Erik Startet 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Startet 6.Mai.2014 Hei. Jeg er glad i å fiske litt, og på tur har vi som regel ett snøre ute. Som regel får vi da passe fangst til å lage oss en middag eller to, og kanskje røyke ett par i abu røyka (i makrell sesongen), og kanskje sette noen teiner. Men av og til kunne jeg tenkt meg å benytte anledningen når vi er på tur til å fiske litt større. Sette garn/Line feks, men får man fulle båten med fisk og skal være ute i dagevis til, uten fryse muligheter og det lille kjøleskapet allerede fullt av mat og drikke, da får man en utfordring med å få med seg fangsten hjem i brukbar tilstand. Er det noen som har noen bra triks for å kunne fangste litt skikkelig på tur, og få med seg matauken hjem. Ser for meg at salt nok sannsynligvis er involvert i en eventuell slik prosess ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ternen32 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Du har 2 muligheter :) Tørr is eller Salt. Om du bruker salt,gni saltet inn i kjøttet på fisken etter sløying, legg så fisken lagvis med salt imellom, kjekt med en isoporboks med lokk, Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Erik Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Tørris krever planlegging, mens jeg jobber best etter impulsmetoden Men en sekk salt er jo enkelt og greit å ha lagret ombord. Hvis man da går for salte metoden, og salter godt som beskrevet, og lagrer i en isoporkasse. Hvor lenge kan det da stå (i ute temperatur) ? Hva gjør man når man kommer hjem ? Vanner man det før frysing, eller bare fryser man det direkte ? Er det noe spesielt å tenke på før man tilbereder mat av det etterpå ? Kan man ukritisk blande ulike fiske slag i samme kasse ? Fileter holder seg like godt som sløyd hel fisk ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ternen32 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Hvor lenge du kan lagre saltet fisk har jeg ikke sikkert svar på :) Men salting av fisk var måten å konservere fersk fisk på før i tiden og i salt kan den lagres ganske lenge. Ved frysing å fisk er det bare en fordel at fisken har vært saltet, den skal ikke skylles før frys, men derimot bare tørkes ren for overflødig salt. Fisken skal renskes og skylles ren og fin før salting, større fisk kan med fordel fileteres, men skinnet skal alltid beholdes på. Før tilberedning vannes fisken ut, og kan dertil tilberedes akkurat slik du ønsker :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Erik Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Høres bra ut, da bør en langhelg gå bra ihvertfall . Noen regel på hvor lenge den skal vannes, i forhold til vekt, hvor lenge den har vært saltet, eller annet ? Jeg salter fra før makrell før røyking. Den salter jeg ett døgn, skyller , tørker og røyker. Vanner ca 30 Min for hvert døgn den har vært saltet ut over 1 døgn. Ved salting av Makrell bruker jeg litt sukker i tillegg. Har det noen misjon ved salting av vanlig fisk som ikke skal røykes ? Er det andre der ute som fisker litt stort på tur ? Ser jo folk setter garn fra tid til annen ute på skjæra fra jollene sine, og det begrenser seg jo hvor mye man kan spise på en middag. Eller drar mann normalt rett hjem og fryser dagen etter ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
SveinHa Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Salting er jo en enkel løsning. Jeg har noen ganger hatt en stamp stående ombord hele sommeren og bare fylt på med fisk og salt etterhvert. Når sommeren var over tok jeg stampen hjem og lot den stå i kjelleren til våren, eller neste vår, for så å henge til tørking. Fisken tar opp maksimalt med salt allerede etter en uke eller noe slikt, resten av tiden foregår en forsiktig modningsprosess og det gjør ingenting om fisken ligger i salt i flere år, bare en fordel. Utvanning i MINST 1 døgn, gjerne 2 og koking/trekking i minst 1 time, gjerne 2. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
index Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Fisk kan ligge lenge i salt, ikke noe problem det. Når jeg skal lage tørrfisk salter jeg den ned etter hvert som jeg får den på høsten og vinteren. Så får den ligge i saltet til det blir skikkelig tørke på vårparten, og den legges ut til tørk. Den eldste fisken har da gjerne ligget saltet i bortimot et halvt år, ikke noe problem det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 6.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 MÅ man tørke fisken hvis man først begynner en salte prosess, eller kan man avbryte så fort mann kommer hjem etter 1-3 dager, fryse, og så bruke den tilnærmet som ferskfrosset fisk etterpå ? Utvanning i 1-2 døgn og koking 1-2 timer, snakker vi da om tørrfisk ? Jeg har tidligere laget vanlig tørrfisk (altså usaltet). Gjelet henger faktisk bak i hagen enda... Gjør man det på samme måte ved tørking av saltfisk ? Kan mann tørke all hvitfisk? Antar tørking av saltfisk er mindre væravhengig her på milde vestlandet enn vanlig tørking, så dette har jeg lyst å prøve Kan man banke og bruke tørket saltfisk som snacks slik som med vanlig tørrfisk, eller blir det for sterk saltsmak ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ternen32 Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Saltet fisk behøver ikke å tørkes, Fisk som skal fryses anbefales og saltes ned før frys da det bevarer frossenfisk bedre en om du legger ferskfisk direkte i frys Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
