Jump to content

Trenger tips til god gjestehavn på Vestlandet for nybegynner

bergetun

Recommended Posts

Har lest gjennom en del tråder som spør om mye det samme, men føler de postene ikke svarer helt på hva jeg er ute etter.

Har hatt båt i mange år, men er temmelig fersk med tanke på å reise på overnattingsturer med båten, så lurer på om noen kan gi oss tips til en fin gjestehavn på Vestlandet (Maks 40-50 nautiske mil fra Bergen) som vi kan reise til siste helgen i Mai.

Vi er to familier i to motorbåter med unger på henholdsvis 1, 5,8,9 og 13 år (+ en valp på 4 mnder) som ser etter den perfekte gjestehavnen.

Det aller viktigste kriteriet er at ungene skal kose seg og at de kan få mest mulig fritt spillerom. Guttungene må få kose seg på land uten at vi voksne må henge over de hele tiden for å passe. Missforstå meg rett, ungene skal passes på, men det er fint om området er oversiktlig slik at de kan få utfolde seg på egne premisser uten at mor og far overvåker konstant. Tennåringen må også få lov å cruise rundt i den jollen sin uten fare for å bli nedrent av andre båter.

Husnes gjestehavn er i så måte den perfekte gjesthavn for oss, men der har vi vært så mange ganger at vi ønsker å prøve noe nytt denne helgen.

Fint om det er en matbutikk i tilknytning eller iallefall i nærhet til havnen.

Redigert av bergetun (see edit history)

Hardbakke i Solund er jo absolutt verdt å besøke. På skoleplassen er det ballbinge og lekeapparater for ungene, fine turområder, koselig butikk og liten cafe på kaien ( usikker på om den er åpen så tidlig i sesongen).

Dingja og Skjerjehamn i Gulen, samt Nautesund camping i Masfjorden. Modalen, dersom solen skinner. Storebø og Bekkjarvik er jo også fint om du vil sørover. Ellers er jo Husnes ideell for barnefamilier som du sier. Holder en knapp på Hardbakke for min del:-)

Mvh

TIDI

Vågseidestranda er også en flott plass om en har med barn i aldersgruppen 2 til 80:-))

Ligger i lindås. En må gjennom Lindåsslusene som i seg selv er en opplevelse. Deretter kommer en inn i Lindås osane som er helt fantastisk også som uthavn.

På Vågseidestranda finnes følgende:

Bra med bord og stoler på land til de voksne, rorbu som kan benyttes om man trenger det for felles spising o.l.

Aktiviteter som ATV, kano padling, sykkelbåt., vannsklie m.m

http://www.visitnordhordland.no/visartikkel.asp?art=347

Ser det står 5 båtplasser, dette stemmer ikke vi var mer enn 10 stk forrige helg.

God tur

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

• 3 uker senere...

Da er det bestemt. Hardbakke og/eller Dingja skal bli besøkt siste helgen i Mai, om været tillater det.

Ville også vurdert å stoppe i Skjerjehamn, her er veldig flott område, og er på veien om ein skal til Dingja!

Er det noen av dere som har vært på Dingja peiling på om det er mulig å sette opp ett campingtelt i nærhet til gjestebryggen?

Ja, litt lenger borte, på stranden (men på gress) har jeg sett telt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...