Bergen dørk Startet 5.Mai.2014 Del på Facebook Startet 5.Mai.2014 Skorgenes Ultra 300 - noen som kjenner til eller har erfaring med denne båten? Mener å ha lagt merke til at Tresfjord har hatt en nokså lik modell på 80-tallet. I utgangspunktet er jeg ikke interessert i båter med flybridge. Vil helst ha HT med gode luker, men det er en Skorgenes Ultra til salgs nå for kr 500 000. Er det gunstig? Se her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48188691 Annonsen er ikke så veldig informativ og har lite bilder, men hva tenker dere? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Ingen synspunkter eller erfaringer med denne båtmodellen? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
VannTro Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Hvis du ikke er opptatt av flybridge ville jeg styrt unna. Tenk hvor fin Nord West 900 du kan få for lavere pris enn man forlanger for denne Skorgenesen. Det var bare ett eksempel, Westbas 29 kan være et annet. Jeg synes i hvert fall denne Skorgenesen prises høyt antagelig fordi den har flybridge. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bergen dørk Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Takk for innspill. Nord West 900 er absolutt en kandidat, men det er ofte stor forskjell på en 88 og en 98 -modell; ikke minst med tanke på motor. Er det kun prisen du tenker på, eller kjenner du til andre grunner? Pr idag kjenner jeg båten dårlig, men lar meg tiltale litt av motorisering, fast aksel, 4 faste sengeplasser og 2-300 tusen rimeligere enn den båten jeg holder som favoritt; Saga 29. :-) Westbas 29 liker jeg ikke. Har vært ombord og det var ikke båten for oss. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
VannTro Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Med tanke på at det er en 98-mod så er vel kanskje ikke prisen så ille. Jeg så på båten tidligere i dag og mente å huske det var 92, men det var jo feil. Jeg forsto ikke helt innredningen under dekk, så litt rart ut med vinkelsofa der. En annen ting jeg reagerte på var at roret ikke er sentrert, det står til styrbord for aksling. Det skal kanskje være slik, men jeg har aldri sett løsningen før. Tror dette som alt annet er en båt du må se på irl. Vanskelig å forstå proporsjoner ut fra bilder. Du kan jo ringe eller maile selger å spørre om flere bilder. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bergen dørk Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Helt enig med deg! Bildene sier ikke så mye. Så jeg får ta det derifra. Kan se ut som at det ikke er så mange som seiler rundt i denne modellen. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ktveiten Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Hadde tidligere en Tresfjord Ultra 87 mod. Er samme båt og samme konseptet innredningsmessig, foruten badet. Dette var plassert nede, rett bak styreposisjonen og var betydelig romsligere. Den båten vi hadde var utrustet med drev og en 41A maskin, og klarte 21,5 GPS knop ferielastet. Vi ferierte 4 stk i båten, og var sådan fornøyd med plassen. Meget gode sjøegenskaper i forhold til størrelsen. Meget romslig maskinrom ved singel innstallasjon! På den vi hadde var det god adkomst til både diesel, vann og septiktank. Dieseltank var plassert under dørk, i forkant av maskinrommet. Vanntank under køy i forpigg, og septiktank under køy i stikkabin. Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
GeirFrode Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 hmm. kan den være bygget opp fra halvfabrikat? Synes det virker som en noe utradisjonell løsning på innredningen? 61A- motoren gikk ut i -95. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 5.Mai.2014 Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 Synes nå båten så fin ut jeg da. Er vel ingen feil løsning det der tatt i betraktning båtens størrelse. Likte den jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2014 (redigert) Veldig nyttig info. Jeg stusset blant annet litt på dashboard, som virker veldig halvfabrikat + at motor allerede er overhalt for noen år siden. Det er vel ikke normalt å overhale disse etter kun 10-11 år og ca 1000 timer, eller? Jeg også liker både linjene og romsligheten på 30 fot. Redigert 5.Mai.2014 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Vanntro: Du så ikke feil på bildet om forholdet mellom ror og propell. Eier antar det er gjort slik for enklere å kunne få av propell; henvises til Skorgenes for mer info. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
