Jump to content

tilkobling av defroster på ford 180 hk


bugs bunny

Recommended Posts

hei folkens

 

Er det noen som har koblet defrosteranlegg eller varmtvannstank til en ford saab 180 hk?det jeg lurer på er som følger,hvor i kjølesløyfen har dere koblet dette utstyret.jeg ser på Ingar sin hjemmeside hvordan prinsippet er men jeg lurte på hvilke slanger det er på denne spesifikke maskinen.

 

bjørn

Link to post
Share on other sites

Jeg har begge deler på min maskin. Nå er det en 150 hk, men den har den store varmeveksleren i forkant av motoren.

Vannet er hentet ut fra en kran som er byttet ut med en plugg som satt like ved termostaten. Dette går som bypass. Videre er slangen ført inn på varmtvannsbeholderen, og ut til defrosteren. Fra defrosteren hadde jeg først en slange til en kran som var montert langt nede på midten av motorblokkens venstre side. Her satt det opprinnelig også en plugg, men den ble byttet med en passende kuleventil.

Etter en omfattende ombygging av kjølingen på motoren, ble returen fra defrosteren flyttet til en nippel som ble laget på en slangesløyfe på varmeveksleren. Jeg fjernet en god del kjølerør som gikk rundt motoren, slik at det gikk an å komme til rundt den. Med alle rørene og slangene som var der opprinnelig, var det nesten umulig å komme til for å peile oljen til og med. Grunnen til at returen ble flyttet var at jeg synes det sirkulerte veldig dårlig gjennom sløyfen. Etter ombyggingen fikk jeg mye raskere varmtvann, samtidig som kjølingen på motoren virket som før.

Det er litt vanskelig å forklare hva jeg har gjort, og jeg har ingen bilder av det heller. Men det vanligste er nok å gjøre som jeg hadde det opprinnelig tror jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Har fått beskjed at returen på defrosteren skal inn på vannpumpa i den pluggen som ligger halvt skjult bak reima på bilde. Er det noen som har peiling på hva slags gjenger Ford har brukt her, hadde pluggen med til TESS, de klarte ikke å finne ut av det :cryin:

Ps. Ford 2726

 

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...