Jump to content

Baugspyd


JRK

Recommended Posts

Hei alle båtfanter,

Etter et par uhell hvor jeg har blitt liggende litt med kjølen på berget, har jeg vurdert om jeg skal skaffe meg bauspyd. Båten min er en Kragerø 32 med skikkelig spring, og jeg er redd for å ødelegge linjene på båten.

Er noen som har synspunkter på dette med baugspyd på snekke? Da har jeg videre 2 alternativer, Helstøpt i glassfiber eller syrefaste rør med teak. Er det noen som vet om leverandører?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Søkte litt på "originale båtplassen". Sakser et svar derfra:

 

Båtsystem AB i Sverige har laget et nebb eller baugspryd som enkelt skal kunne tilpasses alle motorbåter over en viss størrelse. Det er laget i 32 mm rustfrie rør og leveres med et universalbeslag. Lengden er 70 cm og bredden 48. Det skal i følge produsenten være lett å montere og så blir det så mye enklere å komme seg til land! Utsalgspris ca 4.500 kr.

Opplysninger: Rasmussen Engros A/S i Arendal. Tlf.: 37 02 54 45.

Aner ingenting om produktet, men du kan jo ta en telefon til Arendal og sjekke opp?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her ser du produktet som Lars H. viste til:

 

Bilde

 

Produsentens link: http://www.batsystem.se

 

Ser bra ut, synes jeg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

God morgen båtfolk.Sitter å lurer på hvordan jeg skal få laget ett baugspyd,skal være til en Bayliner 2750..(orginale mangler)..Noen som har noen innspill til fremgangsmåte eventuelt matrialvalg osv..?Ikke noe erfaring med glassfiber selv.kanskje noe i tre?vet ikke :wink:..Eller om noen  rett og slett har noe liggende stuet bort en plass?

 

Bilde av orginal baugspyd(lånt bilde)

Bilde

 

mvh.jan

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har et baugspyd av den typen du viser bilde av. I front er det for tynt slik at det vil sprekke etterhvert (mitt var det). Jeg har støpt på slik at spydet nå er like tykt hele veien. Deler til dette kom på ca 1000.-

 

Jeg ville brukt det du har bilde av som mal (hvis du kan låne det da) og støpt et spyd som er like tykt hele veien (> 5 cm). Du vil nok bruke endel timer på dette og det vil gå med endel finer, glassfiber, polyester og lakk. Du vil nok måtte ut med over 2000 kr pluss jobben da. :wink:

 

Hvis du går for Rustfitt og tre, så kanskje du finner noe her: http://www.batsystem.se/

/per

Link to post
Share on other sites

Enig at det kan bli fint med syrefaste rør med teak på, tenkt på det..Ser av ferdigproduserte baugspyd i den katogorien må man regne med 6000+++Litt dyrt da..bøyde du røra selv Andreas?..Og til skipet_3 kunne også tenkt meg den versjonen(blir som ole brum ja takk til begge deler :wink:)Meen så er det meg og glassfiber da,Hvis jeg lager en i for eks. i finer..kan jeg bruke noe slags epoxy og bare male/stryke på for så å smøre ett gelcotlag på utsiden til slutt?eller må jeg støpe med glassfibermatter?..vil jo ikke at det skal se ut som ett avkappa strykebrett heller da :lol:..strykebrett ja..hmmm.nei da blir vel bråk i huset hvis jeg rapper det...

 

jan

Link to post
Share on other sites

Enig at det kan bli fint med syrefaste rør med teak på, tenkt på det..Ser av ferdigproduserte baugspyd i den katogorien må man regne med 6000+++Litt dyrt da..bøyde du røra selv Andreas?..Og til skipet_3 kunne også tenkt meg den versjonen(blir som ole brum ja takk til begge deler :smiley:)Meen så er det meg og glassfiber da,Hvis jeg lager en i for eks. i finer..kan jeg bruke noe slags epoxy og bare male/stryke på for så å smøre ett gelcotlag på utsiden til slutt?eller må jeg støpe med glassfibermatter?..vil jo ikke at det skal se ut som ett avkappa strykebrett heller da :lol:..strykebrett ja..hmmm.nei da blir vel bråk i huset hvis jeg rapper det...

 

jan

Mesteparten av jobben er vel å lage formen tenker jeg.

Når den er laget så er x- antall lag med polyester, glassfiber, et par lag med finer og så polyester og glassfber igjen. Jeg er ikke noen ekspert, men det er jo klart at det blir sikkert masse sparkling og sliping også.

 

Trenger du baugspyd da?  :cheers: Kanskje du skal prøve en sesong uten (de nye båtene har jo ikke baugspyd).

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Trenger du baugspyd da?  :cheers: Kanskje du skal prøve en sesong uten (de nye båtene har jo ikke baugspyd).

 

/Per

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hei.greier meg vel uten,men er det med å få båten så ship shape som mulig da..båten står ca 5m fra meg nå(rett utenfor stua)liker å holde på med ett eller annet på fritida,for øyeblikket er det båten som får en ansiktsløfting(gjort en god del,som strengt tatt ikke heller var nøvendig)Derfor er det så fint med den plassen her får noen fine innspill og kanskje enkle tanker og fremgangsmåter,da en av og til låser seg til kanskje mer kompliserte løsninger..og visa verse :smiley:

 

jan

Link to post
Share on other sites

Bruk et baugspyd som mal, støp selv, syntes det høres ut som en god løsning

Men ikke bruk finèr inni spydet, det vil råtne etter en stund, bruk divinycel dette er plater i skum som har lukkede celler og trekker ikke vann, fåes i mange hardheter og kjøpes hos DIAB i Asker

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Mesteparten av jobben er vel å lage formen tenker jeg.

/Per

Jeg støpe en del til den ene kåpen på en av mine gamle BMW sykkler, da laget jeg formen av gips som jeg armerte med tøy. Brukte en maken del som laget gipsformen av. Det ble meget bra, og minimalt med sparkling etterpå... AS good as new or even better  :smiley:

 

Enkelt og greit, når støpingen var over var det bare å legge dette vann og vips var gipsen borte. Jeg bruke også litt glad plast rundt den delen jeg tok avstøpning fra, det finner man i kjøkkenskuffen til mor :cheers:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...