Jump to content

Teak - behandling?

tobixen

Recommended Posts

Og her er det bare å vaske og legge ett nytt lag ved behov ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg vasker med zalo - skikkelig skumbad med myk børste, ikke skrubbing! - lar det ligge på i noen minutter -før jeg skyller godt. Når teaken så er tør igjen oljer jeg. Det tar vel en times tid å olje på vår båt. Og dette gjør jeg 1-2 ganger i sesongen.

Teaken vaskes og renses med Golden Teak cleaner hver vinter når den ligger i opplag.

Supert !

Jeg får tenke litt over hva jeg skal gjøre. Er ikke så veldig lysten på en renserunde av olje nå som dekket egentlig er mer eller mindre strøkent, men på den andre siden er de jo enkelt å ta det nå.

Får se litt på hva jeg får av tid utover i mai/juni på kvedene. Man må jo, nesten dessverre får jeg si akkurat nå, prioritere jobb også :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Klart man ikke skal stole på at noe har skjedd med material og produktutvikling på 60 år!! :lol:

Tre årsaker.

Du vet, det er ikke krav om vitenskapelig dokumentasjon på at nymotens produkter faktisk fungerer.

For å vite med sikkerhet at et produkt virker på lang sikt må produktet prøves over en lengre tidshorisont.

Og til sist, riktignok et anekdotisk bevis, det kan jo hende det skyldes svært forsiktig bruk, flaks e.l. - men dersom et teak-dekk ser fint ut etter 60 år uten annen behandling enn grønnsåpevask, så er det godt nok for meg :)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Da vi har noen dager med fint vær nå så tenkte jeg å ta en lett rens og olje opp igjen teaken for sesongen. Samme oppskrift som august i fjor ( Golden Teak serien, 3 steps)

Tok rensen i går og kom til båten idag når den var skikkelig tørr og klar for kosejobben med å olje....

Syns teaken så mistenkelig GRÅ ut og ikke lys og fin som sist jeg gjorde denne jobben

bilde

Men jeg tenkte at dette blir sikkert bra når jeg bare får litt pigmenter i treet....men det viste seg da at når oljen trakk inn så bøe det veldig mye nyanse forskjeller og delvis veldig mørkt og rett og slett stygt syns jeg!

bilde

Det viser spesielt godt over luke til lasterom....

Jeg var som vanlig veldig nøye med rensen så nå forstår jeg ingenting ;-(

Eneste jeg har konkludert meg frem til er at det kanskje var litt varmt bak på akterdekket i går når jeg tok rensen og at noe kanskje har tørket inn i treverket. Selv om jeg dusjet lett over for å holde skrubbet felt fuktig til jeg ble ferdig.......AAARRGGHH!!!!!! 1000,- spenn rett i dass!

Forslag til årsak? Kjøre på med ny rens?

Minner mye om det jeg så I fjor når jeg behandlet min båt med Golden.Jeg stusset også over at det virket mer skjoldet etter cleaner og brightner, men jeg la på to lag med sealer, og tenkte egentlig at jeg hadde gjort noe feil, som brukt for lite cleanere eller noe. Båten var ganske ny også, så jeg stusset litt over at teaken ble gråere etter rens og brightner en før jeg begynnte.

Kan ikke si jeg har tenkt mye på det I løpet av året, så det har ikke vært noe stort problem, så det har jevnet seg ut og ikke mye synlig etter to lag sealer.

Skal nå til igjen, og Golden cleaner, brigthner og sealer er kjøpt inn, meen hvis det igjen blir skjoldete og grått så vet jeg faktisk ikke om hva jeg gjør.

Det er vel noen andre som også har erfaring med dette, har flere dette problemet?

Når jeg brukte Snappy cleaner og brightner på forrige båt, så teaken helt ny ut etter behandling, men den var litt for tøff mot teaken synes jeg.

bilde

bilde

Ved rensen til Snappy ble teaken veldig mørk rød med cleaneren, og teaken ble ganske myk, du så tydlig hvodan den lysnet og ble helt jevn med brightneren, noe ble nøytraliset, og teaken var ikke myk lenger.

Ved Golden produktet så blir teaken også litt mørkere og rød, men ikke myk på samme måte, og derfor mer skånsom, men jeg ser nesten ingen forandring når jeg tar på brighteren, og det er dette som forundrert meg litt når jeg behandlet i fjor. Forventet jo å se noe av det samme som på Snappy, at teaken ble lysere.

