5 regulator i båten i fjor sommer. Signalet til turtelleren går via regulatoren. Kabel inn fra dynamoens W og ut til turtelleren. Jeg kjenner ikke til hvorfor W ikke kan brukes direkte fra dynamo. Da viste turtelleren ikke korrekt noen ganger. Mulig bare på tomgang, husker ikke. Ladingen er veldig bra.

Jeg har nå fått problemer med turtelleren (montert korrekt). Den viser noen ganger 0 (null), og det gjelder både på tomgang og på normal tur-fart. Her om dagen var jeg ute en times tid, og turtelleren sto på 0 hele tiden. Men det varierer altså. Den kan plutselig falle til 0 og så vise normalt igjen etter etter litt tid som kan variere, f.eks. ett minutt. Jeg har testet mest på tomgang og opp til ca 1500 o/m.

Jeg har koblet kabel direkte fra regulatoren til turtelleren og det samme med minus for å elliminere kabelfeil (gammel motor). Som før.

Spenningen på uttaket til turtelleren (på regulatoren) er ca 7,4 volt også når turtelleren feiler. (Jeg bruker skilledioder, kanskje derfor 7,4 volt og ikke 7,2?).

Ny turteller koster nesten 3000 kroner. Jeg vil derfor høre deres mening før jeg evt. kjøper ny turteller. Andre muligheter for feil?

 

Link to post
Share on other sites

Ingen sier at du ikke kan bruke W direkte.

Det er bare at ARS-5, MC-614 og MC-612-Dual tilbyr et varslingssignal når det finnes statorfeil/ikke lading.

Nå har jeg akkurat nå bare MC-614 & 624 på lager men mellom ARS-5 og 614 er det meste helt identisk.
Da burde det i alle fall være fritt gjennomgang mellom kontakt 7 og 8 på regulatoren din.

Hvis du måler 7,4V antar jeg at dette er målt med innstilling VDC og så mot minus.
Da er det greit, du måler halve sinuskurven

 

Jeg har dessverre heller ikke noe glasskule tilgjengelig, men tror at du har en feil på enten koblingen eller dashbord.
Etter dobbeltsjekk av både kabelsko og pressingen du lagte på kablene må du gjerne sjekke om

det kanskje finnes en løs kontakt/irr på (-)kretsen til RPM-instrumentet, så også (+).

 

For å kontrollere om det finnes feil ifra dynamo og regulator kan du prøve en LED-lampe eller piezzo alarm som tilkobles på den ene side på (+) (tenningslås etc.),
andre side til regulatoren kontakt nr. 11.
Får du feil fra stator da vises dette også på lampen/piezzo-buzzer.

 

Obs: lampe/buzzeren skal ikke trekke mer enn 500mA.

 

Alternativet er kontroll med oscilloskop, så ser man om dynamoen svikter.
Ville ikke være den første 7-serie i så fall hvis den f.eks. går ubegrenset mot store AGM.
Men med regulatoren du har kan du jo bremse litt ved å redusere effekten.

 

Lykke til og god helg!

 

:seeya:
Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, sporadiske feil er det verste.
Men hvis turtallmåleren ikke virker, mens ladespenningen er stabil, da er det lite sannsynlig at det er dynamoen som er synderen.
W-kontakten er bare et enkelt og direkt kontakt til en av fasene

 

Såklart er det mulig at noe fusker ibland, men at det er nettopp denne fasen er også litt lotteri.

Hvis du altså ser stabil spenning (og kanskje i tillegg stabil strøm ved belastning) da er det lite sannsynlig at feilen ligger på dynamoen, mener jeg.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for svarene Jørg. Ja, det er i alle fall ulogisk med dynamofeil når spenninger og lading er OK. Jeg har nå koblet turtelleren direkte mot W på dynamoen så får jeg bare vente og se hva som skjer. Jeg har et multimeter som kan måle hz/rpm. På ca 800 o/m målte jeg 0,22 (mellom W og minus), og på 1200 o/m målte jeg 0,33. Tar samme måling når turtelleren viser 0, mulig resultatet det kan fortelle noe?.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har i dag montert ny original VP turteller. Den funker OK, men har bare så vidt testet. Men jeg så noe som kanskje ikke er OK. Da jeg stoppet motoren, ble nåla hengende på ca 750 o/m (tomgangsturtallet). Var ombord igjen etter en tur hjemme på en halv times tid. Da viste turtelleren 0, så nåla tregner litt tid på seg for å vise 0 etter at motoren stoppet. Skal neppe være slik. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det er en kabel som må monteres fra "30" på tenningsbryteren og til kontakt på turtelleren. På den nye turtelleren er det tilsynelatende samme tilkoblinger som på den gamle: En til plugg for 4 kabler (W, G, + og -) og en for timeteller (og for lys). Jeg så for meg at det bare var "plug and play", men det var det altså ikke. Det er ikke eget koblingspunkt for timeteller på den nye turtelleren. Det er på dette koblingspunkt at kabel fra "30" skal kobles.

Jeg leste ikke beskrivelsen godt nok (bare skisse/tegning, ikke tekst).

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da burde du kanskje sjekke om den trekker strøm.

kl. 30 er permanent pluss (brukes for å holde liv i styreenheter, radiominne, mm.).

Problemet er at den vanligvis ligger på startbatteri, noe som ikke er særlig smart hvis dette batteriet skal brukes fullstendig antisyklisk.

 

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...