Ragnar B Startet 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 5.Mai.2014 Ser at de aller fleste med utenbordsmotorer tilter den opp ved brygga. Ble idag anbefalt ikke å gjøre det. Dette for å unngå korrosjon på stemplene til tiltmotoren. Båten min ligger i brakkvann, så noe stort problem med groe er det vel ikke. Er det noen som erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
alfaalfa Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Artig. Aldri sett korrosjon på dette stempelet ettersom det ligger badet i olje inne i tiltmotoren. Men det er en stang som går ut fra stempelet som er utsatt for omgivelsene. Dette er gjerne blankt og lekkert polert stål. I god kvalitet som sikkeret kan korrodere, men det skal mye til. Og aluminium og andre spennende materialer i undervannshuset som man får til å ligge tørt ved å tilte opp motoren ville jeg mene det er viktigere å få ut av vannet. Men hva er tanken her? At trimmotoren er det viktigste elementet på motoren. Det skjønner jeg ikke. At motorens undervannshus generellt er robust og motstandsdyktig på alle andre komponeneter som står i vann. Men det er ikke trimm - det er jeg heller ikke enig i. Men trimmotorer er en komponent som kan gå istykker. Både korrosjon og o-ringer og pumper og elektriske komponenter kan ryke. Sitér dette innlegget Link to post
Ragnar B Svart 5.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Var nok stempelarmen i stål han mente var utsatt ja. Og dette hadde blitt sagt på et mekanikerkurs for Mercury-motorer. Dette er vel kostbare deler. Sitér dette innlegget Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter. Link to post
alfaalfa Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Hm, Mercury sider selv i sine trykte manualer "OptiMax and Verado engines are built for saltwater. These engines have added stainless components such as the tilt tube, swivel tube and steering arm. " Så ... hva tror man på...? Jeg ville hevet motoren opp av saltvann. Både for å hindre groe og tæring (selv om man har anoder) Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 På de fleste moderne motorer og båter legger jeg merke til at med full tilt så er ikke motoren helt ute av vannet. Nederste del av girhuset ligger i vann, mens propellen er over. Så da er man sikret god "elektrisk" forbindelse med sjøen, mens sinkanondene står tørt. Har man problemer med krypstrøm etc vil vel jeg tro at man da akselererer tæringen på undervannshuset. Eneste grunn jeg ser for å heve motoren er for å hindre groe. Men får du den ikke helt ut av vannet, er det kanskje bedre å ha den nede. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
alfaalfa Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 Kanskje enig, men mange motorer har anoder nederst på akterfeste på utenbordsmotoren. Slik at man slipper å ha det problemet. Jeg satte små anoder på de nederste boltene på motorfestet. Jeg hadde allikevel hele motoren klar av vannet da den var tiltet opp. Så får du løst problemet... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 5.Mai.2014 (redigert) Spørs jo hvor dypt båten/motoren ligger. På min er stemplene over vann så jeg pleier å tilte opp. Slipper problem med groe og anodeforbruk. Er vel 5 cm klaring mellom hav og girhus når den er fullt opptiltet. Redigert 5.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.