Jump to content

Ulyd fra drev/transom på ny Mercruiser 5,0 m/ Alpha One

Bayliner 2051SS

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny på forumet, og litt usikker på fremgangsmåten,. men tester litt.

Jeg brukte påsken på å bytte motor i min Bayliner fra 1995.

Ut med en saltvannskjølt V6, og inn med en ferskvannskjølt 5,0MPI V8. :smiley:

Alt har gått strålende, men i dag skulle jeg ta en prøvetur på fjorden.

Alt gikk fint helt til jeg ga på for å få båten opp i plan. Da fikk jeg en stygg lyd og jeg merket nesten at det gikk tyngere. :sad:

Jeg tok meg til land ved å ta den ut og inn av gear i sakte fart, men det høres ikke bra ut.

Motoren går strålende, så det ligger ikke der.

Det eneste som er bak motoren er jo gimballageret og drevet.

Jeg kjente på drevet når jeg kom til bryggen, men det var ikke varmt på den øvre delen.

Jeg skjønner at det må på land igjen, men hva skal jeg se etter?

Alt er jo nytt...

Forslag mottaes med stor takk!

Hvis ulyden først kommer når motoren settes i gir kan det tyde på at det er noe galt nedover i drevet.

Drivaksel, gimball og det meste i toppen av drevet roterer selv om drevet ikke står i gir, det er kun vertikalaksel, propellaksel osv. som først begynner å rotere når drevet settes i gir.

Det kan også være økt belastning som utløser ulyden, men du merker dette fort når du får båten på land, dersom det kun bråker når båten settes i gir, selv på lave turtall, så er det sannsynligvis innad i drevet problemet ligger.

Du må nesten bare prøve deg frem !

Redigert av adeneo (see edit history)

Takk skal du ha!

Det var omtrent slik jeg resonerte meg frem også, men det er godt å høre det fra noen andre slik at man ikke ser seg blind på mulige problemer.

Jeg tar den opp. Tar av drevet. Kontrollerer opprettingen av motoren. Sjekker litt med oljen på drevet, så får vi se...

Jeg sliter litt med å kjøre den på land da jeg må gi både drevet om motoren vann.

Motoren er tørst på vann (1 1/4") så jeg prøver å unngå det om jeg kan.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...