Jump to content

Deler til motor Volvo B20


Speedy

Recommended Posts

Hei der ute.

Har nå brukt noen dager på¨å gå gjennom alt som her har blitt skrevet inn på sidene og kommet frem til at dette må da være en seriøs side.

Derfor tenkte jeg at det er sikkert noen derute som kan hjelpe en uerfaren båteier med tips etterhvert. I denne omgangen hadde jeg tenkt å spørre "verden" om det er noen som har deler til en Volvo B20 motor? Er det  noen som vet om forhandlere (på vestlandet/Bergen) på deler til en slik motor?

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter vannpumpa da min har gått lekk. Har skiftet ut både pakning og impeller uten at dette hjalp meg i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Hei Speedy,

 

Når det gjelder deler til B20-motoren, så har jeg selv ingen direkte erfaring.

 

Men jeg vet om tilfeller hvor man har fått gode resultater ved å henvende seg i veteranbilmiljøet. Der er mange sider med "til salgs"  -  og B20 er slett ingen sjelden fugl....

 

En beslektet tanke: Var ikke de berømmelige beltevognene som forsvaret hugget og ikke hugget og allikevel hugget utstyrt med B20 motorer? Der var jo angivelig også ubrukte reservedeler i hauger og lass.

 

Forhåpentlig finner du noe brukbart!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for info sålangt.

Har også et annet spørsmål vedr denne motoren.

Motoren er saltvannskjølt(huffoghuff). Har akkurat sjøsatt båten og fått kjørt denne noen få timer.Ser til min forskrekkelse at temperaturen stiger relativt mye ved høyt turtall. 3500 - 3800 omdr. så stiger temperaturen opp mot kokepunkt på temp måler. Motoren har ved en liten glipp vært lagret uten frostvæske i vinter. Har også tatt ut termostaten for å se om det bedret seg men kan ikke se at dette hjalp meg. Noen som har noen tips her da????

Frykter selv at det har tettet seg i kjølekanaler, kan ikke se at det kommer noe ut fra kjølevannet heller. Er båtmotorer laget med to kjølesystemer? Tenker da på at noe av kjølevannet går rett ut i eksosen mens noe går gjennom motoren for kjøling.

Håper å slippe unna med noen enkle grep her...

Link to post
Share on other sites

Speedy,

 

At motoren er saltvannskjølt det er neppe noen fordel, men at den da skulle stå uten frostvæske forstår jeg ikke helt. Du bruker vel ikke frostvæske i sjøvannet ....?

 

Det som jeg har vært vant med å gjøre med sjøvannskjølte motorer er å stenge av vanninntaket, og tappe ned det vannet som stod i motoren. (Eller bare la alt vannet renne ut, hvis du hører til dem som tar båten på land om vinteren). Er det her at du har slurvet?

 

Uansett så liker jeg ikke kombinasjonen av høy temperatur og at vann ikke kommer ut. Jeg tror nok at du bør satse på en grundigere undersøkelse før du tar motoren ibruk igjen.

 

At motoren skulle ha to kjølesystemer forekommer meg noe merkelig, selv om det aldri er godt å vite hva man har rigget til hvis det f.eks dreier seg om selvmariniserte prosjekter......

 

"Vann på eksosen" har vært brukt i alle år, med vekslende hell. De fleste tilfellene jeg kjenner så har man bare tatt ut en liten "bypass" fra sjøvannssystemet i motoren og kjørt det inn på eksosrøret, like etter manifolden for å få god fordampning. Gjerne med en liten kik-kran for å kunne stenge av. Det meste av kjølevannet som har sirkulert i motoren går altså allikevel ut gjennom skutesiden.

 

- - -

 

Men som sagt: du bør nok ta en grundigere sjekk for å finne ut om motoren har fått innvendige sprekker eller lekkasjer, iallefall sørge for ordentlig sirkulasjon på kjølevannet før du starter den igjen.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei speedy.

 

Det ser ut som vi "er i samme båt" :sad:

 

Jeg har også fått "gleden" av å kjøpe en båt med en Sjøvannskjølt Volvo mb20 som er ca 30 år!

Derfor er det ganske nødvendig med litt kunskaper om deler til denne.

