Jump to content

Plastbåt i ferskvann, hvordan behandle under vannlinjen?

Gjeddehunter

Recommended Posts

Jeg har overtatt en båt av typen Silver Viking 18 fisk. Det har ikke blitt gjort noe med båten de siste 7 sesonger men båten har vært på vannet hvert år. Det jeg lurer på er om dere kan fortelle meg om fremgangsmåten jeg har tenkt til å bruke er grei. Båten skal kun gå i ferskvann og blir dratt opp på henger etter hver gang så aldri lenger i vannet enn 2-3 dager i snitt

1. Pusse vekk alt gammelt bunnstoff til jeg har en helt slett flate

2. 1 strøk epoksyprimer

3. sparkle småsår og riper

4 . 3 nye strøk med epoksyprimer

5. male hele båten opp til fenderlist

6. polere

Hvis du vil ha mye arbeid så er jo det en grei liste. Men med båten på henger som du skisserer så har det ingenting for seg å skrape den ren og påføre epoxyprimer. Skrap heller løst bunnstoff, og legg på et nytt strøk. Ferdig. Deretter ville jeg ha rengjort og rubbet opp den originale gelcoaten fremfor å male båten. Gelcoat er lettere å holde, og flasser ikke slik maling vil gjøre før eller senere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Slip vekk bunnstoff der du trenger å sparkle, og bruk epoxysparkel ja. Hvorfor vil du ha den helt slett under? Det har neppe stort å si for toppfarten, en knop eller to kanskje. Men er den skikkelig stygg under, å kan jo en full nedskraping være på sin plass kanskje. Uansett, den vil neppe gå særlgi fortere av det og plastpest er du ikke i nærheten av faresonen for med ditt bruk. Så det er egentlig opp til deg hvor mye arbeid du ønsker å legge i det.

De svarte feltene kan du male med mailng tilsatt antiskliperler, eller du kan legge på nytt belegg. Butikker som selger skateboards har ofte slikt belegg på rull.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg ville begynt øverst og arbeidet meg nedover. Da slipper du at skiten renner ned på den vakre jobben du har gjort forut.

1. Du kan ikke sparkle på gammelt bunnstoff og nytt bunnstoff må være kompatibelt med gammelt bunnstoff. Men, da den skal være i ferskvann og taes opp ofte er det ikke sikkert du trenger bunnstoff i det heletatt
  2. Du kan få helt glatt finish på bunnstoff, men dette krever at underlaget du legger bunnstoffet på også er glatt. Er det feks avskaling på bunnstoff er eneste mulighet å skrape og slipe helt ned til gelcoat. Våtslioping er tingen, feks med 240 papir. Slipepapiret vil også gi grunningen bedre feste.
  3. Mange mener at man ikke behøver bunnstoff i ferskvann, men det finnes ferskvannsbunnstoff som hindrer slimdannelse. Snakk med din båtbutikk om hva de fører og anbefaler... om du bestemmer deg for bunnstoff. Det er jo kjekt å kunne ta båten på en henger og ta den med til sjøen.
  4. Når du er nede på gelcoat må du avfette. Her kan du feks bruke pingo husvask (eller en dyr precleaner "laget for båt") som du sprøyter på med en spruteflaske. Vask samtidig over med en klut eller fille og skyll med rent vann.
  5. Sparkle sår og riper med feks epoxy filler. Hva båtbutikken din fører vil variere fra en annen båtbutikk. Spør dem og de vil anbefale et egnet produkt
  6. Våtslip sparklingen så det blir slett
  7. Rull på primer. Da båten ikke ligger lenge på vannet er epoxyprimer unødvendig, men det er ingen større jobb å legge på, men koster mer. Tar VC 17 fra International er en god primer. Plastpest dannes fortere i ferskvann enn i saltvann, men siden båten din ikke skal ligge lenge på vannet er det liten grunn til bekymring. Epoxyprimer er noe som har bltt mer utbredt de siste årene, men jeg vil ikke si det er en norm å bruke det på hverken saltvann eller ferskvann.
  8. Du behøver ikke primer om du ikke skal ha bunnstoff.
  9. Rull på bunnstoff - alt fungerer i større eller mindre grad, så her er det kun snakk om preferanser (se kommentar over). Husk å kjøp bunnstoff som er kompatibelt med primer og/eller gammelt bunnstoff. I saltvann gjør selvpolerende båtholdet til en lek, men fargen smitter. Når du tar opp båten vil du få det på hender og klær, og det er jo ikke noe særlig når dette er noe du skal gjøre ofte. Jeg hadde kanskje vurdert å droppe bunnstoff til ditt bruk og heller vaske den under i ny og ne

Når det kommer til over vannlinja (skroget/fribordet):

1. Høyttrykksspyl båten
  2. Sprut på avfetting med spruteflaske og gå over med klut/fille i samme slengen. Rens med rent vann i rikelige mengder
  3. Bruk en gelcoat cleaner (slags rubbing). På denne båten ville jeg ført på med klut, 50 cm2 om gangen, og så tørke av med en annen klut så fort det tørker
  4. Gå over med en polish - samme metode som over
  5. Gå over med hardt tyntflytende voks. Her tar du en mikrofiberklut og drar lett over et lite område, og så polere av med polergarn så fort det tørker (wax on, wax off). Dette er den letteste delen av jobben
  6. Ikke bruk Jif til rengjøring av båt, det lager små riper som tiltrekker seg møkk. Vit hva du velger om du går for husholdningsrengjøringsmidler...

