UFO31 Startet 3.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 3.Mai.2014 Hei jeg og broder'n (15 og 18år) har nettopp overtatt en seilbåt (UFO 31 1981mod, engelsk fabrikant), det er nesten ingenting inni. Jeg vil legge opp et skikkelig el-nett (alt av batterier til brytere og lys, alt som trengs). Jeg har nesten ingen erfaring og trenger hjelp, jeg vil gjøre det så billig så mulig og enkelt men helt brukbart, ha godt med lys(både inni og utenpå) og en litt kraftig stereo, båten skal bli brukt til å seile og skal ha det utstyret som trengs, men alle målerne osv. får komme litt etter litt da dette ikke passer min økonomi å kjøpe alt nå. Den vil bli brukt til seiling på fjorden men etter hvert som utstyret kommer vil vi dra på lengere turer som f.eks. til Shetland. Den vil også bli brukt til å ha party i i helger og ferier, derfor ønsker vi kraftigere stereo og lys effekter. Vi vil ha det skikkelig så vil høre fra de med erfaring, Ha godt med sikringer og hovudstrømsbryter og et bryterpanel der alle brytere er samlet. det skal se fungere skikkelig slik at vi ikke får problemer senere, vi har en 3-sylindret 35hk volvo penta motor med dynamo og tenkte og ha et par batteri og landstrøms mulighet. Taket består av to lag med glassfiber og balsatre i mellom, rundt maste-festet har dett blitt vått og må skiftes ut, har balsatreet en engen funksjon eller kan vi legge inn noe annet? vi tenkte å skjere ut det underste laget med glassfiber og ta ut balsatreet og kanskje forsterke taket ved å legge inn aluminium og ha noen remser aluminium langs taket og etter på dekke det. Er det noe som er påbudt av utstyr på en slik båt? Det vi holder på med nå er å pusse den under og gjøre den klar for for bunnstoff, jeg tror vi skal bruke jotun racing, båten vil bli brukt i onsdags regatta og seiling ellers, er dette anbefalt bunnstoff? :) Takker for svar ! :)) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Balsatreet har funksjon som distansemateriale mellom ytterdekket og innertaket. Det var standard byggemetodemetode tidligere. Problemet er at at balsa suger vann. I dag brukes andre ikke-sugende materialer isteden for balsa. Divinycell f.eks. Hvis distansematerialet ikke er bundet over hele flaten både "oppe" og "nede" har det ingen praktisk funksjon. Det å rive ut all balsa og bytte den ut med aluminium er av samme årsak en dårlig løsning. Aluminiumen vil aldri få godt feste til glassfiberen. Hvis dekket rundt mastefestet har blitt mykt, betyr det at balsaen har blitt våt og antagelig sluppet taket i glassfiberen. Jeg antar at masten er steppet på dekk (ikke gjennomgående?) og at den da har en type understøttelse inne i båten. Da ville jeg skåret ut glassfiberen på undersiden og fjernet våt/skadet balsa. Så bygd opp igjen med Divinycell. Det selges bl.a. på Biltema http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Ovrig/Divinycell-252137/ Hvis det bare er snakk om noen få cm2 ville jeg bare brukt epoksysparkel. Pass på at Divinycellen får godt feste mot undersiden av dekk, bruk epoksy eller polyester til dette, og saus det godt inn. Hvis tykkelsen på Divinycellen er for liten går det jo an å legge to lag. Samme krav til god binding mellom lagene her. Til slutt legger dere glassfiber utenpå Divinycellen. Dette blir å støpe oppover, og tyngdekraften virker mot dere. Da gjelder det å ha prøvd seg litt frem på forhånd i forhold til hvor store biter som vil henge på, hvor mye de kan være mettet osv. Hvis glassfiberen detter ned før den har herdet blir det fort grisete. Dette er en relativt stor jobb, ikke gjort på en formiddag. Lykke til! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
UFO31 Svart 9.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Hei igjen takk for svar!:) Masten går igjennom taket i båten, kan prøve å legge ut bilder senere:) Takk!:) Sitér dette innlegget Link to post
Kimsdal Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Hei dette var Kult eg har nøyaktig samme båt som deg :) er ikke så mangen av disse i Norge. Er en super seilbåt som seiler ekstremt bra må legge ut masse bilder så kan andre komme med tips underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 9.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2014 Mykt dekk rundt masten når den er gjennomgående er potensielt en alvorlig situasjon. Litt avhengig av hvor mykt det er selvfølgelig, og over hvor stort område. Hvis det er litt størrelse på det myke området er muligheten stor for at dekket rundt masta kollapser og masta går over bord. Det er vel også slik at masten er festet i dekket for å motvirke kreftene fra vantene som egentlig prøver å trekke dekket oppover. Denne funksjonaliteten forsvinner også når dekket er mykt. Jeg skrev i det første svaret at det var en omfattende jobb å fikse dette. Når masten er gjennomgående er det ekstremt viktig at dette blir gjort skikkelig. Og så leste jeg spørsmålet ditt på nytt. En forsterkning med aluminium I TILLEGG TIL å bygge opp dekket med divinycell er den god løsning. Da kan forsåvidt aluminiumen støpes inn utenpå reparasjonen med divinycell og glassfiber, dvs at det ender opp som en slags "dobbell.sandwich". Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
S/Y Emma Svart 10.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2014 Er det "Saga" som lå i Ørsta før det er snakk om? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
UFO31 Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 (redigert) Bilder av prosjoktet og flere spm :) Hei er en stund siden men det jobbes!:) her har dere bilder, og flere spm;) hvordan tar man ut gjennomføringene og bytter de? Og pakningen rundt motorstammen må byttes, noen ideer der?:) Ja det er Saga!:) Redigert 23.Mai.2014 av UFO31 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
UFO31 Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Har heller ikke sett noen andre slike! Planen er å gjøre den enda mer unik;) skal prøve å vere litt mer oppdaterende:) har hørt at det skal være en god båt ja:) mangler bare å teste den:) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 23.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Hvor er den nå? Kan komme og se på den Sent fra min C6603 via Tapatalk Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
UFO31 Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2014 Den ligg i volda, kan legge deg til på fb, så snakkes vi imorgen. Har planlagt å bruke dagen der:) Sitér dette innlegget Link to post
Kise Marin Svart 26.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2014 Hei. Jeg så dett, og jeg må hilse å ønske dere lykke til.. Jeg har nemlig også en av disse flott gamle engelske Havseilerne med balsatre som kjerne materiale.. Jeg holder nå på å skifte ut hele taket innenifra. Så jeg må si jeg føler med dere... Hvordan ligger dere ann nå? bilder? Jeg har nettopp fått skjært ut hele innersiden og fjerne balsen.. Så nå skal jeg til å støpe ny forsterkning oppunder dekk. men jeg har ikke gjennomgående mast jeg da.. her er min tråd; https://baatplassen.no/i/topic/107478-prosjekt;-mirage-28-1979mod/page-4 mvh Sondre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.