Jump to content

Trimming av kjølen


Jon-Kåre

Recommended Posts

Lurer på om det har noe for seg å trimme kjølen, idag starter den med cirka 5cm i baug og slutter cirka 1,5 meter fra akter med 15cm dybde her bak kom det tidligere ut aksling i overkant av kjølen. Det jeg lurer på nå er om jeg vil få noe gevinst ut av å trimme kjølen ned til 5 cm i hele dennes lengde. Det er idag drev på båten. Noen som har noen kommentarer til dette?????

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Med trimming av kjølen forstår jeg deg slik at du kan gjøre den slankere/tynnere ved å fjerne glassfiber/sparkel som va rbygd ut mot akselinnfestningen.

 

Jeg vil tro at det har en positiv effekt. Om kjølen er bredere akter presser du mer vann til siden - som igjen skaper mer "sug" i akterkant av båten - og mer forstyrret vannstrøm mot roret (jeg antar at du har ror som ikke er en del av kjølen). Gevinsten kan kanskje være litt høyere fart og noe bedre rorfølelse?

 

Men jeg er ingen båtkonstruktør - og har heller ikke dataprogram som beregner "vanntrykk" fra skroget. Jeg baserer min tanke på at kjøler på "racerbåter" lages så smale, tynne og dype som mulig - ofte bare en tynn, smal og dyp finne med en torpedoformet bulb i bunnen slik at man får minst mulig vannmotstand og mest mulig vekt langt nede der de gir max rettende moment

 

Bilder av kjølen vil kanskje gjøre det enklere å vurdere?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke bredden men dybden jeg tenker på men kanskje man kan hvesse den litt og, det er en trebåt slik at den kan ikke hvesses mere en at man får anlegg for strå kjølen. Båten er veldig flatbunnet akter og jeg ser for meg at man går mere over til helplaner med å trimme kjølen, under fart er det bakredel og kjølen som er i vannet

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bredden men dybden jeg tenker på men kanskje man kan hvesse den litt og, det er en trebåt slik at den kan ikke hvesses mere en at man får anlegg for strå kjølen. Båten er veldig flatbunnet akter og jeg ser for meg at man går mere over til helplaner med å trimme kjølen, under fart er det bakredel og kjølen som er i vannet

<{POST_SNAPBACK}>

Åja - jeg trodde du hadde seilbåt jeg! Der kan du se. Motorbåtkjøl har jeg ikke peiling på
Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/DSCF0001.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/DSCF0002.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2529/DSCF0003.JPG

 

Har lagt inn noen bilder av dårlig kvalitet, de gjør det muligens lettere å forstå hva jeg mener

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om bunnen er relativt rund, dvs. uten et skarpt hjørne nederst i v-bunnen. Kjølen din har derfor en viktig funksjon i å gi båten retningsstabilitet i alle fartsområder. I langsom fart trenger du mye kjøl, mens hvis du planer og holder høy fart holder det med en liten kjøl (f.eks. 5 cm under bunnen).

 

For å finne svaret kan du jo først kutte ned til båten blir ustabil og deretter lime på til den blir stabil.

 

Jeg ville beholdt kjølen som den er.

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Dette med retingsstabilitet under fart blir også nokså godt ivaretatt med overlappingene av bordgangene (klinkbygget). Du skal være klar over at kjølen er ryggraden i båten. Det er sikkert ingen som har finregnet på hvor mye du kan redusere kjølen med uten at det skjer noe. Du kan jo ta det i små porsjoner.... og stoppe før det sier "knekk".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...