Jump to content

Motorstilling ved landligge.

Ragnar B

Recommended Posts

Ser at de aller fleste med utenbordsmotorer tilter den opp ved brygga. Ble idag anbefalt ikke å gjøre det. Dette for å unngå korrosjon på stemplene til tiltmotoren. Båten min ligger i brakkvann, så noe stort problem med groe er det vel ikke.

Er det noen som erfaringer rundt dette?

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Artig. Aldri sett korrosjon på dette stempelet ettersom det ligger badet i olje inne i tiltmotoren. Men det er en stang som går ut fra stempelet som er utsatt for omgivelsene. Dette er gjerne blankt og lekkert polert stål. I god kvalitet som sikkeret kan korrodere, men det skal mye til. Og aluminium og andre spennende materialer i undervannshuset som man får til å ligge tørt ved å tilte opp motoren ville jeg mene det er viktigere å få ut av vannet.

Men hva er tanken her?

At trimmotoren er det viktigste elementet på motoren. Det skjønner jeg ikke.

At motorens undervannshus generellt er robust og motstandsdyktig på alle andre komponeneter som står i vann. Men det er ikke trimm - det er jeg heller ikke enig i.

Men trimmotorer er en komponent som kan gå istykker. Både korrosjon og o-ringer og pumper og elektriske komponenter kan ryke.

Hm, Mercury sider selv i sine trykte manualer "OptiMax and Verado engines are built for saltwater. These engines have added stainless components such as the tilt tube, swivel tube and steering arm. "

Så ... hva tror man på...?

Jeg ville hevet motoren opp av saltvann. Både for å hindre groe og tæring (selv om man har anoder)

På de fleste moderne motorer og båter legger jeg merke til at med full tilt så er ikke motoren helt ute av vannet. Nederste del av girhuset ligger i vann, mens propellen er over. Så da er man sikret god "elektrisk" forbindelse med sjøen, mens sinkanondene står tørt. Har man problemer med krypstrøm etc vil vel jeg tro at man da akselererer tæringen på undervannshuset. Eneste grunn jeg ser for å heve motoren er for å hindre groe. Men får du den ikke helt ut av vannet, er det kanskje bedre å ha den nede.

Spørs jo hvor dypt båten/motoren ligger.

På min er stemplene over vann så jeg pleier å tilte opp. Slipper problem med groe og anodeforbruk.

Er vel 5 cm klaring mellom hav og girhus når den er fullt opptiltet.

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...