Jump to content

Sabb Iveco vil ikke starte, mistenker batteriene. 12,4 volt på dem

glalaksen

Recommended Posts

Prøver å få start på overnevnte motor og jeg regner egentlig med at det er batteriene som er gåen. Legger ut denne tråden for å få tips om andre ting som kan være galt. Har lite lyst å kjøpe nye batterier nå før den skal på slipen.

Det er 24 volts anlegg og der er to 12 volts, 180 ah Sønnak heavy duty batterier koblet sammen til start. disse er 3-4 år gamle. Startmotoren var ny i fjor.

Båten har ligget med tappede batterier en stund. Vet ikke hvor lenge. Har vært på lofotfiske med to andre båter så har vært borte et par måneder.

Når jeg lå ved kai med strøm satt jeg en lader på vært batteri. etter et døgn tok jeg bort disse og startet med en gang. Nå ligger jeg ved en kai uten strøm og satt i batteriene som var ladet et par dager tidligere. Nå kommer bare den irriterende klikkelyden av startmotoren, ikke noe tørn på motoren. Tok av starteren og prøvde den og da slo den inn som bare det.

Kan det være noe annet enn batteriene som er problemet her?

Og trenger jeg virkelig 180ah batterier for å starte en 170 hk Sabb Iveco 6 syl 1998 modell?

Redigert av glalaksen (see edit history)

Hei !

Det finnes batteri testere som måler batteriets efekt ved belastning. Har selv måtte bytte ut batteribanker som har stått i nye båter fordi batterier ikke har fått lading gjennom en kort vinter. (sto da og ble tappet helt ned til 0. Batterier viste 12,6 samme dag som oppladet men mistet spenning kort tid etter. Fikk ikke startet motor eller kjørt vinsjer.

Grunnen til dette er at batteriene har sylfatert.

Mitt råd er å få lånt en tester eller ta med et batteri til en som har utstyr !

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude; er akkurat det jeg har fått gjort i dag. Og det ene batteriet hadde tatt kveld. Har derfor tatt de to batteriene som var i 12 volts banken og koblet dem om til 24 volt. Så nå går den som bare det.

Ville ikke kjøpe nye batterier, skulle ha den i gang for å få den på slip for å finne ut hvor mye trearbeid det er på den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...