glalaksen Startet 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 4.Mai.2014 (redigert) Prøver å få start på overnevnte motor og jeg regner egentlig med at det er batteriene som er gåen. Legger ut denne tråden for å få tips om andre ting som kan være galt. Har lite lyst å kjøpe nye batterier nå før den skal på slipen. Det er 24 volts anlegg og der er to 12 volts, 180 ah Sønnak heavy duty batterier koblet sammen til start. disse er 3-4 år gamle. Startmotoren var ny i fjor. Båten har ligget med tappede batterier en stund. Vet ikke hvor lenge. Har vært på lofotfiske med to andre båter så har vært borte et par måneder. Når jeg lå ved kai med strøm satt jeg en lader på vært batteri. etter et døgn tok jeg bort disse og startet med en gang. Nå ligger jeg ved en kai uten strøm og satt i batteriene som var ladet et par dager tidligere. Nå kommer bare den irriterende klikkelyden av startmotoren, ikke noe tørn på motoren. Tok av starteren og prøvde den og da slo den inn som bare det. Kan det være noe annet enn batteriene som er problemet her? Og trenger jeg virkelig 180ah batterier for å starte en 170 hk Sabb Iveco 6 syl 1998 modell? Redigert 4.Mai.2014 av glalaksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Og trenger jeg virkelig 180ah batterier for å starte en 170 hk Sabb Iveco 6 syl 1998 modell?Nei, det høres rart ut. Jeg har en 1996-modell med 330 hk. Starter lett med 105ah. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Geir Hel Svart 4.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Hadde lignende problem rett før påske,samme hvilket batteri eg brukte så klikk klikk.Tog ein fast nøkkel å tørna motoren litt for hand,da bevega motoren litt på starteren, da fant eg ut at eg måtte teite litt på kablene til starteren. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
glalaksen Svart 4.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2014 Har hatt av alle kabler og pusset og styrt for å få skikkelig kontakt. Mener du at det kan være noe med startkransen eller noe slikt. (er på tynn is her, motor er jeg ikke god på) Sitér dette innlegget Link to post
Tango30 Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Smør litt syrefri vaselin på alle koblingene mens du likevel holder på, galaksen. Batteripolene inkludert. Da kan det hende du ikke behøver å gjøre noe med dem neste år. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Du kan med fordel måle spenningen direkte på batteripolene mens du kjører starteren. Da vil du se hva spenningen er på batteriene ved belastning hvis ikke det er dårlig kontakt mellom batteri og starter. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Hei ! Det finnes batteri testere som måler batteriets efekt ved belastning. Har selv måtte bytte ut batteribanker som har stått i nye båter fordi batterier ikke har fått lading gjennom en kort vinter. (sto da og ble tappet helt ned til 0. Batterier viste 12,6 samme dag som oppladet men mistet spenning kort tid etter. Fikk ikke startet motor eller kjørt vinsjer. Grunnen til dette er at batteriene har sylfatert. Mitt råd er å få lånt en tester eller ta med et batteri til en som har utstyr ! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
glalaksen Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Knude; er akkurat det jeg har fått gjort i dag. Og det ene batteriet hadde tatt kveld. Har derfor tatt de to batteriene som var i 12 volts banken og koblet dem om til 24 volt. Så nå går den som bare det. Ville ikke kjøpe nye batterier, skulle ha den i gang for å få den på slip for å finne ut hvor mye trearbeid det er på den. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Forresten, hvor får man kjøpt syrefri vaselin? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Apotek, kanskje malerbutikk også. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Trodde all vaselin var syrefri. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.