VannTro Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Da er det i hvert fall en original løsning da og fungerer sikkert bra Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Ser ut til at motor er en 91-modell, satt inn av forrige eier, da orginalmotor var for svak. Innredning er bygget av møbelsnekker. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Ser ut til at motor er en 91-modell, satt inn av forrige eier, da orginalmotor var for svak. Innredning er bygget av møbelsnekker. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kire Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Hei igjen synes fortsatt dette ser ut som en flott båt jeg da. Synes heller ikke det er negativt med motoren, men ting bør jo sjekkes da! Om den er halvfabrikat skulle vel heller ikke gjøre noe, bare det er skikkelig gjort. Synes dette ser ut til å være mye båt for pengene! Mine "selvbygg" 1984 mod Fevik 715 med overhalt 36hk BMC, 1987 mod Agder 840 med bedford 330 motor, 1995 modell Skarpnes 30 HT med Tamd 40B lever alle sammen i beste velgående og alle med samme motor enda. Alle sammen velholdte og fine. Så halvfabrikata bør ikke være noen ulempe. På denne båten ser det ut for at tingene er fint gjort... Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Hei! Jeg kjenner dessverre hverken båten eller båttypen, men vil si meg enig med Kire her. Jeg synes dette ser ut som en fin båt, og hvis den er i god stand tror jeg dette kan bli et veldig godt kjøp. Absolutt verdt en titt hvis du kan tenke deg en slik type båt. Også enig i at man ikke bør avskrive en båt bare fordi den er bygget som halvfabrikat. Jeg tror en dyktig og nøyaktig "selvbygger" kan oppnå et resultat med minst like god kvalitet som det en stresset produksjonsarbeider leverer i en fabrikkbygget båt. På en båt som er brukt noen år vil det nok fort vise seg dersom det er gjort slurvete og dårlig arbeid med innredning og utstyr. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Husker jeg synes Tresfjord Ultra var veldig fin når den ble lansert. Men så vidt jeg husker hadde den en del plast innvendig, som den gangen var litt stilig og minimalistisk ala Nimbus på sent 80-tall. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Nå må dere ikke ta av her! Jeg er sålangt helt enig med dere og det er synfaring som gjelder. Ikke på noe tidspunkt vil jeg, før det er gjort, uttale meg konkret om skipet. Så hvis jeg har blitt oppfattet dithen, så har det ikke vært meningen. Blir litt overrasket når motor er 7-8 år eldre enn båt, men det er se og ta på som gjelder. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kire Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 :-) ingen som tar av her, vi vil bare på hentetur vi.......lang som kort, så bare prøver å trigget litt. I min Selvbygde Agder 840 fra 1987 satte jeg inn en Bedford 330 diesel, fra årstall tidlig 70 åra. Overhalt av min nensome hånd til et svettfri Bedford med marinisering orginal fra Lancing marine i England ( siste de hadde) båten har samme motor i dag! Eies av samme folka, byttet 1 stk sjøvannspumpe, :-) eier er hard på gassen og har vært det i alle år..... Men men vi følger med deg videre vi Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 He, he. Glad for innspill og synes dere har frambåret gode poenger. Blir nok en synfaring om få dager, tror jeg. De negative sidene - har fått en IM fra en som har hatt Tresfjord Ultra er at den er uten hekkport, har trang fly og er baktung....men dette siste var med to motorer og drev, noe jeg tror er noe helt annet enn en motor og aksling. Ellers sier han at båten virker godt sammenskrudd og er god i sjøen, dvs at den tåler godt sjø. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Kire Svart 6.Mai.2014 Del på Facebook Svart 6.Mai.2014 Den har 1/2 hekkport ser du, hehe :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Da er langt flere bilder på plass og det ser vel ikke så verst ut? Eneste, før jeg har sett på den, jeg blir litt i stuss på er motor og aksling. Ser rent og pent ut, men det er jo noe rust mm. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
VannTro Svart 8.Mai.2014 Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Den rusten tror jeg ikke du skal bekymre deg over, det kommer fort i det området der(akselflensen og turbo). Det jeg ikke forstår ar den "sytråden" han har tvinna ved pakkboksen, hva i all verden skal det være godt for. Ellers forsto jeg langt mere av innredningen nå og den var ikke så dum likevel Møbelsnekkeren har gått litt amok med skipsgulv i bord, tak og på dashbord, men det er jo smak og behag. Ser i hvert fall ut som value for monney ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Enig i synet på innredning. Ikke helt standard iallfall. Tråden skjønte ikke jeg heller! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Bergen dørk Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2014 Hva tenker du da, Kire? Fortsatt entusiastisk? :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.