Jump to content

Lei av forsøpling på øyene

Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg og konemor har hatt en nydelig langweekend i Kristiansand-Søgne og Mandal. Men det er så kjeldelig å komme ut på øyer å tråkke i glass-skår og søppel. Vi må bli flinkere alle mann (og kvinner) til å rydde opp etter oss.

Når vi båtfolk er så priviligerte med den flotte skjærgården som vi har, så må vi ta vare på den og ikke legge fra oss søppla!

Det er fritt frem å legge annet enn sitt eget søppel i posen også.

Av og til blåser det vekk en pose uten at en merker det

Jeg forventer at folk har bedre kontroll på søppelet sitt enn det. Søppel skal ikke ligge å slenge, uansett om det er løst eller samlet i pose!

Selvfølgelig plukker vi opp alt etter oss, selv om det lå der fra før. Skulle bare mangle!

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Når det gjelder glasskår så er det vel ofte gutteklubben grei som har vært på tur og gir faen!

Lar flasker ligge kaster dem mot sjøen men treffer fjellkammen og knuser osv osv!

Gjerne voksne menn i alderen 25-40 år, sett det så altfor mange ganger.

Og alle øl flasker som blir kastet på sjøen også!

Jeg ser aldri i fellesferien at flakser blir knust og søppel blir liggende, stort sett på forsommer/sensommeren jeg har sett slikt for da er de ofte alene på holmene!

Tenk på alle barn som går barbeint frem og tilbake fra Strand til båt osv!

Og ikke minst alle hunder som kan tråkke i dette!

Glass skal hjem, sammen med All søppel !

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Har som prinsipp at jeg skal ha med meg litt mer søppel hjem enn det jeg hadde med meg ut, og klarer fint å bruke noen minutter på å samle litt skrot før jeg drar. Syntes det er fint å lære ungene at det går ann å ta ansvar. Om alle hadde brukt noen minutter på dette, så hadde skjærgården vært mye hyggeligere i løpet av kort tid.

Har som prinsipp at jeg skal ha med meg litt mer søppel hjem enn det jeg hadde med meg ut, og klarer fint å bruke noen minutter på å samle litt skrot før jeg drar. Syntes det er fint å lære ungene at det går ann å ta ansvar. Om alle hadde brukt noen minutter på dette, så hadde skjærgården vært mye hyggeligere i løpet av kort tid.

+1

Den skal jeg ta med meg.

Bruk vest!

På tross av at et er en konvensjon som heter MARPOL, så er det båter som kaster søppel på sjøen langt til havs midt på natten når ingen ser. Dette treffer jo land før eller senere. Hadde det vært mulig å få disse folkene til å forstå hvilken skade de gjør, så hadde kysten vår straks sett bedre ut.

Enig i at forsøpling er en uting. Et lite tips ang. de alt for mange engangsgrillene som settes igjen: Etter bruk "sjøsettes" den i fjæra slik at den blir kald, og kullet kan kastes i vannet ved å åpne mellom folie og grillrist. Så brettes den og trampes på, og blir ikke stort større enn ett visittkort som en kan ta med seg :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Bra! Hvis vi alle hadde praktisert dette, hadde ting sett merkbart bedre ut på ganske kort tid. Jeg hiver meg på denne, og skal begynne å gjøre det samme.

Naturen hadde ihvertfall vært litt renere om vi ikke hadde brukt disse plastposene, ja faktisk flyter det så mye plastposer rundt omkring at svineriet skulle vært forbudt. I svært mange land fungerer det med papirposer,I Italia er det forbud mot plastposer, og faktisk i Kina også. Også EU vurderer et totalforbud , men her i landet mener myndighetene at vi har "bruk" for posene ............................ :confused::thumbsdown: .

Vi har vel alle en full skuff hemme av plastposer mens vi samtidig har en bod full av bager, sekker og vesker.

Min mor på 85 har i 30 år brukt handlevogn/bag, og når hun først bruker plastpose så har hun med seg hjemmenfra og bruker posen til den nærmest er utslitt.

Hverdagen blir ikke tyngre eller vanskeligere, og det er ingen unnskyldning at man må bruke så mange poser, det er kun snakk om rutiner, holdninger og hverdagsrutiner..

Ifølge Klima- og forurensingsdirektoratet bruker nordmenn 1 milliard plastposer hvert år. Det vil si rundt 200 poser på hver av oss. Hver pose brukes i snitt i 20 minutter. og det kan ta opp til 100 år før posen brytes ned

Og svært mange av disse posene finner vi igjen ute i skjærgården :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...