Olepo Startet 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2014 Hei! I begynnelsen av neste uke kommer endelig min nye bruktbåt til Holmestrand. Den blir fraktet på båthenger over fjellet fra Bergen, og transportøren skal levere den i båthavna vår. Båten skal da landsettes for påføring av bunnstoff og polering/voksing. Planen er å trekke den av hengeren uten bruk av kran. Jeg trenger derfor tips til en enkel men sikker oppstøtting av båten mens klargjøringen utføres. Båtstøttene jeg planlegger å benytte til fremtidig vinteropplag blir for høye når båten leveres på henger... Transportøren antydet en høyde på kjølen til 2 europaller, noe som tilsvarer ca 30 cm. Til kjølstøtter kan jeg bygge noen "kubber" med treverk i 2x6" eller 2x8". Spørsmålet er hva jeg kan benytte som sideveis støtte mot skroget. Paller? Lecablokker? Vil helst unngå å måtte snekre sammen en stor konstruksjon som bare skal benyttes noen få dager. Hva blir benyttet hos aktørene som driver med opplagsvirksomhet? De tar jo ofte opp båtene på henger, (mindre båter), for deretter å trekke de av. Kanskje det er mulig å leie egnet utstyr for noen dager..? Vil sette stor pris på tips ! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Ulempen med å dra den rett av henger er at den kommer lavt så det blir trangt under for stoffing etc. Isteden for å kjøpe inn materialer etc, så er det kanskje enklere å få den heist av hengeren om det er truck eller kran i havna. Ut må den jo etter pussen uansett. Vil du likevel dra den av hengeren så kan man lage klosser av stablet 2x4, 2x6 eller 4x4 biter, evt jernbanesviller om du får tak i. Paller tar mye plass mtp at skal bunstoffe. Bind fast båten bak i noe solid og med en stropp som ikke fjærer og kjør bilen fremover. Til sidestøtter kan du jo lage til noe av 2 x 4 eller 6" plank om du har sag tilgjengelig ved ankomst. Husk en plate som anlegg mot skroget. Plasser det aktere sidestøttene på linje med aktere kjølstøtte så de ikke blir påvirket av vinkel på båten som endrer seg. Selv ville jeg nok foretrukket å få en såpass stor og tung båt heist av hengeren... Redigert 3.Mai.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Dette er jeg veldig skeptisk til. Å dra en så stor og tung båt av en henger krever i hvert fall god planlegging. Om denne båten tar litt "overbalanse" har det ikke sjans til å hindre det og da blir kostnadene ved å leie kran ørsmå i forhold. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Olepo Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Hmmm, kjenner jeg blir litt skeptisk nå ... Transportøren mente det ikke ville være noe problem å trekke av båten. Planen var å rygge inn en bil bak båten og stroppe båten i denne, for deretter å kjøre trekkbilen rolig frem å bygge oppunder kjøl og skrog når hengeren trekkes frem. Jeg ville nok likevel vært mer komfortabel med å løfte båten av hengeren. Vi har dessverre ikke kran eller truck fast i havna, men det foregår jo mye utsetting i disse dager så det er nok forholdsvis stor trafikk av kranbiler. Det er foreløpig usikkert om båten ankommer mandag kveld eller tirsdag formiddag, men jeg får ta en prat med transportøren på mandag. Må kanskje sjekke mulighetene for å få løftet av båten. Vil jo ikke risikere noen uhell når båten skal trekkes av . Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Enig. Å trekke en båt direkte av en henger er slikt man gjør med små båter, til nøds ei gammel sørlandssnekke om man er mange nok til å støtte. En båt på den størrelsen er tung og uhamselig å ha med å gjøre. En ting er om båten legger seg over på siden, det er enda verre for han eller hun stakkaren som står der og støtter. Ville ha tatt en drøs med andre som skal bruke kranbil i havna og fått til en avtale om å dele på kostnadene for et lite løft. Hvis du likevel skulle ende opp med løsningen å trekke båten av ville jeg ha vurdert mulighetene for å lage deg noe provosorisk av båtstøtter på forhånd. Da har du i alle fall noe litt støttende å sette båten på i tillegg til ekstra stempling med plank langs siden. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Du risikerer vel å få ødelagt båten ved å dra den av, hvorfor ikke greit leie inn en kranbil til til å heise båten av? