Jon-Kåre Startet 6.April.2005 Del på Facebook Startet 6.April.2005 Lurer på om det har noe for seg å trimme kjølen, idag starter den med cirka 5cm i baug og slutter cirka 1,5 meter fra akter med 15cm dybde her bak kom det tidligere ut aksling i overkant av kjølen. Det jeg lurer på nå er om jeg vil få noe gevinst ut av å trimme kjølen ned til 5 cm i hele dennes lengde. Det er idag drev på båten. Noen som har noen kommentarer til dette????? Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2005 Del på Facebook Svart 6.April.2005 (redigert) Med trimming av kjølen forstår jeg deg slik at du kan gjøre den slankere/tynnere ved å fjerne glassfiber/sparkel som va rbygd ut mot akselinnfestningen. Jeg vil tro at det har en positiv effekt. Om kjølen er bredere akter presser du mer vann til siden - som igjen skaper mer "sug" i akterkant av båten - og mer forstyrret vannstrøm mot roret (jeg antar at du har ror som ikke er en del av kjølen). Gevinsten kan kanskje være litt høyere fart og noe bedre rorfølelse? Men jeg er ingen båtkonstruktør - og har heller ikke dataprogram som beregner "vanntrykk" fra skroget. Jeg baserer min tanke på at kjøler på "racerbåter" lages så smale, tynne og dype som mulig - ofte bare en tynn, smal og dyp finne med en torpedoformet bulb i bunnen slik at man får minst mulig vannmotstand og mest mulig vekt langt nede der de gir max rettende moment Bilder av kjølen vil kanskje gjøre det enklere å vurdere? Redigert 6.April.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2005 Det er ikke bredden men dybden jeg tenker på men kanskje man kan hvesse den litt og, det er en trebåt slik at den kan ikke hvesses mere en at man får anlegg for strå kjølen. Båten er veldig flatbunnet akter og jeg ser for meg at man går mere over til helplaner med å trimme kjølen, under fart er det bakredel og kjølen som er i vannet Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bitteliten Svart 6.April.2005 Del på Facebook Svart 6.April.2005 Det er ikke bredden men dybden jeg tenker på men kanskje man kan hvesse den litt og, det er en trebåt slik at den kan ikke hvesses mere en at man får anlegg for strå kjølen. Båten er veldig flatbunnet akter og jeg ser for meg at man går mere over til helplaner med å trimme kjølen, under fart er det bakredel og kjølen som er i vannet <{POST_SNAPBACK}> Åja - jeg trodde du hadde seilbåt jeg! Der kan du se. Motorbåtkjøl har jeg ikke peiling på Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 6.April.2005 Del på Facebook Svart 6.April.2005 (redigert) Misforstod. Trodde du ville bygge på, men du vil skjære vekk. Du vil få noe mer sidedrift når du skal til kai. Johnny Redigert 6.April.2005 av skippy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 7.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2005 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/DSCF0001.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/DSCF0002.JPG https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/DSCF0003.JPG Har lagt inn noen bilder av dårlig kvalitet, de gjør det muligens lettere å forstå hva jeg mener Redigert 7.April.2005 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Far Out Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Det ser ut som om bunnen er relativt rund, dvs. uten et skarpt hjørne nederst i v-bunnen. Kjølen din har derfor en viktig funksjon i å gi båten retningsstabilitet i alle fartsområder. I langsom fart trenger du mye kjøl, mens hvis du planer og holder høy fart holder det med en liten kjøl (f.eks. 5 cm under bunnen). For å finne svaret kan du jo først kutte ned til båten blir ustabil og deretter lime på til den blir stabil. Jeg ville beholdt kjølen som den er. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Dette med retingsstabilitet under fart blir også nokså godt ivaretatt med overlappingene av bordgangene (klinkbygget). Du skal være klar over at kjølen er ryggraden i båten. Det er sikkert ingen som har finregnet på hvor mye du kan redusere kjølen med uten at det skjer noe. Du kan jo ta det i små porsjoner.... og stoppe før det sier "knekk". Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Hvis du skulle trimme kjølen på denne så ville jeg vurdert å kanskje lage til noen `finner´ i i bunnen bak for å få retningsstbilitet. Dette kan enkelt brettes til med litt syrefast platestål Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
JanS/EIR Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Hei jonkare! Kjølen på en slik trebåt bør du ikke klusse med etter min mening. Dimensjon og utforming har nok konstruktøren sine gode grunner for, særlig med tanke på styrke. mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
SRA Svart 7.April.2005 Del på Facebook Svart 7.April.2005 Båtkonstruksjon er et fag som man ikke bør klusse med Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.