Jump to content

Teak - behandling?


tobixen

Recommended Posts

Vurderer prøve Respect Invisible på benker og midtkonsoll i år. Ut fra beskrivelsen skal teaken bli beskyttet, men samtidig se ubehandlet ut. I tillegg er den visstnok på tilbud, og da er i alle fall jeg aldri vond å be :lol: En på brygga brukte denne i fjor og sa han var fornøyd. En fordel med den er at du slipper at teaken holder seg fuktig lenge etter en regnskyll, noe man kan oppleve om den står ubehandlet.

Link to post
Share on other sites

Boracol. Alt annet er herverk når teakdekket er utendørs på en seilbåt. De som er virkelig innvidde i dette med teakdekk, bruker spesial grønnsåpe til vask. Han ene nevnte noe om at fettbasen i grønnsåpa er den samme som i teaken naturlig, slik at denne mettes med det naturlig fettet når man vasker. Usikker på om dette er sant, halvsant eller tøys. Men det 60 år gamle teakdekket er nesten penere enn mitt som bare er 6...

 

Har prøvd Snappy tidligere, men det var bare tull. Rensen funker, men resten kunne jeg spart meg for. I år ble det derfor Snappy teak cleaner (rester fra tidligere år) + boracol. Spent på å se hvordan dette blir utover i sesongen. Med kone og småbarn... :)

Link to post
Share on other sites

Olje drar til seg møkka. Og blir glatt om det er vått

 

Nå er det jo slik at i ubehandlet teak fester møkka mere. Det er enklere å fjerne den fra oljet teak. Olje er slipp-middel :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet den golden teak sealeren er bra og at du har god erfaring med den. Tanken min er at det faktisk går an å vaske et olja dekk også og gjenta oljebehandlingen når det blir for tynt med olje igjen. Funka bra på en skjærgådsjeep jeg hadde, men jeg får prøve meg litt frem. I år blir det olje.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dekket er tatt nå. Først rens(de kaller det 2 komponent rens, men det er vel en cleaner som nøytraliseres etter den har virket litt) og så olje. Det trenger nok en runde til med olje, for det sugde inn det første laget i løpet av no time.

 

Den sealeren, er det noe du påfører etter rens og uten noen olje ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

OK. Mulig jeg prøver dette etter endt sesong da jeg antar løpet er kjørt med den olja som alt er påført 1 strøk av(Owatrol D1).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om teaken er ren og pen og jevn i fargen så holder det med olje, men det Bitteliten bruker er en "sealer" som etter hva jeg forstår inneholder olje, men gir en bedre forseglet overflate på teaken slik at den ikke suger til seg urenheter slik olje visstnok gjør.

Om du må pusse avhenger av teakens tilstand. Gammel uttørket teak har godt av en sliperunde før man behandler om den er porøs i overflaten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båt med teakdekk fra 2008 som det ikke er gjort noe med før nå. Dekket var helt grått og i følge mange er det slik det "skal være", men jeg er ikke lenger enig. Dekket ble vakkert og mye mer levende i behandlet stand. Kontrasten mellom hvitt og teak gjør seg på båt. Det er et par dagers jobb, men det er verdt det etter min mening. Jeg fulgte Bittelitens anbefaling i forhold til å bruke Golden teak cleaner/brightner/sealer. Det virker som om den viktigste delen av jobben er å vaske dekket skikkelig med Golden Cleaner. Her forsvinner det grå belegget ganske greit etter litt skrubbing. Tror jeg brukte snaut 4 timer på skrubbingen på min båt som er en 42 fots seilbåt med teak på dekk og i cockpit. Produktene er lett å jobbe med og gir et flott resultat. Ja det blir litt jobb et par ganger i sesongen, men heller det enn et livløst grått dekk. Bilder kommer etter hvert!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Hvis du er redd for at teaken blir ødelagt kan du ta det med ro. Du vil kunne vaske fettflekker i teak ganske greit. Våre barn vokste opp i båt med ubehandlet teakdekk og det gikk fint selv om det selvfølgelig var mye søl. Jeg har nå hatt teakdekk i over 25 år og holdt meg unna remedier bortsett fra Boracol. Dette betinger at du synes der er fint med grå teak. Hvis du vil ha brun teak så må du jobbe og da har andre her råd å gi, men dette er ikke noe du må gjøre for at ikke dekket skal bli ødelagt. Det greier seg fint i naturlig form.

Link to post
Share on other sites

Har prøvd litt av hvert, og angrer på de to rundene med snappy. Kunne i hvert fall spart meg for skrubbing med stiv kost (som fulgte med) da det ble grove furer som etterhvert fylte seg med skitt. Måtte slipe ned, så nå holder jeg meg til grønnsåpe enn så lenge...

Link to post
Share on other sites

De som er virkelig innvidde i dette med teakdekk, bruker spesial grønnsåpe til vask. Han ene nevnte noe om at fettbasen i grønnsåpa er den samme som i teaken naturlig, slik at denne mettes med det naturlig fettet når man vasker. Usikker på om dette er sant, halvsant eller tøys. Men det 60 år gamle teakdekket er nesten penere enn mitt som bare er 6...

Nå, dét er ikke å kimse av - jeg stoler mye mer på de som kan vise til et 60 år gammelt velholdt dekk enn allverdens moderne lurium som selges i butikken.

Link to post
Share on other sites

Klart man ikke skal stole på at noe har skjedd med material og produktutvikling på 60 år!! :lol:

 

Men grønnsåpe på boks er bra på teak det.

 

Golden Teak anbefaler jeg ikke på gropete teak. Teaken bør være "rimelig" nypusset for godt resultat. Min teak ble slipt ned for tre år siden før vi la på Golden Teak for første gang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...