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Janoho Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 i båthavnen her er det en mann med traktor og biljekk ! han flytter 2 ganger i året hundrevis av båter på denne måten og det har alltid gått bra. Teknikken han bruker er å bruke en jekk og en støttebukk mens han trekker hengeren unna. Med litt fantasi skjønner du sikkert hvordan det går til. Han bruker også noen "planker" for å hindre at båten tipper til siden. Sannsynligvis er det beste å leie en kranbil, da er det unnagjort på få minutter. å trekke den av høre ut som en dritdårlig ide Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Hvis vi snakker om en båt på 3 tonn her ville jeg nok brukt de få kronene det koster å leie kran. Har selv vært med på å ta båt av/på henger, men dette har vært RIB på 22 fot og en 16-foter... Vanskelig nok det. Hvis du velger å gå for å trekke den av hengeren så kan du prøve å få tak i 3 store isoporklosser. De er lette å flytte på og legge under båten. Lykke til! Kk Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Tusen takk for alle innspill. Som nevnt var det transportøren som anbefalte denne metoden for å slippe å være avhengig av kran. Han hadde gjort dette mange ganger og mente det var helt uproblematisk så lenge vi hadde noe å holde igjen båten med, og han hadde plass nok til å kjøre bil og henger rett frem til hele båten var frigjort. Jeg har minimal erfaring med dette selv, men har vært med på å trekke av en 23 foter med innenbordsmotor en gang, (amerikansk daycruiser), det gikk knirkefritt. Båten er som overskriften viser en Bavaria 25 Sport med Volvo Penta D4-300. Vekten er vel rett i underkant av 3 tonn. Jeg er helt enig i at det vil være sikrere, enklere og raskere å løfte av båten med kran. Jeg får se hva jeg kan få til på mandag. Får uansett ikke organisert noe før jeg får bekreftet når båten ankommer Holmestrand. Hele denne båthandelen har vært preget av mye småproblemer og rot underveis, sist når jeg var i Bergen for endelig prøvekjøring og funksjonstest denne uken. Så jeg vil absolutt ikke risikere at båten tipper og går i asfalten når jeg endelig får den hjem . Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 (redigert) Pass på at transportøren har forsikring som dekker skadene ved et ev uhell når dere tar båten. Han vet sikkert hva han driver med så det går nok greit. Men hvis du skal gjøre noe under båten er det jo veldig liten plass under da... Det blir langt bedre ved å løfte den over på vanlige bukker. Kk Redigert 3.Mai.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mai.2014 Jeg har hatt min 25 sport vinterlagret i samme krybbe i 10 år nå. Det hadde vært behagelig å hatt den høyere, men det går helt greit med 20cm under kjølen så lenge jeg ikke skal skrape. Hvis jeg rekker det så skal jeg se om jeg for tatt noen bilder og mål i morgen så du vet hva du kan forente deg under vannlinja. Så lenge underlaget er jevnt og stødig kan jeg ikke se noe problem med et opplegg med tre punkter akter, kjøl og sider og et punkt under kjølen forut. Ikke lag deg stabletårn. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
lippert Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Fra bunn av kjøl til kant akter er høydeforskjellen ca 27cm. Jeg ville tatt med meg 6-7 meter 2x4, en sag, noen passende skruer og en skrudrill og laget meg en liten krybbe til bruk akter. Så kan du bygge opp "krybba" til nødvendig høyde. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Olepo Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Hei lippert! Tusen takk for bilder og høydemål, glimrende ! Jeg forstår det slik at du har hatt en tilsvarende båt i 10 år, velger da å tenke at du er fornøyd siden du har hatt den såpass lenge. Tar gjerne imot erfaringer og eventuelle tips til forbedringer/oppgraderinger. Jeg tar kontakt med transportøren i morgen for å få bekreftet tidspunkt for ankomst, så får vi se om jeg får organisert kraning eller om vi tar sjansen på å trekke den av hengeren. (Avhenger av transportørens forsikring ...) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Jepp, jeg er godt fornøyd. Den gangen var det ingen andre båter i samme størrelse som var et like godt kompromiss av forskjellige behov. Det er det heller ikke i dag :) Den oppgraderingen jeg angrer mest jeg ikke gjorde tidligere var baugpropell. Den er lett i baugen og driver lett av når det blåser litt. I og for seg ikke noe stort problem hvis man er 2 personer om bord, Men jeg bruker mye alene og da gir det ekstra trygghet i trange situasjoner.Er jo aldri gøy å treffe andres båter. Støydemping av motorrommet var jo ikke Bavarias sterke side, men der har vel tidligere eier allerede gjort en jobb tenker jeg. