Jump to content

Noen som har erfaringer med Skorgenes Ultra 300?

Bergen dørk

Recommended Posts

Hylsa skal jo sitte med slangeklemmer, det var utrolig rart.

Ellers merker jeg meg at båten har et veldig lite akterdekk. Spørs jo på bruken, men selv prioriterer vi god plass der. Et sted man naturlig oppholder seg mye ved stilleligge.

Saga er jo bra på det området :wink:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Tenkte ikke på 32. Var på tur med en 315 for noen år siden og det var jo ei kjempeskute, men selvfølgelig dobbelt pris av det du skal se på i kveld.

Vet ikke hvor mye du planlegger å bruke på båt, men denne var vel enda mere for pænga :http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48227341&UX_EL_c=ad_selection_boat_used_result&ecCategory=LOG_PROFILED_ADS_RESULT_CLICK&ecType=AD

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hva tenker du da, Kire? Fortsatt entusiastisk? :-)

Litt treg her i dag altså!

Sett på bildene og synes fortsatt dette virker som en fin båt. Ser jo velholdt å fin ut også! Den rusta spiller nok ikke så stor rolle.

Den hyssingen skjønte ikke jeg heller, men mulig han tenker en slags sikring for noe i tilfelle???

Ville sett på den live om du er intr. Da får du svar på tinga også

Jepp og jeg har sett og prøvekjørt idag. Fin båt på flere måter, men summa summarium tror jeg fabrikkbygde og leverte standardløsninger ala Saga er å foretrekke + at flybridge på denne båten er en katastrofe der du sitter med knea opp i tenna og er redd for å falle ned fra taket. Da er det bedre å ha store åpne takluker, spør du meg. Utover det vil jeg av hensyn til selger ikke gå inn på detaljer. For den rette kjøper er nok dette value for money, som Vanntro sier.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

One down, many more to go :thumbsup:

Det er mange båter der ute, men dette er jo litt av moroa. Ikke stress, men bruk tiden og finn den båten du virkelig faller for. Når man har kjøpt har man kjøp og da ender man eventuelt opp som selger i et marked det er deilig å være kjøper i :yesnod:

Siden det ikke var så mange som hadde direkte erfaring med båttypen, kan jeg jo komme med noen generelle betraktninger ut i fra mine timer i denne båten i går kveld:

+ (pluss)

- Virker som båten går godt i sjøen og de med erfaring forteller at den tåler mye julig uten å virke utrygg (behagelig marsjfart på 17-18 knop - toppfart 22-24 knop med en motorisering på 300 hk, som båten nok trenger)

- Skorgenes er pene båter (diskutabelt synspunkt og kun min mening)

- Romslig toalettrom

- Romslig motorrom (singelinstallasjon) med en del stuverom

- Romslig dobbelkøye under førerposisjon ("rederlugar")

- Greit pantry i cockpit (sannsynligvis avhengig av om båten er levert fra fabrikk eller selvinnredet)

- Stor badeplattform

- Greie dollbord

- Halegatter midtskips

- Sidevinduer som kan åpnes

- Oppleves stødig, dvs ikke rank. Du får "skipsfølelsen".

- En hel del stuverom

- (minus)

- Liten flybridge (!). Plass til to, men her sitter du på "taket" med knea oppunder haken. Virker rett og slett malplassert på denne båten.

- Ikke hekkport

- Båten kan virke baktung og når du svinger eks inn mot en båtplass "kommer hekken som en bil som sladder på vinterføre". Mulig det ikke er spesielt for denne båttypen.

- Forholdsvis trangt akterdekk (båten er jo heller ikke mer enn ca 32 fot inkl badeplattform)

- Sofa i cockpit oppleves trang og "presset inn". Her er det nok ulike løsninger avhengig av om det er fabrikkbygg eller halvfabrikata.

- Taket oppleves å sitte litt lavt på førerhuset, noe som gjør at det ikke blir så lyst og lett i cockpit. Savnet litt større vindusflater.

- Baugpropell som må plasseres under vanntank under køy i forpigg. Dårlig tilgjengelighet for service.

- Køy i forpigg har i praksis kun plass til 1 voksen og knapt nok det. Kanskje to små barn. Dårlig løsning.

- Stor sofa i forkabin, som går på bekostning av mulighet for bedre køyeplass i forpigg. Underlig løsning.

- Begrenset dusjmulighet på toalett, men det kan også variere ift om det er fabrikkbygg eller halvfabrikata, vil jeg tro.

Det var kort oppsummert i henhold til mine observasjoner og svært begrensede erfaring, selvsagt! :wink:

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...