SveinHa Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Utvanning i 1-2 døgn og koking 1-2 timer, snakker vi da om tørrfisk ? Jepp, knusktørr ;-) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Hjeltefjord Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Har du plass ombord kan du ta med deg en kasse med is eller to.Spør du pent på et fiskemottak eller lakseslakteri fikser de dette.Isen holder seg fint i is oporkasser med lokk et døgn +++om ikke det er alt for varmt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 (redigert) Torsk, sei og lyr er i alle fall helt OK å salte og tørke. Jeg synes nesten lyren er den beste, eneste er at den blir litt gul når den tørker. Du trenger ikke å tørke selv om du salter, bare frys den ned og bruk den som saltfisk. Snadder... Fisk som har ligget i salt et par måneder tørker på noen få dager, velegnet her vestpå hvor godværet ikke varer så lenge. Og fisken blir faktisk mindre salt av å ligge lenge i salt, tro det eller ei! Redigert 6.Mai.2014 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vinke Lanke Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Vær oppmerksom på at de fleste isoporkasser har dreneringshull og den saltlaken som dannes når fisken blir saltet vil du garantert ikke ha i båten! Skal du ha isoporkasser til dette bruket må du få tak i såkalte flykasser som er tette Sitér dette innlegget Link to post
Hjeltefjord Svart 6.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2014 Flykasser får du ikke gratis på et slakteri....Meningen var å ha is i kasser.Ha fisk i noe annet og fyll rundt fangsten med is. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Tror jeg kommer til å skaffe meg en stubar balje med solid lokk til å ha på tur , for å unngå søl i båten, men hjemme blir det nok å sette en isoporkasse med saltfisk for tørk til våren i tillegg til det som bare skal fryses. Er det en fordel at denne er drenert, eller skal fisken med fordel ligge i den saltlaken som dannes ? Spiller temperatur noen stor rolle ? Jeg har ikke nedgravd kjeller, men jeg har en garasje og en utebod. Det blir ikke like kjølig der som i en typisk kjeller om sommeren da... Skyller og vasker man fisken før man henger den til tørk ? Hvor lenge/hvordan vanner mann fisk som bare er saltet ett døgn eller 2 og så frosset ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Fyller på med spørsmål. Kan man bruke vanlig salt til mindre mengder fisk, eller skal det være grovsalt/havsalt? Dersom poden drar opp ein trofe-fisk fra brygga så skal han alltid ha den tilberedt, så det hadde vert greit å kunne legge den på salt eit par dager å fått den hjem til middag. Kan fisken legges i salt i en pose eller bør det være pustende omgivelse? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SveinHa Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Fisken skal ligge i den laken som kommer av seg selv. Jeg vasker ikke fisken før den går i saltkaret og når jeg henger den opp bare rister jeg av det løseste saltet. Har bare latt fisken renne av seg ute i et par timer eller noe slik og så lagt den på nettingrister i matboden. Der har jeg en vifte som hele tiden suger ut luft og det gir god tørk og INGEN lukt i huset. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Erik Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Jeg har en svalgang mellom huset og garasjen der jeg har brukt å tørke vanlig usaltet tørrfisk, Der er det skygge, ikke regn, og god trekk. Og når den har hengt der og er begynt å hardne så har jeg hengt det bak i hagen der det blir utsatt for vær og vind og sol. Det har fungert fint i sesonger med litt vinteraktig vær, men i år så jeg ikke vits å prøve. Tørking av saltfisk skal man da kanskje være litt mer forsiktig med å henge ut i været ? Men den tåler kanskje milde sesonger bedre , regner ikke med fluene legger egg i saltet fisk ? Tåler saltfisken direkte Sol , eller bør den henge i skyggen? Er det man får som ferdig resultat det de kaller klippfisk ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Den klarer seg nok helt fint i svalgangen din skal du se! Fisk som har vært saltet lenge tørker fort. Direkte sol er vel ikke optimalt, men man tørker når det er tørk. Klippfisk betyr vel egentlig at den er tørket på klippene, dvs man gjør seg nytte av varmen i steinen til å tørke den. Men klippfisk er saltet i mitt hode ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stormblåst Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Erik,den svalgangen du har er ypperlig til å tørke klippfisk. Eg tørker klippfisk heile året bortsett fra dei tre sommer månadene, men det er absolutt best tørke om våren. En fisk er som regel fullsaltet etter ei veke i salt,da skal den legges om. Det betyr vekk med gammelt salt og på med nytt,da kan den oppbevares på et kjølig sted over lenger tid. Å oppbevare den i lake kan føre til at den blir harsk(lakebrent) så det anbefaler eg ikkje(vertfall ikkje på sommers tid). Klippfisk er gudemat så lykke til med fisket Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Tror jeg kommer til å skaffe meg en stubar balje med solid lokk til å ha på tur , for å unngå søl i båten,.................. Ser Jula akkurat nå har tilbud på en 70 l dunk med ("låsbart")lokk til kr 99,- http://www.jula.no/oppbevaringsdunk-70l-662069 Men det er vel noe med oppbevaring av matvarer i enkelte "plastbokser" som ikke er bra. Hvordan en finner ut det er jo ett godt spørsmål..... Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Når jeg skal lage tørrfisk salter jeg den ned etter hvert som jeg får den på høsten og vinteren. Tørrfisk skal ikke saltes før den tørkes. Fisk som er saltet og deretter tørket, heter klippfisk! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 det gjør ingenting om fisken ligger i salt i flere år, bare en fordel. Utvanning i MINST 1 døgn, gjerne 2 og koking/trekking i minst 1 time, gjerne 2. Gammelsaltet sei er en gammel tradisjon i Salten (Nordland). Man bløgger seien og lar den blø av seg i stampen, og legger fisken lagvis flekt. Slik skal den stå i minst 6 mnd, men gjerne flere år. Vi har en stamp stående i garasjen som ble lagt ned for 10 år siden. Det er lenge siden vi har tatt av den nå, så det blir spennende å se om den er bra ennå Vi snakket faktisk om dette senest rundt middagsbordet i dag mens vi koste oss med sprengt torsk, gulrotstuing og bacon. Min mormor kokte saltseien som den var uten å vanne ut. For å få litt smak på potetene kokte hun dem samme vann. Man skal være en garvet saltspiser for å få i seg det måltidet der Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.