Så her kommer noe av det jeg har funet ut:

 

1 hvis disse motorene begynner å bli varme ved belastning, er det stor sjangs for at det er veldig trange kjølekanaler i topp/blokk. dette pga rust. Løsning: bytte motor :sad:

 

2 Hvis motorbytte er påkrevd, har jeg funnet at det er rimeligst ¨søke på denne siden

www.norskvolvoklubb.no

 

Men du kan også få kjøpt "nye" motorer på denne siden:

 

www.sylmo.no

 

De har det gamle lageret fra forsvaret sine beltevogner, det fine her er at endel av disse har ombygde topplokk for å klare blyfri bensin. og de har så vidt jeg vet de store ventilene som er std. i marinserien til Volvo.

Det var også ganske billig. Tror jeg fikk en pris på under 10.000.- for en praktisktalt ny motor!

Veldig hygglige folk!

 

Ellers er har jeg hatt kontakt med som nevnt ovefor, Iglebæk. De virket veldig hjelpsomme.

 

Probemet med deler, koker ned til eksosmanifolder...... disse er hvistnok ikke så lett å få tak i mer, selv ikke orginalt...men jeg minnes de på Iglebæk hadde noen igjen???

 

Vel, dette er noen av mine erfaringer på dette. Håper det kan bidra litt.

 

 

Mvh

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Beklager feil link til Cylinder og motorservice...

Velkommen majali!!

 

Vi har fått mange nye medlemmer i det siste så jeg benytter anledningen til å si at på dette forumet kan man editere sine egne innlegg. (Og slette også, dette er f.eks. aktuellt i Markeds-gruppene)

Se oppe til høyre i innleggene deres, der finner man "Fjern" og "Rediger".

Link to post
Share on other sites

Vel, vel. Velkommen i B-20 klubben mine herrer :-)

 

Termostaten ska ikke tas ut. Systemet er laget slik at når termostaten er lukket, så sirkulerer ikke kjølevannet i motoren i det hele tatt. Når så termostaten åpner, så stenger den samtidig igjen bypassfunksjonen i termostathuset og vannet tvinges til å sirkulere i motoren. Hvis termostaten er ute, vil mesteparten av kjølevannet bare "snu" i termostathuset, og gå rett tilbake i sjøen. Husk at det skal stå en 60 graders termostat i disse motorene. For guds skyld, ikke fall for fristelsen til å kjøpe en billig termostat på Biltema, eller andre steder. Disse er for bil, og bil alene.

 

Iglebæk i Kristiansand har nye eksosmanifolder til i underkant av 4000 kroner. Ikke dyrt.

 

Selv om motoren er saltvannskjølt, er det godt vedlikehold å kjøre motoren i ferskvann på høsten, for så å la den suge inne en god frostvæskeblanding. Dette hidrer som kjent også rust. Dette reduserer tiden i kontakt med salt til kun de månedene båten ligger på sjøen. B-20 motoren har mye å ruste på, så godt vedlikehold gjør at de holder i mange år, selv om de er saltvannskjølt.

 

Den rette betegnelsen for disse motorene er enten AQ 115130 eller MB 20. Sistnevnte er en motor med redusert effekt beregnet for gear, og forekommer sjelden i dag.

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Kan bare slutte meg til de som anbefaler Iglebækk. Makan til behjelpelig bedrift skal man lete lenge etter, men han er alltid stresset, så ting tar ofte tid. Nå driver han og flytter i tillegg, så nå er det for øyeblikket enda verre. Jeg bestilte nettopp deler til sjøvannspumpa (selve pumpehuset). Han var midt i flytteprosessen, men mente han hadde flere brukte pumper på lager. Kunne også skaffe ny, tror det var Ca 1500,- som var prisen ??

 

PS : Når du monterer pumpa, så bruk orginale pakkninger, og ikke dra til for mye. Det gjorde ikke jeg, resultat : Skjev pumpe som nå lekker olje. Kan ikke bare benkes heller, for det er støpegods.

 

Temperatur stiger ved høye turtall :  Det gjør ikke min, den synker. Antar dette er fordi impelleren da spinner fortere, og at det da blir mer sirkulasjon, den synker ihvertfall ett hakk når jeg drar på.