Kalesje:

1. Vaskes som allt annet stoff, men det finnes egne produkter for dette og mange tråder på rengjøring av kalesje

På dekk og i cockpit:

1. Begynne med antisklibelegget og avfett som over, men arbeid iherdig med en en stiv børste. Jeg har hørt at det å bruke fin sand kan fungere godt, men har selv aldri forsøkt
  2. Kjøp et eget dekkrensemiddel for antiskli med voks i seg of følg anvisningen på boksen
  3. Glatte flater behandler du som skroget/fribordet

Når det gjelder det svarte belegget ser jeg bare en eneste mulighet, og det er å lakkere. Om folk forteller deg at du kan bruke hammerlakk, ikke hør på dem. Ja du kan flekke, men det skaler også av. Gå i din båtbutikk og kjøp egnet lakk med grunning. Følg anvisningene. Lakken bør kunne rulles på. Er det ikke noe antiskli så finnes det glasskuler som kan tilsettes malingen. Du kan selvsagt ikke lakke oppå voks, og grunnlaget må være rengjort, avfettet og tørt. Om båten står slik til at nedfall fra trær eller støv fra grusvei legger seg på båten må du bygge et telt

Grå plast kan friskes opp med vaselin

Metall kan friskes opp med chrompolish og siden vokses

Plastvinduer med riper kan friskes opp med chrompolish (velg et godt merke) - men som med allt, test en liten flekk for å se om det er noen negative reaksjoner

Det er lettest å arbeide i skyggen eller når det er overskyet

Når du arbeider med kjemikalier som støver må du bruke maske

Rustflekker er vanskelig å fjerne. Forsøk Hugo, men vær obs på at det matter flaten og at du må polere - det er kraftige saker. Om dette ikke virker, da kan du bruke saltsyre (skader ikke gelcoat, men kan skade meget annet - så vær forsiktig og husk å rens omhyggelig. Hugo kan brukes på gjenstridige flekker.

Når båtpussen er tatt:

Ikke rengjør båten med høyttrykksspyler eller en sterk vannstråle - det fjerner bare voksen, og båten blir fortere stygg

Ikke bruk båtsjampo, for ingenting av det du legger oppå får feste. Bruk i stedet et egnet båtvaskemiddel som du sprøyter på og så skyller av - snakk med din båtbutikk om hva de har. For annet enn antisklibellegget skal det ikke være nødvendig å skrubbe etter båtpussen. Skulle glatte flater bli skittne og vasking ikke gjør jobben, ja da er det polish og voks som gjelder.

Riper i gelcoat som flekkes og sparkles vil ikke få samme farge som øvrig gelcoat, men blir likevel ofte penere enn å ikke gjøre noen ting. Skal båten bli strøken er det kun hellakkering som gjelder. Husk, du kan få like pent resultat med rulle og pensel som med sprøytelakkering, men du må våtslipe desto mer.

Treverk:

1. Teakdekk kan rengjøres med teakcleaner. Jeg ville ikke lakkert eller satt det inn med noe. Teak har beskyttende oljer i seg. Du kan evt gå over med teakolje
  2. Lakkert teak uten vannskader kan slipes ned og lakkes. Men, lakken må være kompatibel. Enkomponent oppå tokomponent harmonerer dårlig. Å vite hva som er på er ikke så lett. Men du kan jo teste en flekk og la det stå over tid.
  3. Lakkert treverk med vannskader må enten byttes ut eller få ny finer pålimt. Det finnes malingsteknikker som kan benyttes for å få noe til å se ut som edeltre, men dette er ikke noe jeg kan noe om

Interiørstoffer:

1. rengjøres med tepperens eller liknende om trekket ikke kan taes av. Disse er ofte ikke så effektive

Skrogtrekk:

1. kan rengjøres med fuktig klut med klorinvann. Ofte er det best å ikke gjøre noen ting da skjolder kan oppstå og trekket kan løsne. Mulig polish kan fungere?

Båtpussen på denne båten, for å få den veldig pen ute og inne estimerer jeg til 50 effektive arbeidstimer om du har lite erfaring (dette omfatter ikke arbeid med treverk)

Redigert av zooper (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...