Jump to content

Norsk båt i EU over lengre tid og EU-moms

Enzo

Recommended Posts

Nei, enten er båten registrert her eller der. Den kan ikke registres både/og. Det vil vel i praksis gå bra så lenge ingen sjekker eierforholdet, eller at båten er registrert i eksempelvis NOR.

I og med at vi har båten i Sverige, så må vi tilbake til Norge med visse intervaller. Om vi eksempelvis, etter krav fra svensk tollmyndighet, måtte registrere båten i Sverige, ville vi tapt innbetalt mva i Norge. Den enda mer ubekvemme situasjonen ville da vært, som norske borgere, å bli tatt av norsk tollmyndighet med utenlandsk registrert båt. Da ville Norge kreve hk-avgift, mva og straffetoll. Vi ville altså kunne komme i den situasjonen å måtte betale mva etc. tre ganger på samme båten.

Hvis du har betalt moms i Sverige/EU, så har du vel det og slipper å betale den om igjen hvis noen spør, dette uavhengig om du også har betalt moms for å importere den til Norge? -Uansett om den nå er registrert i Norge?

Det eneste ville vel være hvis du har fått den svenske (EU-) momsen refundert fra innkrevingslandet (Sverige), etter å ha momset båten inn i Norge?

I hvertfall mener jeg det fremdeles er slik (på kommersiell innførsel av varer i hvertfall), at man får tilbake utlagt moms fra opprinnelseslandet etter at man har betalt moms i Norge (og altså exportert varen ut av det opprinnelige momslandet).

Interessant tråd, da jeg vurderer båtkjøp i utlandet (EU) som en mulighet. Har faktisk bare gått ut fra at jeg får tilbake betalt moms fra opprinnelseslandet straks jeg tar båten over grensen og toller den inn i Norge.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Har båten vært firmaeied siden ny og selges av firma med spesifisert utenlandsk MVA kan denne refunderes ved eksport ut av EU.

Standard prosedyre uansett om det er en bil, båt eller hvilken som helst annen vare.

Litt formaliteter og de riktige dokumentene må til, men som sagt helt kurrant.

Båten min hadde gått fra en importør via en forhandler som senere ble kjøpt opp av et eiendomsselskap før meg. Jeg kjøpte den eks NL mva (var en betingelse fra min side at jeg skulle betale den netto).

Normalt skal man betale utenlandsk mva, ordne de riktige dokumentene med de riktige stemplene og så frakte varen hjem og fortolle båten i norge. Da må man betale norsk mva for hele beløpet man har betalt. Så søke refusjon av utenlandsk mva og deretter søke tollvesenet for refusjon av den mva man har betalt for mye. Litt av en mølle som tar tid.

Alternativt kan en speditør garantere for eksport ut av eu slik at man kan betale netto.

9 av 10 bruktimporterte biler er eiet og solgt fra et firma med Spes MVA. Ellers ville bilene blitt for dyre rett og slett.

I mitt tilfelle hvor jeg kjørte båten hjem, gikk det kun på tillit fra selger.

Hadde båten ikke gått ut av eu hadde selskapet måttet svare for NL mva i regnskapet sitt.

Dette betyr jo bare noe for oss utenfor EU, men for meg hadde båten ergo blitt 20% dyrere + norsk mva av de ekstra 20%ene om jeg hadde kjøpt den av en privatperson.

Båten min har dermed ikke EU-moms betalt lenger på samme måte som en hvilken som helst båt som er solgt ny i norge.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...