 

PS : Jeg byttet selv motor for to år siden (med litt hjelp), og det var en overkommelig jobb. Motoren er festet med 5-6 bolter til drev/gear, så å få av/sette på ny var gjort på en time eller to. Det som tok tid var å flytte over alle de resterende delene/marinesettet , da jeg bare bytta blokka, og tilogmed måtte flytte over toppen. Så hvis det er så galt at du må bytte, så er det ikke verdens undergang. (jeg betalte 1500,- for min 'nye' blokk.)  Ny topp skiftet jeg til i fjor, den ga jeg 3000 - biltopp 500,- = 2500,- for nyoverhalt fra Iglebækk.

 

Frostveske : Det er nok en fordel å få på om vinteren. Er 'frostpluggene' kommet ut?  Jeg pleier å løsne sjøvanns inntaks slangen, og kjøre motoren med denne oppi et kar med ferskvann og frostveske, så den får suge det i seg. Kjører motoren varm først, så termostaten åpner, slik at vannet får sirkulere over alt.

 

Hva slags båt har du b20'en din i, og hvilke hastigheter oppnår du?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ved motorbytte bil til båt:

 

Bilutgaven har andre kamakseler en marineutgaven. Mange har begått den feilen å "bare" flytte over manifold, oljekjøler, impellerpumpe og termostathus. Marinemotoren skal ha en P-kam eller en K-kam. HVis mulig, bytt også kamdrevet til et ståldrev, bilutgaven har bakelittdrev. Frostpluggene skal byttes til syrefaste. Biltermostaten skal vekk, og marineutgave på 60 grader settes i. Marineutgaven skal ikke ha vakuum på fordeleren, husk også å tette for vakuumuttaket på innsugsmanifolden, hvis ikke dette allerede er gjort.

 

Den gamle sirkulasjonsvannpumpen skal også demonteres, og hullene i toppen tettes (Iglebæk gjør dette), og nytt hull for termostatshuset borres i toppens overkant. Det er også et kjølevannshull i bakkant av toppen som også må tettes. Sjekk at den nye toppen har 44 mm innsugsventiler, dette er ikke noe must, men gir bedre derimoment og raskere aksellerasjon.

 

Da skulle det ikke være noe mer, så vidt jeg husker :-)

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Siden det virker som om det er noen som har god innsikt i disse motorene her på forumet, så prøver jeg meg på et spørsmål også?

 

Min motor er en utgave som heter MB 20B fotogen.

Denne er da bergnet på å starte og stoppe på bensin, men sjalte over til parafin når den er oppnådd driftstemperetur.

Den har oppgitt effekt på ca 42 hk ved 3000 omd. og komperesjon på 5:1

 

Er det noen som vet noe om hva som er spesielt med denne motoren? jeg tenker da på hva som er forskjellig fra en aqua 115/130 når det gjelder deler?

Er det kun topppakning og sansynligvis forgasser?

 

(Skulle gjerne benyttet denne sommeren til å byggge opp en ny, men ønsker ikke så høy effekt som aqua serien eller en std. bilmotor som vel ligger på 80 hk eller noe?)

 

23`motorbåt i tre, merke ukjent men bygd på Orust i Sverige i 1971

Reiser til Gtb til helgen for å hente henne hjem på egen kjøl  :yesnod:

 

Takk til dere alle for et meget godt forum!!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe spsielt med MB 20. Den heter for øvrig MB 20 B fotogen. Den har et meget lavt kompresjonsforhold. Dett er sikkert gjort med tykkere toppakning og andre stenpler. Blokken skal være den samme som vanlig B-20, så vidt meg bekjent. Siden denne står i en, sannsynligvis, plattgatter, vil jeg tro at en ombygging av denne motoren er lite fornuftig. Dessuten vil den jo gå meget billig på parafin da :-)

 

Lykke til på turen hjem . Pass deg over Gula Humpen, og gå for all del innom Fiskerestauranten i Havstensund, hils Gunilla :-)

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

takk for svar marna.

Jeg har ikke noe ønske om å bygge om den eksisterende motoren, men bygge opp en lik ved å bruke en som er ferkvannskjølt... kan ikke finne noen til salgs.

 

 

Og så må jeg bare spørre om hvor " Gula humpen" er....?

 

Er det kanskje noen som har noen waypoints eller noen andre tips for denne turen?

Jeg må inrømme at jeg er helt ukjent i dette farvannet.

 

 

Takk igjen

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...