RanaPlast15 Startet 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2014 Hei, legger ut desse bildene for min far. Han har en Jeanneau Merry Fisher Marlin med rødfarget skrog.Denne lå ved kai (flytebrygge) når det blåste opp en kveld, og ene fenderen ble blåst opp i båten slik at den lå og gnisset på utliggeren. Dermed fikk den de skadene i lakken som bildene viser. Har lite/ingen erfaring med nøyaktigt hva som er definert som topcoat og gelcoat på båter, så viss noen kan forklare dette også vil det nok være til stor hjelp :)Så spørsmålet er: dersom det i det hele er mulig å se dette ut i fra bildene, hva kan/bør gjøres med dette?Hvordan går en frem?Er takknemlig for alle bidrag! Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Ingen som kan gi en "instruks" på hvordan eg kan vurdere skaden på denne båten, mht om det er skade på topcoat, gelcoat etc.. ? Og eventuelt hva som er neste skritt for å utbedre dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Tror du bør prøve å beskrive skadens omfang i tekst for at noe kan gi deg noen tips. Bildene var lit lite informative. Sitér dette innlegget Link to post
RanaPlast15 Svart 11.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Ok, prøver med noen flere nye bilder. Skaden kjennes ikke dyp ut, mer som noe en får ved å slipe med middles til grovt sandpapir. Enkelte plasser kansje litt dypere, kjente hakk ved å bruke neglen bortover. Ved å gni håndflaten mot området får en bort litt av det hvite. Finnes det noen spesiell type polering eller rubbing som er godt egnet til å prøve på slike sår før en vurderer større rep? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Jeg hadde nok startet med 800-korning våtslipepapir på dette. Litt forsiktig. Så videre med kanskje 1200 og til slutt rubbing/ autosol og polish. Så jo litt "dramatisk" ut, men tror det kan bli ganske bra igjen :-) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
sandman1 Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Vannslip som over. Gelcoat er det første laget som legges i båtform ved støping. Toppcoat er det siste laget ( og ikke alltid nødvendig). Prøv å unngå i pusse igjennom første laget. Om noen av ripene ser ut til å gå igjennom første laget med farge, så bør disse fylles opp med topcoat med riktig farge, først. For å få jevn høyde på toppen av innfyll, så er det lurt å bruke kontortape og la det herde. Lett å bruke litt aggressivt mye herder på slikt småplukk, kan gi litt for kjapp herding og dårlig tid til å få ut småbobler. Sliping og rubbing blir lettere og resultatet blir bedre. Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.