kjetillunde Startet 3.Mai.2014 Del på Facebook Startet 3.Mai.2014 Jeg har nettopp fått meg båtplass i Oslo (hurra!), og lurer på om gummibåten kan ligge der når det regner? Det er et hull nederst ved akterspeilet jeg har brukt å få ut vann når jeg kjører. Fungerer den som selvlensing når det regner og den ligger stille? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Har du ikke øsekar? Jeg tviler på at ventilen i akterspeilet fungerer som selvlenser. Den er vel montert under vannlinjen? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Luco Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Netopp derfor blir det selv lensende. En gummibåt synker ikke om den blir full i vann med propp i, selv med pågenger på... Garanterer ikke at motoren ikke får vannintrenging... Har du pluggen ute vil trykket inne i båten av vannmengden presse vannet ut ventilen, men det vil være vann i båten... Redigert 3.Mai.2014 av Luco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Jeg kan øse men lurer på om den kan synke sammen med motoren dersom det går for lang tid før jeg øser? Her er et bilde av akterspeilet på en annen gummibåt, ikke samme ordning men hullet er plassert på samme sted: skal hullet være åpent eller stengt når den ligger stille i regnvær? Redigert 3.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
withsmann Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Hvis hullet er stengt vil jo båten fylles med vann, hvis det er åpent renner vannet ut etter hvert. Jeg ville hatt det åpent. Sitér dette innlegget Link to post
bm 850 Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Umulig at vannsøylen i båten blir høyere enn vannet på utsiden av båten så lenge pluggen er ute Sitér dette innlegget Link to post
kjetillunde Svart 3.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 (redigert) Ok, så hullet bør være åpent når den ligger stille i regnvær? Redigert 3.Mai.2014 av kjetillunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Ja. Har jolla liggende ute selv. Når det er tørt har jeg hullet lukket (så jeg slipper å bli våt på beina hver gang jeg går ombord), men når det regner mye og/eller jeg ikke har anledning å sjekke jolla hver dag lar jeg hullet stå åpent. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Netopp derfor blir det selv lensende. En gummibåt synker ikke om den blir full i vann med propp i, selv med pågenger på... Garanterer ikke at motoren ikke får vannintrenging... Har du pluggen ute vil trykket inne i båten av vannmengden presse vannet ut ventilen, men det vil være vann i båten... Når det er snakk om noe er selvlensende antar jeg at det er det som menes. Helt enig i at dette går bra (ikke synker), men det var vel ikke det som var spørsmålet. Selvlensende betyr at alt vannet som regner ned renner ut av båten, og det gjør det ikke. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hakkannen Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Selvlensende betyr at alt vannet som regner ned renner ut av båten, og det gjør det ikke. I min båt ligger det godt med vann når hullet står åpent, men at vann kan sige ut hindrer motoren i å komme for lavt, uansett hvor mye det regner. Så forsåvidt enig der, å kalle løsningen selvlensende blir feil, men man kan reise fra båten uten å bekymre seg for mye nedbør. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Det er ikke noe problem. Ta ut proppen hvis du sleper båten etter moderskipet vil dem tømme seg selv for vann etter en stund Sitér dette innlegget Link to post
Luco Svart 3.Mai.2014 Del på Facebook Svart 3.Mai.2014 Når det er snakk om noe er selvlensende antar jeg at det er det som menes. Helt enig i at dette går bra (ikke synker), men det var vel ikke det som var spørsmålet. Selvlensende betyr at alt vannet som regner ned renner ut av båten, og det gjør det ikke. Spørsmålet var om den vil fungere som selvlensende, og ja det gjør den.. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 4.Mai.2014 Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Spørsmålet var om den vil fungere som selvlensende, og ja det gjør den.. Bare pass på at det ikke samler seg løv eller annet nedfall i båten, det kan tette ventilen. Jeg ligger i nærheten av trær (or) som slipper fra seg noe greier om våren og løv om høsten, spesielt ved mye vind, og dette har tettet ventilen en gang i mellom. Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
kjetillunde Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2014 Ok, takk. Da lar jeg den ligge med hullet åpent. For å unngå løv som tetter til går det kanskje an å legge en netting rundt hullet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.