Men så trodde jeg at jeg hadde gjort noe feil i fjor, men det viser ser at fler har opplevd dette, så da er jeg i tvil om det blir bedre denne gangen. Ikke lett dette, da det er dyre produkter, og ganske mye jobb borkastet hvis det blir feil.

Jeg var jo ganske fornøyd med teaken i fjor, men tror det hadde blitt enda finere med en jevnt farget teak under Golden sealeren.

Har lagt på Teakbeskytter AB, et nanoprodukt som beskytter dekket mot søl og skitt. Svakt gyllent som går over til grått etter en stund. Dette beholder egenskapene i to til tre år før ny påføring. Blir ikke glatt.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

bilde

Jeg bruker Hempel teakrens og skurer i starten av mai. Etter 3 runder ble det ett godt resultat.

bilde

Deretter 2 lag med Golden Teak Sealer, jeg skurer lett og sealer en runde i starten av juli og da holer det ut sessongen.

Da har mann en gylden og fin teak gjennom hele sessongen og det er overkommelig jobb, får mye kred for den i løpet av sommeren.

Er egentlig fornøyd med Golden teak sealeren jeg også, liker fargen som den gir. Men cleaneren og brigtneren gjorde dekket mitt mer skjoldete og ujevnt en før jeg renset og det påvirker jo sluttresultatet, og når jeg ser at fler har opplevd det samme så tror jeg at jeg ikke gidder å prøve en gang til.

Overoe, var denne Hempel cleaneren også to væsker, og tar den hardt på teaken?

Astror, jeg synes dette TC Nano produktet ser lovende ut, kanskje jeg skal prøve dette i steden for Golden, må i såfall finne ut hvem som selger i Horten, Tønsberg, Sandefjord området. Hvor mye cleaner og AB beskytter jeg trenger må jeg også finne ut.

Brightener skal mun brukes lm man har veldig mørkt dekk. Ellers cleaner og sealer.

Kan være at det er brightneren som gjør at det blir skjoldete, jeg har litt cleaner igjen I fra fjor jeg kan teste med. Har et område I baugen som ble veldig skjoldete I fjor, skal gjøre en test uten bruk av brightner før jeg kjøper inn noen andre cleanere.

Golden produktene består av en cleaner og en brightner, og brigthner skal kun brukes ved veldig mørk teak, og hvis det er slik at hvis du bruker brightner på teak som ikke er mørk nok, så blir det skjoldete.. Håper ikke det er slik, for hva er da deffinisjonen på mørk teak. At den ikke har noen virkning på lysere teak kan jeg forstå, men at den skal gjøre teaken stygg og skjoldete.... nja..

Men jeg skal gjøre en test før jeg konkluderer, det finnes sikkert mange teak kvaliteter også som spiller inn.

Ser jo at teaken på båten din Bitteliten ser veldig jevn og fin ut.

Hempel teakrens tror jeg sliter noe, båten har bare vært på vannet i 2 sessonger så det er bare vår 2 med rens av teak. Kan ikke si det er slitasje så langt. Det er kun skure med pulver og skylle. Gikk vel over 3 ganger før jeg var rimelig fornøyd med vasken. Mulig det finnes mer effektive og mer skånsomme produkter på markedet.

• 1 måned senere...

Så; 1 år gammel Bavaria Cruiser med teak i cockpit/badeplattform.

Tidligere behandlet med D1(?) Owatrol - i små mengder for å hinde oppløsninger av nater etc.

Nå er det litt gråning - noe jeg egentlig liker og vil preservere; men holde den mest mulig beskhyttet for slitasje/skitt etc.

Hva er beste vei videre? Fortsatt snill behandling med Owatrol, anti-råte, saltvann, bare børsting på tvers av stavene...

bilde

Børsting med saltvann på tvers av stavene! Det skader ikke å prøve det før du prøver noe annet. Min erfaring er at det gir like lyst og rent dekk som for eksempel skuring med grønnsåpe (hvilket jeg ikke vil anbefale).

Ellers forstår jeg ikke hva du mener med "oppløsninger av nater etc." på en ett år gammel båt.

Det er min overbevisning at alle såper og rengjøringsmidler forringer teakkvaliteten over tid. Desverre ser jeg stadig dekk med totalt nedslitt teak som har blitt skurt og renset i stykker. Teakrens er et ganske agressivt produkt som jeg ikke ville brukt på ubehandlet treverk. Men på gammel teak som skal lakkeres kan teakrens være nødvendig for å fjerne flekker og porer etter at teaken er blitt pusset ren og klar for overflatebehandling.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvorfor skal man børste på tvers av stavene ? Jeg trodde i min naivitet at man da ville løsne trefiber ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...