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Olepo Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Jepp, jeg er godt fornøyd. Den gangen var det ingen andre båter i samme størrelse som var et like godt kompromiss av forskjellige behov. Det er det heller ikke i dag :) Den oppgraderingen jeg angrer mest jeg ikke gjorde tidligere var baugpropell. Den er lett i baugen og driver lett av når det blåser litt. I og for seg ikke noe stort problem hvis man er 2 personer om bord, Men jeg bruker mye alene og da gir det ekstra trygghet i trange situasjoner.Er jo aldri gøy å treffe andres båter. Støydemping av motorrommet var jo ikke Bavarias sterke side, men der har vel tidligere eier allerede gjort en jobb tenker jeg. Godt å høre at du er fornøyd med båten. Jeg har jo sett på noen alternativer også, men min oppfatning er at Bavaria har fått plass til veldig mye båt i denne 25 foteren. Baugpropell er allerede på plass i min båt. Det er også gjort en jobb med støydemping - i tillegg til lydmatter har en tidligere eier bygget en støydempende kasse rundt D4en. Jeg får se litt hvordan dette fungerer i praksis, mulig jeg kommer til å fjerne denne kassa etterhvert. (Den er bygget i moduler og eventuelt lett å demontere.) Noe som kanskje kommer på ønskelista er ankervinsj foran, jeg får se an behovet etterhvert. Har vinsj akter. Jeg har også sett et eksemplar med dusjhåndtak inne på badet/toalettet, dette kunne vært kjekt. Min har kun dusj ute på badeplattformen. Men nå må jeg først sørge for å få skuta hjem, klargjort og sjøsatt, så får erfaringene komme etterhvert . Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 En liten oppdatering: Jeg ble i formiddag oppringt av transportøren som skulle frakte båten på henger fra Bergen til Holmestrand. Ettersom båten nå ligger med full dieseltank er vekten blitt såpass høy at han ikke hadde kapasitet til å kjøre den. Jeg har fått opplyst fra forhandler at båten veier 2900kg, og dette ble videreformidlet til transportøren. Dette var opp i mot max vekt hengeren kunne ta, og siden båten nå ligger med full dieseltank og litt utstyr veier den trolig 3200 - 3300kg. Dette ble så mye overvekt at den ansvarlige transportøren ikke ville ta risikoen, forståelig nok. Jeg jobber derfor med å finne en annen transportør som kan utføre denne transporten på kort varsel. Alternativet blir å kjøre den rundt kysten hjem til Holmestrand . Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Finn deg en transportør med stor nok kran på bilen og bruk det opplagutstyret du skal ha båten på om vinteren. Om du skal stå der å "sage til" opplagbukk vil du oppleve en meget sur transportør som ikke har tid til å vente på at du skal bli ferdig. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hakkannen Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Alternativet blir å kjøre den rundt kysten hjem til Holmestrand . Gjør det, gjør det, gjør det! Vent til det blir litt varmere i været å få deg tidenes tur! Lager du en hentetråd her på Baatplassen får du i tillegg gleden av å dele opplevelsene dine med alle oss andre sidrompa folk som ikke legger ut på lengre turer enn til nærmeste naboholme Sitér dette innlegget Link to post
Laguna38 Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Kan absolutt anbefale turen fra Bergen, hentet selv båten der i fjor og hadde en fantastisk tur! Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hakkanen og Laguna38: Jeg skulle mer enn gjerne tatt turen rundt kysten med båten. Problemet er at en slik tur gjerne bør planlegges litt; både tidsmessig, værmessig og båt/utstyrsmessig. Dessuten har jeg ikke anledning til å la båten ligge ved forhandlerens bryggeanlegg inntil jeg har fått alle faktorer på plass, den ligger allerede på overtid .. Etter en hektisk telefonrunde i går kom jeg i kontakt med en transportør som hadde en bil på vei fra østlandet til Nordheimsund. Han har avsluttet oppdraget der i formiddag og er forhåpentligvis nå på plass ved Frydenbø for å plassere Bavariaen trygt på planet. (Han kjørte fra Nordheimsund kl 1315, så antar at han nå har ankommet Søreidgrend). for Myrvollen Transport! Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Var nettopp forbi Frydenbø, og der sto det en Bavaria 25 på planet til en kranbil, transportøren holdt på å stroppe fast så det ut som fra sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Var nettopp forbi Frydenbø, og der sto det en Bavaria 25 på planet til en kranbil, transportøren holdt på å stroppe fast så det ut som fra sjøen. Nydelig! Takker så mye for info ! Ikke så greit å sitte her på den andre siden av fjellet uten å vite hva som skjer .... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.